Garść liczb
Główny Urząd Statystyczny wydał kolejny rocznik – Leśnictwo 2014. Publikacja zawiera statystyczną charakterystykę lasów w 2013 r. na tle lat poprzednich. To co mnie szczególnie zainteresowało to Aneks. CHARAKTERYSTYKA DZIAŁALNOŚCI PAŃSTWOWEGO GOSPODARSTWA LEŚNEGO LASY PAŃSTWOWE., a w nim dane dotyczące działalności edukacyjnej. Jak zawsze, przede wszystkim przeanalizowałam, którzy pracownicy Lasów Państwowych biorą udział w edukacji leśnej społeczeństwa. W roczniku podano te informacje w rozbiciu na regionalne dyrekcje Lasów Państwowych; ja podam dane ogólne:
Ø ogółem w edukacji leśnej społeczeństwa wzięło udział 8 772 pracowników. Według stanowiska pracy rozkłada się to następująco:
- 392 – nadleśniczy;
- 370 – zastępca nadleśniczego;
- 439 – inżynier nadzoru;
- 1 430 – specjalista, referent;
- 4 995 – leśniczy i podleśniczy;
- 612 – strażnik leśny;
- 534 – stażysta.
Ø średnio, w jednym nadleśnictwie wzięło udział w edukacji 20 osób.
Jeszcze moja autorska analiza:
8 772 – 4 995 = 3 777
Co to za liczby? Otóż, leśniczowie i podleśniczowie (4 995 osoby) przeważają liczebnie nad pozostałymi pracownikami zajmującymi się edukacją leśną społeczeństwa (3 777 osoby).
Leśniczym i podleśniczym należą się słowa uznania. To właśnie oni, przede wszystkim, przekazują wiedzę o lasach i gospodarce leśnej. A komu? Przede wszystkim uczniom okolicznych szkół. Bo tak się przyjęło, że „obsługują” oni edukacyjnie szkoły leżące na terenie lub w pobliżu leśnictwa, w którym są gospodarzami.
A więc tak na koniec roku:
Leśniczowie i podleśniczowie, na was spoczywa duża odpowiedzialność za pogłębianie wiedzy w społeczeństwie, kształtowanie postaw i wpływanie na świadomość.
Hanka