Jak zimują zwierzęta?

Wzięłam temat na warsztat, ponieważ jest ważny, a jednocześnie dla dzieci bardzo atrakcyjny. Dla dzieci z klas 1-3 planuję zajęcia w sali, natomiast dla uczniów z klas 4-5 dodatkowo wyprawę w teren. Marzy mi się przyłączenie z nimi do jakieś grupy liczącej nietoperze. I tak tropiąc temat dowiedziałam się, że mój znajomy brał udział w akcji liczenia nietoperzy w bunkrach w Międzyrzeczu (największe w Unii Europejskiej zimowisko tych ssaków). Przeżycia opisał w artykule: http://wyborcza.pl/1,75400,8966163,Kolejno_odlicz_w_Nietoperku.html
06.01.2018

Wzięłam temat na warsztat, ponieważ jest ważny, a jednocześnie dla dzieci bardzo atrakcyjny. Dla dzieci z klas 1-3 planuję zajęcia w sali, natomiast dla uczniów z klas 4-5 dodatkowo wyprawę w teren. Marzy mi się przyłączenie z nimi do jakieś grupy liczącej nietoperze. I tak tropiąc temat dowiedziałam się, że mój znajomy brał udział w akcji liczenia nietoperzy w bunkrach w Międzyrzeczu (największe w Unii Europejskiej zimowisko tych ssaków). Przeżycia opisał w artykule: http://wyborcza.pl/1,75400,8966163,Kolejno_odlicz_w_Nietoperku.html

Wysłałam zapytanie do nadleśnictwa i parku krajobrazowego, na terenie których jest szkoła oraz do chiropterologów, do których namiary otrzymałam od tego znajomego. Musi się udać!

Ale wracając na ziemię, czyli do planowanych zajęć – dużą pomoc znalazłam w najnowszym wydaniu Ech Leśnych (Ich pierwsza zima, Paweł Olęcki). 

13729.jpg

Na jego bazie i wykorzystując swoją wiedzę, opracowałam różne strategie zimowania.

  1. Ucieczka przed zimą, np. kukułki.
  2. Pozostanie w miejscu:

Ø   aktywność i żerowanie, np. wilki.

Ø   taktyka krótkich przemieszczeń, np. jemiołuszki.

Ø   zmiana siedliska, np. łosie.

Ø   zbliżanie się do siedzib ludzkich, np. lisy.

  1. Skupianie się w stada ze starszymi, np. wróble.
  2. Tworzenie stad, np. sarny.
  3. Tworzenie mieszanych grup, np. sikory + kowaliki + pełzacze + dzięcioły.
  4. Przespanie zimy, np. wszystkie bezkręgowce, płazy, gady, niektóre ssaki (np. nietoperze).

Cytat z artykułu, pobudzający do refleksji:

„Niewiadomą pozostaje, jak sroga i długa będzie zima oraz jakie straty przyniesie w populacjach mieszkańców lasów. Co prawda, ortodoksyjni biolodzy twierdzą, że taka redukcja liczebności jest klasycznym przykładem działania doboru naturalnego, warto jednak pomyśleć, czy nie pomóc zwierzętom przetrwać zimę.”

 Mi do myślenia dała kiedyś dyskusja w grupie działaczy Stowarzyszenia Ptaki Polskie. Dotyczyła problemu „dokarmiać, czy nie dokarmiać”. No i usłyszałam argument „… człowiek tak zmienił środowisko, że wiele gatunków sobie nie radzi …”. I to mnie przekonało. 


KWARTALNIK ECHA LEŚNE dostępny jest bezpłatnie w siedzibach wszystkich nadleśnictw Lasów Państwowych, w ośrodkach edukacyjnych, szkoleniowych i wypoczynkowych LP, w siedzibach parków narodowych, oddziałach Polskiego Towarzystwa Turystyczno-Krajoznawczego oraz schroniskach młodzieżowych. Dostępny jest także bezpłatnie na smartfonie i tablecie.

Hanka

edukator@erys.pl