Model uczenia przez doświadczenie

Zostałam zaproszona przez międzynarodowe przedszkole; temat spotkania: PTAKI. No i stanęłam przed wyzwaniem: pięciolatki, 15 osób, 45 minut.
13.09.2015

Zostałam zaproszona przez międzynarodowe przedszkole; temat spotkania: PTAKI. No i stanęłam przed wyzwaniem: pięciolatki, 15 osób, 45 minut.

Przygotowałam różne aktywności, gry i zabawy. To jest proste. Jednak, ponieważ zafascynowałam się cyklem uczenia się Davida Kolba, postanowiłam w nim zamknąć zajęcia. A to już nie jest takie proste dla takich laików jak ja.

David Kolb (ur. 1939) jest amerykańskim teoretykiem metod nauczania. Zaproponowany przez niego cykl składa się z czterech etapów:

-   doświadczenia („zrób coś”),

-   refleksji („pomyśl o tym” – obserwacja i wnioski),

-   teorii („nadaj temu znaczenie” – planowanie),

-   praktyki („zrób to inaczej, lepiej”).

11971.jpg

Czy jest możliwe działanie według takiego schematu z przedszkolakami przekonam się we wtorek. Spotkanie rozpocznę rozmową kontrolowaną na temat: Czym różnią się ptaki od ssaków. Dalsza część będzie przebiegała następująco:

Doświadczenie

Wypiszę na tablicy/kartce nazwy ptaków żyjących w Polsce wymienione przez dzieci.

Dzieci nazwą (?) ptaki przedstawione na kartonikach.

11970.jpg

Refleksja

Mało znamy ptaków (w Polsce stwierdzono ok. 450 gatunków)

Rozpoznaliśmy X ptaków spośród 16 ptaków przedstawionych na kartonikach.

Teoria

Chcemy poznać więcej ptaków.

Przedstawiam dzieciom ptaki pokazane na kartonikach (pustułka, kawka, bogatka, dzięcioł duży, zięba, gil, wróbel, sroka, kos, grzywacz, kuropatwa, kwiczoł, krzyżówka, dymówka, sójka, pliszka siwa).

Praktyka

Konkurs – sprawdzenie nabytej przez dzieci wiedzy.

Konkurs przeprowadzę w formie sprawdzonej w Eureka – Szkoła Podstawowa. Złączę dwa-trzy stoliki, dzieci staną wokół, na stolikach rozłożę kartoniki z rysunkami ptaków. Dzieci kolejno będą wymieniały nazwy znanych ptaków (minimum trzech). W ten sposób utrwalą wiedzę. Nagrodą będzie kartka A4 z sylwetką ptaka do pokolorowania po zajęciach lub w domu.

11975.jpg

Ponieważ nie potrafię przewidzieć, ile czasu zajmą zaplanowane zajęcia, wezmę ze sobą materiały, które posłużą dzieciom do wykonania sów.

11974.jpg

Źródła:

Kartoniki z sylwetkami ptaków oraz malowanka pochodzą z pakietu: Stowarzyszenie Ptaki Polskie. Bądź na Ptak! Scenariusze zajęć o ptakach i ich życiu. Materiały dla Szkoły Podstawowej.

Przykład sowy do zrobienia przez dzieci pochodzi publikacji: Będkowska H. 2015. Wspaniały leśny świat. Centrum Informacyjne Lasów Państwowych, Warszawa.

Schemat Cyklu Kolba pochodzi za strony: https://pl.wikipedia.org/wiki/David_A._Kolb

 

Hanka

edukator@erys.pl