Jak edukować dla zrównoważonego rozwoju?

Nie myślę tutaj o lekcji, której tematem jest rozwój zrównoważony. Z tym sobie radzę. Ba! Potrafię nawet zademonstrować. Wystarczy stołek/krzesło o trzech nogach i trzy klocki (sześcian 10 cm x 10 cm x 10 cm). Nogi stołka/krzesła należy ustawić na trzech klockach; jest w równowadze. Po wyjęciu jednego klocka, stołek/krzesło się przewraca. Po takiej demonstracji dzieciom, młodzieży i dorosłym łatwiej jest zrozumieć, że zrównoważony rozwój polega na zachowaniu równowagi pomiędzy rozwojem ekologicznym, społecznym i ekonomicznym.
12.08.2014

Nie myślę tutaj o lekcji, której tematem jest rozwój zrównoważony. Z tym sobie radzę. Ba! Potrafię nawet zademonstrować. Wystarczy stołek/krzesło o trzech nogach i trzy klocki (sześcian 10 cm x 10 cm x 10 cm). Nogi stołka/krzesła należy ustawić na trzech klockach; jest w równowadze. Po wyjęciu jednego klocka, stołek/krzesło się przewraca. Po takiej demonstracji dzieciom, młodzieży i dorosłym łatwiej jest zrozumieć, że zrównoważony rozwój polega na zachowaniu równowagi pomiędzy rozwojem ekologicznym, społecznym i ekonomicznym.

Zadane w tytule pytanie dotyczy stałej edukacji dla zrównoważonego rozwoju, podczas codziennych spotkań, nie mających za cel takiej edukacji. No bo jak to robić, gdy nauczycielka prosi o nauczenie dzieci rozpoznawania gatunków drzew? Często, naprawdę często się nad tym zastanawiałam. Nie byłam jednak na tyle zdeterminowana, aby temat zgłębić. Nigdy także nie znalazłam odpowiedzi w literaturze. Wychodząc z założenia, że edukacją interesuję się od kilkudziesięciu lat, stwierdziłam, że nie wypracowano ciekawych, poprawnych rozwiązań. No bo jakieś tam publikacje się ukazują, jednak nigdy mnie nie satysfakcjonowały.

Aż tu pewnego dnia, w grupie na FB Edukacja dla Zrównoważonego Rozwoju, kolega-leśnik zaprosił do zapoznania się z tym co robi i zamieścił link do strony www:

http://www.marszewo.edu.pl/p/edukacja.html

Dla mnie to było odkrycie. Okazuje się, że można! Brakuje tylko dobrych wzorców. Pierwszy już jest. Namawiam do odwiedzenia strony www Leśnego Ogrodu Botanicznego Marszewo. Jest to najmłodszy w Polsce Ogród Botaniczny; założony i prowadzony przez Nadleśnictwo Gdańsk. Co ciekawe, edukacja dla zrównoważonego rozwoju jest tam prowadzona za darmo. Odwiedzany jest głównie przez grupy zorganizowane.

A skąd wynika potrzeba edukacji dla zrównoważonego rozwoju? Odpowiedź zawarta jest w najpopularniejszej definicji, pochodzącej z książki „Główne wyzwania świata”, którą nazywa się także raportem Bruntlanda (nazywanym tak od Gro Harlem Bruntland, byłej premier Norwegii, która w latach 1984-1987 była przewodniczącą Światowej Komisji ds. Środowiska i Rozwoju).

Zrównoważony rozwój to taki, w którym potrzeby obecnego pokolenia mogą być zaspokojone bez umniejszania szans przyszłych pokoleń na ich zaspokojenie.

Hanka

edukator@erys.pl