Co zwierzęta robią zimą?

Dzisiejsze zajęcia zaliczam do wyjątkowo udanych. Przyjechał autokar pełen dzieci, w wieku ok. 7 – 11 lat. Podzieliłam się nimi z koleżanką. Zgarnęłam te starsze i spędziliśmy fantastyczne dwie godziny.
11.02.2011

Dzisiejsze zajęcia zaliczam do wyjątkowo udanych. Przyjechał autokar pełen dzieci, w wieku ok. 7 – 11 lat. Podzieliłam się nimi z koleżanką. Zgarnęłam te starsze i spędziliśmy fantastyczne dwie godziny.

Najpierw zostawiłam im trochę czasu na swobodne zapoznanie się z ekspozycjami (zdjęcie 1.). Chodziło mi o to, aby zaspokoiły ciekawość. Takie rozwiązanie jest korzystne, ponieważ później dzieciom [kazały do siebie mówić MŁODZEŻ :-)] łatwiej skupić uwagę na temacie. A temat brzmiał: Zwierzęta leśne zimą. Zajęcia przygotowałam w formie planu i konsekwentnie punkt po punkcie realizowałam. Jak zawsze, teorię przeplatałam zabawami i grami dydaktycznymi. Zaprezentowałam je na zdjęciach.

Na zdjęciu 2. uczestnicy zajęć prezentują wycięte sylwetki ptaków. Każde dziecko wylosowało numer, a następnie „ptaki” frunęły do Afryki. Po drodze czekało je wiele nieprzyjemnych sytuacji. Podobnie było podczas powrotu. Nie wszystkie ptaki wróciły wiosną do naszych lasów.

Zdjęcie 3. przedstawia młodzież [:-)] podczas wypełniania loteryjki. Było to sprawdzenie zapamiętanych informacji. Ich zadaniem było dopasowanie do pięciu różnych zwierząt charakterystycznych cech. Wcześniej zaprezentowałam im kozioroga dębosza, żabę trawną, żółwia błotnego, kukułkę oraz jeża. Zadanie to wykonały na piątkę.

Na zdjęciu 4. utrwaliłam dramę. Najpierw pokazałam uczestnikom zajęć barć (na drzewie obok ośrodka) i poinformowałam, że w środku zimują pszczoły. Opowiedziałam im o tym jak utrzymują temperaturę, a następnie młodzież to odtworzyła. Najpierw był wybór KRÓLOWEJ – została nią nauczycielka z którą młodzież przyjechała. Następnie „pszczoły” ją otoczyły. Podczas gdy ja opowiadałam o tym jak zimują i co się dzieje w kłębie, pszczoły odpowiednio się zachowywały: zbijały się w ciasny kłąb lub rozluźniały gdy temperatura wzrastała, machały skrzydełkami gdy temperatura spadała, zamieniały miejscami, gdy pszczoły znajdujące się na zewnątrz drętwiały z zimna… Dzieciakom wyszło to super.

Ostatnie zdjęcie (zdjęcie 5.)  pokazuje kupowanie pamiątek – nieodłączny element każdej wycieczki. Na terenie ośrodka znajduje się sklepik, gdzie dominują zeszyty z serii Młody obserwator przyrody (Oficyna Wydawnicza MULTICO).

Hanka

edukator@erys.pl

4774.jpg

4776.jpg

4777.jpg

4778.jpg