Jak to będzie z przedmiotem PRZYRODA?
Od września w szkole podstawowej nastąpią spore zmiany. Kształcenie będzie trwało osiem lat. Trzy pierwsze lata (klasy I-III) to edukacja wczesnoszkolna, realizowana w formie kształcenia zintegrowanego. Drugi etap to klasy IV-VIII, gdzie realizowane będą różne przedmioty. PRZYRODA pozostaje w klasie 4. Później następuje podział na: biologię, fizykę, chemię i geografię.
Po przeanalizowaniu podstawy programowej przedmiotu PRZYRODA stwierdzam, że daje możliwości częstego przebywania w terenie. Uczniowie poznają składniki krajobrazu i zależności w przyrodzie. Obserwują, badają, doświadczają, komunikują z innymi, dokumentują.
Jestem pewna, że niejeden nauczyciel przyrody zgłosi się do miejscowego leśnika.
„…Obszarem działania powinna być przede wszystkim okolica szkoły
i miejsca zamieszkania …”
Treści przedmiotu PRZYRODA zawarto w siedmiu działach:
- Sposoby poznawania przyrody
- Orientacja w terenie
III. Pogoda, składniki pogody, obserwacje pogody
- Ja i moje ciało
- Ja i moje otoczenie
- Środowisko przyrodnicze najbliższej okolicy
VII. Środowisko antropogeniczne i krajobraz najbliższej okolicy szkoły
Treści sześciu działów można realizować w oparciu o las. Zachęcam leśników do zapoznania się ze szczegółowym opisem tych działów.
Podstawa programowa kształcenia ogólnego dla przedszkoli i szkół podstawowych dostępna jest na stronie Ministerstwa Edukacji Narodowej
oraz Ośrodka Rozwoju Edukacji.
http://new.ore.edu.pl/index.php/ppko/
Hanka
edukator@erys.pl