Wokół ptaków

Temat dzisiejszej lekcji w lesie brzmiał „Ptaki – organizmy cudzożywne”. Zanim wyruszyliśmy na ścieżkę, umiejscowiliśmy ptaki w świecie organizmów żywych. Uczniowie klasy szóstej doskonale znali temat. Nawet wiedzieli o królestwie PROTISTY! Podczas wędrówki w kierunku wieży widokowej starali się zaobserwować jego przedstawicieli. Najpierw pokazali porosta. Wyjaśniłam im, że porosty należą do królestwa grzybów. A za chwilę jeden z uczniów zauważył śluzowce. Rosły na silnie rozłożonym już drewnie, w wilgotnym miejscu.
22.05.2014

Temat dzisiejszej lekcji w lesie brzmiał „Ptaki – organizmy cudzożywne”. Zanim wyruszyliśmy na ścieżkę, umiejscowiliśmy ptaki w świecie organizmów żywych. Uczniowie klasy szóstej doskonale znali temat. Nawet wiedzieli o królestwie PROTISTY! Podczas wędrówki w kierunku wieży widokowej starali się zaobserwować jego przedstawicieli. Najpierw pokazali porosta. Wyjaśniłam im, że porosty należą do królestwa grzybów. A za chwilę jeden z uczniów zauważył śluzowce. Rosły na silnie rozłożonym już drewnie, w wilgotnym miejscu.

10586.jpg

Oczywiście wieża widokowa została zaliczona.

10587.jpg

Wędrując dalej, uczniowie poznawali kolejne gatunki ptaków i ich preferencje żywieniowe. Okazało się, że są wśród nich jarosze, wielbiciela mięsa, a także gatunki, które lubią pokarm mieszany.

10588.jpg

Dla uczniów przygotowałam dwie karty pracy. Jedna z nich służyła do sporządzania na bieżąco notatek – pokarm roślinny i zwierzęcy poszczególnych gatunków.

10589.jpg

Natomiast druga karta była podsumowaniem wiadomości.

Na pierwszej stronie uczniowie mieli połączyć linią nazwę ptaka i jego zwyczaje żywieniowe.

10590.jpg

Na drugiej stronie mieli zaznaczyć litery odpowiadające poprawnym odpowiedziom.

10591.jpg

Rozwiązaniem było słowo KAMUFLAŻ. Podczas zaliczania lekcji sprawdziłam poprawność wykonania zadań oraz znajomość terminów: dymorfizm płciowy, selekcja naturalna i kamuflaż.

Ta selekcja naturalna pojawiła się podczas zabawy dydaktycznej obrazującej wędrówkę ptaków. Część ptaków nie dolatuje do miejsc zimowania; inne nie wracają do Polski wiosną. Czyha na nie wiele niebezpieczeństw: brak pokarmu, kłusownictwo, drapieżniki, zmęczenie, utonięcia, pragnienie, burze, silne wiatry, skażenie środowiska, zmienna wiosenna pogoda, mgła (podczas spadku temperatury zamarza na skrzydłach ptaków). Dlatego niektórzy uczniowie odpadli z gry. Do rozmnażania przystępują tylko najsilniejsze osobniki; co gwarantuje silne, przystosowane potomstwo.

Hanka

edukator@erys.pl