Badanie gleby

Przez ostatnie trzy dni prowadziłam zajęcia w „zielonej szkole”. Brali w nich udział uczniowie pierwszej klasy liceum. Jeżeli wszyscy licealiści są tacy to świat idzie w dobrym kierunku. Byli sympatyczni, komunikatywni, pracowici … Myślę, że duża w tym zasługa kadry nauczycielskiej – stworzyła dobrą atmosferę.
10.06.2016

Przez ostatnie trzy dni prowadziłam zajęcia w „zielonej szkole”. Brali w nich udział uczniowie pierwszej klasy liceum. Jeżeli wszyscy licealiści są tacy to świat idzie w dobrym kierunku. Byli sympatyczni, komunikatywni, pracowici … Myślę, że duża w tym zasługa kadry nauczycielskiej – stworzyła dobrą atmosferę.

Wracając do „zielonej szkoły”, w programie był między innymi bieg terenowy WIELOKROPEK. Poszczególne grupy uczniów otrzymały mapę i kompas, jednak dodatkowo trasa była oznaczona różowymi kropkami. Natomiast w miejscu gdzie mieli do wykonania zadanie, namalowane były dwie kropki – w bliskiej odległości od siebie, jedna nad drugą.

Jeden z przystanków dotyczył badania gleby. Myślę, że zbyt rzadko podczas zajęć w lesie zwracana jest uwaga na ten abiotyczny element leśnego ekosystemu, a jest to atrakcyjny dla uczniów punkt wyjścia do poruszenia tematu leśnych siedlisk. Podzielę się więc tym co robili uczniowie.

Licealiści otrzymali NOTATNIKI z opisaną trasą i zadaniami.

Przystanek 2. Gleba

Zadania do wykonania w terenie:

Ø   Zmierzcie pH gleby (wyznaczcie kwadrat o wymiarach 1 m x 1 m i wykonajcie 5 powtórzeń na próbce pobranej z głębokości ok. 30 cm);

Ø   Oznaczcie wilgotność gleby na podstawcie próbki pobranej z głębokości ok. 30 cm;

Ø   Określcie rodzaj gleby na podstawie analizy próbki pobranej z głębokości ok. 30 cm.

Średnie pH gleby wynosi: ……………………………….

Wilgotność gleby: ……………………………………….

Rodzaj gleby: …………………………………………….

Pomiar pH gleby

Należy sporządzić zawiesinę wodną z grudki ziemi i wody destylowanej i zmierzyć pH przy pomocy papierka lakmusowego.

Klasy odczynu gleb w Polsce:

Ø   Odczyn bardzo kwaśny < 4,5,

Ø   Odczyn kwaśny 4,6-5,5,

Ø   Odczyn lekko kwaśny 5,6-6,5

Ø   Odczyn obojętny 6,6-7,2

Ø   Odczyn zasadowy > 7,3

(Źródło: Wikipedia) 

Oznaczanie wilgotności gleby

Grudkę ziemi o wielkości orzecha włoskiego należy położyć na bibule filtracyjnej na okres 10 minut. W zależności od wielkości plamy na bibule określ wilgotność gleby w skali I-IV.

I stopień – wilgotna plama jest dwukrotnie większa od powierzchni próbki gleby;

II stopień – wilgotna plama jest w przybliżeniu równa wielkości próbki gleby;

III stopień – wilgotna plama jest w przybliżeniu o połowę mniejsza od próbki gleby;

IV stopień – brak wilgotnej plamy, gleba sucha. 

Określenie rodzaju gleby na podstawie prostej analizy próbki

 12582.jpg

(źródło: Ojcowski Park Narodowy. 1996. Praktyczne formy edukacji Środowiskowej) 

Część kameralna

Wykorzystując obserwacje i badania terenowe oraz korzystając z innych źródeł wiedzy (książki, internet, nauczyciele), przedstawcie na prezentacji:

Ø   Charakterystykę rodzaju gleby, pH i wilgotności.

Hanka

edukator@erys.pl