Wspólna praca

W oczekiwaniu na sprzyjające warunki atmosferyczne opracowałam wspólnie z jedną z nauczycielek przyrody scenariusz pobytu uczniów na zajęciach terenowych. Poprosiłam ją o przywiezienie podręczników, z którymi pracują uczniowie. Miałam okazję zapoznać się nie tylko z podręcznikiem, lecz także z zeszytami ćwiczeń. Takie zajęcia terenowe, uzupełniające wiedzę, którą uczniowie posiadają, dają najlepsze efekty, jestem o tym przekonana, podobnie nauczycielka, która się do mnie zgłosiła.
26.03.2013

W oczekiwaniu na sprzyjające warunki atmosferyczne opracowałam wspólnie z jedną z nauczycielek przyrody scenariusz pobytu uczniów na zajęciach terenowych. Poprosiłam ją o przywiezienie podręczników, z którymi pracują uczniowie. Miałam okazję zapoznać się nie tylko z podręcznikiem, lecz także z zeszytami ćwiczeń. Takie zajęcia terenowe, uzupełniające wiedzę, którą uczniowie posiadają, dają najlepsze efekty, jestem o tym przekonana, podobnie nauczycielka, która się do mnie zgłosiła.

Podręcznik i zeszyty ćwiczeń zrobiły na mnie duże wrażenie. Wspólnie postanowiłyśmy, że połączymy trzy tematy: Różnorodność organizmówPoznajemy organizmy żyjące w lesie i Poznajemy różne rodzaje lasów. Powstał bardzo ciekawy scenariusz zajęć. Mi się podoba, ponieważ odbiega od tych najczęściej spotykanych: Poznajemy warstwy lasu. Na opisanych zajęciach, uczniowie obserwują las i podejmują decyzję, czy jest to las iglasty, mieszany czy liściasty. Następnie szkicują las, zaznaczając poszczególne warstwy: korony drzew, podszyt, runo, ściółka. Na koniec obserwują organizmy, przedstawicieli poszczególnych królestw. Podczas podsumowania uczniowie dowiadują się, że największa różnorodność organizmów występuje w lesie o bogatej strukturze.

Opracowałyśmy przy okazji nową zabawę dydaktyczną. Otóż, uczniowie mogą wejść do lasu (przekroczyć symboliczną bramę), gdy odpowiedzą na pytanie. Dlatego przygotowałyśmy 30 pytań, a uczestnicy zajęć podchodząc do nauczyciela podają swój numer z dziennika. Nauczyciel zadaje pytanie przypisane do tego numeru, uczeń odpowiada. Jeżeli udzieli poprawnej odpowiedzi, wchodzi do lasu; jeżeli udzieli niewłaściwej odpowiedzi, podejmuje ponowną próbę. Pytania dotyczą podziału świata przyrody ożywionej na pięć królestw; oto przykład: Do jakiego królestwa należą krzewy?

 Hanka 
edukator@erys.pl

6421.jpg

6422.jpg

6423.jpg

6424.jpg