Formy i metody
Zaproszono mnie do udziału w warsztatach; wśród uczestników była spora grupa leśników. Moje zadanie polegało na uporządkowaniu wiedzy edukatorów na temat form i metod nauczania. W zasadzie opowiadałam o moim doświadczeniu jako leśnik-edukator i nauczyciel. Dlatego każda prezentowana forma i metoda były ubarwiane konkretnymi przykładami. Także uczestnicy warsztatów dzielili się swoim doświadczeniem. Dużo dobrego dzieje się w edukacji nieformalnej; szczególnie cieszą projekty realizowane wspólnie ze szkołami.
Opowiadając o formach edukacji wykorzystałam publikację Lasów Państwowych:
Chrzanowski T. (red. prow.). 2007. A B C Edukacji leśnej. Centrum Informacyjne Lasów Państwowych, Warszawa.
Aktywne formy edukacji: lekcja terenowa, wycieczka z przewodnikiem, lekcja w sali edukacyjnej, spotkanie w szkole, konkurs, akcja, impreza okolicznościowa, warsztaty edukacyjne.
Bierne formy edukacji: ścieżka dydaktyczna, wystawa, rozpowszechnianie publikacji, strona internetowa.
Natomiast opowiadając o metodach edukacji skorzystałam z podziału zaproponowanego w publikacji:
Stawiński W. 2000. Dydaktyka biologii i ochrony środowiska. Wydawnictwo Naukowe PWN.
Zmodyfikowana klasyfikacja według J. Zborowskiego (1966):
Metody kierowania samodzielną pracą uczniów: metoda laboratoryjna, praca z książką, metoda modelowania, metoda gier dydaktycznych, metoda projektów.
Metody poszukujące: pogadanka, dyskusja, seminarium.
Metody podające: opowiadanie i opis, wykład, referat ucznia.
Hanka