Badanie gleby
Przez ostatnie trzy dni prowadziłam zajęcia w „zielonej szkole”. Brali w nich udział uczniowie pierwszej klasy liceum. Jeżeli wszyscy licealiści są tacy to świat idzie w dobrym kierunku. Byli sympatyczni, komunikatywni, pracowici … Myślę, że duża w tym zasługa kadry nauczycielskiej – stworzyła dobrą atmosferę.
Wracając do „zielonej szkoły”, w programie był między innymi bieg terenowy WIELOKROPEK. Poszczególne grupy uczniów otrzymały mapę i kompas, jednak dodatkowo trasa była oznaczona różowymi kropkami. Natomiast w miejscu gdzie mieli do wykonania zadanie, namalowane były dwie kropki – w bliskiej odległości od siebie, jedna nad drugą.
Jeden z przystanków dotyczył badania gleby. Myślę, że zbyt rzadko podczas zajęć w lesie zwracana jest uwaga na ten abiotyczny element leśnego ekosystemu, a jest to atrakcyjny dla uczniów punkt wyjścia do poruszenia tematu leśnych siedlisk. Podzielę się więc tym co robili uczniowie.
Licealiści otrzymali NOTATNIKI z opisaną trasą i zadaniami.
Przystanek 2. Gleba
Zadania do wykonania w terenie:
Ø Zmierzcie pH gleby (wyznaczcie kwadrat o wymiarach 1 m x 1 m i wykonajcie 5 powtórzeń na próbce pobranej z głębokości ok. 30 cm);
Ø Oznaczcie wilgotność gleby na podstawcie próbki pobranej z głębokości ok. 30 cm;
Ø Określcie rodzaj gleby na podstawie analizy próbki pobranej z głębokości ok. 30 cm.
Średnie pH gleby wynosi: ……………………………….
Wilgotność gleby: ……………………………………….
Rodzaj gleby: …………………………………………….
Pomiar pH gleby
Należy sporządzić zawiesinę wodną z grudki ziemi i wody destylowanej i zmierzyć pH przy pomocy papierka lakmusowego.
Klasy odczynu gleb w Polsce:
Ø Odczyn bardzo kwaśny < 4,5,
Ø Odczyn kwaśny 4,6-5,5,
Ø Odczyn lekko kwaśny 5,6-6,5
Ø Odczyn obojętny 6,6-7,2
Ø Odczyn zasadowy > 7,3
(Źródło: Wikipedia)
Oznaczanie wilgotności gleby
Grudkę ziemi o wielkości orzecha włoskiego należy położyć na bibule filtracyjnej na okres 10 minut. W zależności od wielkości plamy na bibule określ wilgotność gleby w skali I-IV.
I stopień – wilgotna plama jest dwukrotnie większa od powierzchni próbki gleby;
II stopień – wilgotna plama jest w przybliżeniu równa wielkości próbki gleby;
III stopień – wilgotna plama jest w przybliżeniu o połowę mniejsza od próbki gleby;
IV stopień – brak wilgotnej plamy, gleba sucha.
Określenie rodzaju gleby na podstawie prostej analizy próbki
(źródło: Ojcowski Park Narodowy. 1996. Praktyczne formy edukacji Środowiskowej)
Część kameralna
Wykorzystując obserwacje i badania terenowe oraz korzystając z innych źródeł wiedzy (książki, internet, nauczyciele), przedstawcie na prezentacji:
Ø Charakterystykę rodzaju gleby, pH i wilgotności.
Hanka