Wokół ptaków
Temat dzisiejszej lekcji w lesie brzmiał „Ptaki – organizmy cudzożywne”. Zanim wyruszyliśmy na ścieżkę, umiejscowiliśmy ptaki w świecie organizmów żywych. Uczniowie klasy szóstej doskonale znali temat. Nawet wiedzieli o królestwie PROTISTY! Podczas wędrówki w kierunku wieży widokowej starali się zaobserwować jego przedstawicieli. Najpierw pokazali porosta. Wyjaśniłam im, że porosty należą do królestwa grzybów. A za chwilę jeden z uczniów zauważył śluzowce. Rosły na silnie rozłożonym już drewnie, w wilgotnym miejscu.
Oczywiście wieża widokowa została zaliczona.
Wędrując dalej, uczniowie poznawali kolejne gatunki ptaków i ich preferencje żywieniowe. Okazało się, że są wśród nich jarosze, wielbiciela mięsa, a także gatunki, które lubią pokarm mieszany.
Dla uczniów przygotowałam dwie karty pracy. Jedna z nich służyła do sporządzania na bieżąco notatek – pokarm roślinny i zwierzęcy poszczególnych gatunków.
Natomiast druga karta była podsumowaniem wiadomości.
Na pierwszej stronie uczniowie mieli połączyć linią nazwę ptaka i jego zwyczaje żywieniowe.
Na drugiej stronie mieli zaznaczyć litery odpowiadające poprawnym odpowiedziom.
Rozwiązaniem było słowo KAMUFLAŻ. Podczas zaliczania lekcji sprawdziłam poprawność wykonania zadań oraz znajomość terminów: dymorfizm płciowy, selekcja naturalna i kamuflaż.
Ta selekcja naturalna pojawiła się podczas zabawy dydaktycznej obrazującej wędrówkę ptaków. Część ptaków nie dolatuje do miejsc zimowania; inne nie wracają do Polski wiosną. Czyha na nie wiele niebezpieczeństw: brak pokarmu, kłusownictwo, drapieżniki, zmęczenie, utonięcia, pragnienie, burze, silne wiatry, skażenie środowiska, zmienna wiosenna pogoda, mgła (podczas spadku temperatury zamarza na skrzydłach ptaków). Dlatego niektórzy uczniowie odpadli z gry. Do rozmnażania przystępują tylko najsilniejsze osobniki; co gwarantuje silne, przystosowane potomstwo.
Hanka