Miało być inaczej

Zapowiadało się, że w kwietniu wpisy na blogu edukatora będą poruszały inne tematy. Tydzień temu miałam uczestniczyć w konferencji organizowanej przez Kuratorium Oświaty w Łodzi. Miało się tam odbyć podsumowanie Konkursu Plastycznego „Ziemio jesteś piękna”, a ja w imieniu Firmy w której pracuję, miałam wręczyć nagrody – zajęcia edukacyjne dla grupy 30 uczniów. Konferencja została odwołana. Z kolei w ostatnią niedzielę planowałam wyjazd do Skierniewic na niezwykle interesująco zapowiadającą się imprezę – piknik rodzinny „Nauka w krótkich spodenkach”. Również została odwołana.
20.04.2010

Zapowiadało się, że w kwietniu wpisy na blogu edukatora będą poruszały inne tematy. Tydzień temu miałam uczestniczyć w konferencji organizowanej przez Kuratorium Oświaty w Łodzi. Miało się tam odbyć podsumowanie Konkursu Plastycznego „Ziemio jesteś piękna”, a ja w imieniu Firmy w której pracuję, miałam wręczyć nagrody – zajęcia edukacyjne dla grupy 30 uczniów. Konferencja została odwołana. Z kolei w ostatnią niedzielę planowałam wyjazd do Skierniewic na niezwykle interesująco zapowiadającą się imprezę – piknik rodzinny „Nauka w krótkich spodenkach”. Również została odwołana.

Oczywiście popieram decyzję o odwołaniu pikniku. Był to dzień, który Polacy spędzali w skupieniu i stosownej dla chwili powadze.

 

Wpis ten będzie więc dotyczył innych tematów. Ponieważ rozpoczął się już okres szkolnych wycieczek, czas się odpowiednio „nastroić”. Szukając inspiracji dla nowych pomysłów sięgnęłam po literaturę. Wspominałam wcześniej o moich książkowych zakupach na szczycie Gubałówki. Wówczas, oprócz książki napisanej przez Panią Annę Kalinowską Lato nad Narwią, kupiłam inne jeszcze pozycje. Jedną z nich jest Poznawanie zmysłów przez zabawę. Autorka – Jackie Silberg, opisała ponad 200 zabaw, dzięki którym dzieci mogą się uczyć w trakcie zabawy poprzez wykorzystywanie wszystkich zmysłów. Poszczególne rozdziały dotyczą kolejnych zmysłów, do których się odnoszą: rozdział 1: ZMYSŁ SŁUCHU, rozdział 2: ZMYSŁ WZROKU, rozdział 3: ZMYSŁ DOTYKU, rozdział 4: ZMYSŁ WĘCHU, rozdział 5: ZMYSŁ SMAKU. Rozdział ostatni – 6: PIĘĆ ZMYSŁÓW, prezentuje zajęcia wykorzystujące wszystkie ze zmysłów.

Jestem pewna, że do książki będę często zaglądała. Tak na dobry początek, wybrałam jedną z zabaw. Będzie oczywiście merytorycznie łączyła się z treściami lekcji. Najpierw podczas zajęć Poszukiwanie wiosny będę odwoływała się do kolejnych zmysłów, a zabawa będzie podsumowaniem. Uczniowie staną/usiądą w kręgu, a ja podchodząc po kolei do dzieci będę je prosiła o dokończenie zdania:

- Na dzisiejszych zajęciach zobaczyłam (łem) za pomocą oczu…

- Na dzisiejszych zajęciach poczułam (łem) językiem smak…

- Na dzisiejszych zajęciach usłyszałam (łem) za pomoca uszu…

- Na dzisiejszych zajęciach poznałam (łem) za pomocą nosa zapach…

- Na dzisiejszych zajęciach dotknęłam (ąłem) dłońmi…

Dzieci będą słuchały wypowiedzi kolegów i koleżanek. Zabawa będzie nie tylko podsumowaniem, lecz także utrwaleniem zdobytych wiadomości. 

 Hanna Będkowska