100 zdziwień

Taki jest temat jednego z zadań programu dla nauczycieli, w kampanii informacyjnej podnoszącej świadomość nt. różnorodności biologicznej skierowanej do dzieci „Małe czy duże przyda się naturze” (pisałam o tym 13 kwietnia).
30.04.2014

Taki jest temat jednego z zadań programu dla nauczycieli, w kampanii informacyjnej podnoszącej świadomość nt. różnorodności biologicznej skierowanej do dzieci „Małe czy duże przyda się naturze” (pisałam o tym 13 kwietnia).

Zadanie wykonywałam z dziećmi ze szkoły EUREKA (szkola-eureka.pl). Na zdjęciu ekodzieciaki.pl – jest to zawołanie kończące filmiki, które dzieci obejrzały przed wyjściem na zajęcia. Okazało się, że większość z nich już je znało.

Jestem zachwycona zadaniami skierowanymi do nauczycieli. To pierwsze, które wykonaliśmy polegało tak ogólnie na tym, że dzieci miały uważnie obserwować otoczenie i zapisywać pytania.

10309.jpg

Pytania dzieci są, tak mi się wydaje, bardzo dojrzałe. Spodziewałam się jakiś takich bardziej dziecięcych (w zajęciach brały udział 7-latki); poniżej kilka:

- Dlaczego kamień nie jest żywy?

- Co się dzieje z dżdżownicą, gdy umrze?

- Dlaczego ślimak jest pokryty śluzem?

- Dlaczego są drzewa iglaste i liściaste?

- Po co w mleczu jest biały sok?

No i z tym ostatnim mam kłopot, no bo nie wiem. Ale się dowiem, bo na kolejnym spotkaniu będziemy odpowiadać. Dzieci wymieniły się pytaniami i będą się starały znaleźć odpowiedzi – wspólnie z rodzicami lub Panią w szkole.

Po zajęciach, wracając do domu naszła mnie taka refleksja: edukatorem jestem już około 20 lat, natworzyłam dziesiątki scenariuszy, ale nigdy nie miałam takiej satysfakcji, jak po tych zajęciach. Do tej pory dzieci pracowały pod moje dyktando… A tu, miałam okazję spojrzeć na świat ich oczami, są ciekawe świata i bardzo mądre.

 Hanka

edukator@erys.pl