Już niedługo START!!!

Rok temu, 1 września 2017 r. weszło w życie rozporządzenie: ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej
07.08.2018

Rok temu, 1 września 2017 r. weszło w życie rozporządzenie: ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej

http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20170000356/O/D20170356.pdf

W załączniku nr 1 znajduje się podstawa programowa wychowania przedszkolnego dla przedszkoli, oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych oraz innych form wychowania przedszkolnego.

Jest tutaj dużo informacji istotnych dla leśników-edukatorów. Zachęcam do lektury, analizy i wykorzystania ich w działaniach edukacyjnych.

Zadaniem przedszkola jest m.in. „Tworzenie warunków pozwalających na bezpieczną, samodzielną eksplorację otaczającej dziecko przyrody, stymulujących rozwój wrażliwości i umożliwiających poznanie wartości oraz norm odnoszących się do środowiska przyrodniczego, adekwatnych do etapu rozwoju dziecka.” Stąd częste wyprawy do lasu i spotkania z leśnikami (także w przedszkolu). Warto mieć na uwadze, jakie osiągnięcia mają mieć dzieci na koniec wychowania przedszkolnego. A właśnie wyprawy na łono natury sprzyjają posługiwaniu się pojęciami dotyczącymi następstw czasu, m.in. nazw miesięcy i pór roku.

MIESIĄCE

PORY ROKU

Na koniec wychowania przedszkolnego dzieci powinny posługiwać się np. następującymi pojęciami dotyczącymi zjawisk przyrodniczych:

TĘCZA

DESZCZ

BURZA

OPADANIE LIŚCI Z DRZEW

SEZONOWA WĘDRÓWKA PTAKÓW

KWITNIENIE DRZEW

ZAMARZANIE WODY

DOTYCZĄCYMI ŻYCIA ZWIERZĄT, ROŚLIN, LUDZI

W ŚRODOWISKU PRZYRODNICZYM

KORZYSTANIA Z DÓBR PRZYRODY, NP. GRZYBÓW, OWOCÓW, ZIÓŁ

Już wiem jak spędzę w lesie czas z przedszkolakami we wrześniu i październiku. To będą zajęcia „Jesień w przyrodzie”. Będą miesiące, pory roku, deszcz, opadanie liści z drzew ... i opowieści leśnika o przygotowaniach zwierząt do zimy (w tym wędrówki ptaków). Duuuużo tematów!

Hanka

edukator@erys.pl