Gajowy Marucha zainteresował mnie tematem związanym z „gazami” wytwarzanymi przez krowy

02.04.2011

25.03.2011 22:57:02

Witam, Niedawno słyszałem taką opinię, że \"gazy\" wytwarzane przez krowę są równoważne dziewięciu tysiącom kilometrów przejechanych samochodem, tzn. że w obu przypadkach jest takie same zanieczyszczenie środowiska. Ciekawe, czy to prawda? Może Edukator mógłby to sprawdzić? :) Pozdrawiam 

Temat mnie wciągnął. O motoryzacji wiem tyle, że spaliny są dla środowiska niebezpieczne, o wpływie hodowli krów na środowisko nie wiem nic, natomiast mam głęboką świadomość zagrożeń związanych ze zmianami klimatycznymi. A więc do dzieła.

Pytanie 1. Jaki jest skład „gazów” wytwarzanych przez krowy?

Dotarłam do badań naukowców z Uniwersytetu Technologiczno-Przyrodniczego w Bydgoszczy oraz Wyższej Szkoły Środowiska w Bydgoszczy (http://ptz.icm.edu.pl/przeglad/pdf/PH_3_2011_Podkowka.pdf). Wśród gazów trawiennych krowy dominuje metan. Gaz ten jest drugim (po dwutlenku węgla) podstawowym gazem cieplarnianym. Ilość wydalanego metanu zależy od wielu czynników. Do potrzeb dalszej analizy przyjęłam wartość 120 kg/rok/krowę = ok. 330 g/dzień/krowę. Jest to średnia wartość emisji metanu (tylko z przewodu pokarmowego) przez krowę w zależności od wydajności mleka.

Pytanie 2. Jaki jest skład spalin samochodowych?

Wg badań szwedzkich, w spalinach samochodowych zidentyfikowano 15 000 związków chemicznych, większość z nich jest szkodliwa (http://www.aeris.eko.org.pl/skarbnica-wiedzy/transport/dr-inz-tadeusz-kopta-ograniczenie-ruchu-samochodowego-wyzwaniem-wspolczes).

Najbardziej narażonymi na te zanieczyszczenia są sami kierowcy, gdyż stężenie skażeń wewnątrz samochodu jest większe niż na zewnątrz .

Tak zwane normy EURO (klasy emisji szkodliwych) ustalają dopuszczalne emisje spalin dla nowych samochodów (http://www.ngk.de/pl/technika-w-szczegolach/sondy-lambda/podstawowa-wiedza-o-spalinach/normy-euro/). Przepisy prawne są coraz ostrzejsze: Parlament Europejski ustanawia stale nowe wartości maksymalne dla emisji substancji szkodliwych przez samochody osobowe. Norma Euro 5 weszła w życie 1 września 2009. Jednocześnie UE przygotowuje przemysł samochodowy na normę Euro 6 (od 2014).

Dopuszczalna wartość emisji węglowodorów (w tym metanu) dla nowych pojazdów z silnikiem benzynowym wynosi 0,10 g/km.

Reasumując:

W ciągu jednego dnia jedna krowa emituje do atmosfery ok. 330 g metanu.

Aby taka ilość węglowodorów (dla uproszczenia przyjęłam metanu) dostała się ze spalinami do atmosfery, samochód musiałby przejechać 3 300 kilometrów.

Oczywiście jest to wynik dla przyjętych założeń. Wiadomo przecież, że krowy mogą wydzielać miej lub więcej gazów trawiennych, a przyjęte normy składu spalin dotyczą nowych samochodów.

Hanka

edukator@erys.pl