Wokół liścia
Spędziłam dzisiaj bardzo miło dwie godziny z uczniami liceum. Przygotowałam dla nich zajęcia o liściu.
Pracowali w sześciu grupach. Najpierw przeprowadzali doświadczenie – wykrywali barwniki fotosyntetyczne w liściach drzew leśnych. Doświadczenie jest proste i jednocześnie efektowne. Najpierw należy rozetrzeć w moździerzu liść z piaskiem. Następnie trzeba dodać alkohol etylowy (ja wykorzystuję spirytus salicylowy) i nadal rozcierać. Po 30 minutach należy roztwór przefiltrować do probówki i dodać taką sama objętość benzyny ekstrakcyjnej. Całość należy wymieszać. Wynik jest następujący: dolna warstwa alkoholu zabarwiona jest na kolor żółty przez ksantofil; górna warstwa benzyny zabarwiona jest na zielono przez chlorofil.
Kolejny etap zajęć to przygotowanie prezentacji: 1) Budowa liścia; 2) Fotosynteza; 3) Transpiracja; 4) Modyfikacje liści; 5) Proces zrzucania liści; 6) Analiza wyników doświadczenia. Prezentacje były tak dobrze przygotowane, że w zasadzie niewiele musiałam uzupełniać. Uczniowie wykorzystywali posiadaną wiedzę oraz korzystali z Biologii„Villego” (każda grupa otrzymała kserokopie rozdziału nr 32. Budowa i czynności życiowe liści).