LOT i Lasy Państwowe wspólnie dla klimatu

Polskie Linie Lotnicze LOT wesprą nowatorski projekt przeciwdziałania niekorzystnym zmianom klimatu, realizowany przez Lasy Państwowe. To kolejna z wielu inicjatyw polskiego przewoźnika przyczyniających się do poprawienia bilansu CO2 w atmosferze.
20.08.2019 | DGLP

Polskie Linie Lotnicze LOT wesprą nowatorski projekt przeciwdziałania niekorzystnym zmianom klimatu, realizowany przez Lasy Państwowe. To kolejna z wielu inicjatyw polskiego przewoźnika przyczyniających się do poprawienia bilansu CO2 w atmosferze.

20 sierpnia Maciej Wilk, członek zarządu LOT-u ds. operacyjnych i Andrzej Konieczny, dyrektor generalny Lasów Państwowych, podpisali list intencyjny ws. współpracy przy realizacji projektu Leśnych Gospodarstw Węglowych. Założenia i spodziewane efekty przedsięwzięcia, które ma celu zwiększenie ilości dwutlenku węgla wychwytywanego i magazynowanego przez lasy, zostały zaprezentowane i spotkały się z dużym zainteresowaniem podczas międzynarodowej konferencji klimatycznej COP24 w Katowicach.

- Odpowiadamy na wyzwania, które dziś są przedmiotem troski całego świata. Zmiany klimatu, powodowane m.in. przez gazy cieplarniane, w tym CO2, dotykają także lasów: drzewa padają ofiarą coraz częstszych susz, gwałtownych klęsk żywiołowych. Dlatego powinniśmy zmniejszać ilość dwutlenku węgla w atmosferze poprzez jednoczesne redukowanie emisji tego gazu oraz zwiększanie jego pochłaniania. W tej ostatniej kwestii rola lasów jest oczywista, bo naturalnie pochłaniają one CO2 w procesie fotosyntezy – mówi Andrzej Konieczny, dyrektor generalny Lasów Państwowych – Projekt LGW zakłada, że poprzez modyfikację standardowej zrównoważonej gospodarki leśnej możemy sprawić, by dany fragment lasu pochłonął jeszcze więcej CO2 niż to już robi. Biorąc pod uwagę, jak wiele mamy lasów w Polsce i że stale ich przybywa, takie działania zastosowane w szerszej skali mógłby wpłynąć korzystnie na ogólny bilans węgla – wyjaśnia Konieczny.

Eksperymentalnym programem objęte są wybrane powierzchnie w 23 nadleśnictwach w całej Polsce – łącznie 12 tys. ha. W ramach LGW leśnicy będą tam prowadzili tzw. działania dodatkowe, czyli np. sadzili więcej gatunków szybkorosnących, wprowadzali drugie piętro drzew oraz podszyt, zwiększali udział odnowień naturalnych oraz nasadzeń tzw. metodą Sobańskiego. To faza pilotażowa, której towarzyszą szeroko zakrojone badania naukowe. Naukowcy obliczają, że w ciągu 30 lat każdy hektar lasu objętego obecnie projektem LGW pochłonie dodatkowo 37 ton CO2 – łącznie 1 mln ton ponad to, co obszary te pochłonęłyby bez wspomnianych działań. Wstępne szacunki wskazują, że do celów projektu potencjalnie nadawałoby się nawet ok. 1 mln ha spośród 7,6 mln ha lasów, którymi zarządzają LP. W takiej skali efekty w postaci pochłoniętego CO2 byłyby wielokrotnie większe.

Dodatkowo pochłonięte ilości gazu są już sprzedawane przez Lasy Państwowe na aukcjach w postaci Jednostek Dwutlenku Węgla i cieszą się zainteresowaniem liderów wszystkich sektorów polskiej gospodarki. Środki uzyskiwane w ten sposób są w całości przeznaczane przez LP na konkretne, wskazane przez nabywcę przedsięwzięcia prośrodowiskowe – od programów ochrony zagrożonych gatunków przez budowę leśnej infrastruktury turystycznej (wieże widokowe, ścieżki edukacyjne, trasy rowerowe) po wykup gruntów do zalesienia.

– LOT konsekwentnie włącza się w walkę o zieloną planetę. Wprowadzamy szereg zmian operacyjnych, które w ciągu zaledwie dwóch ostatnich lat pozwoliły obniżyć emisję CO2 o ok. 10 g CO2 na pasażera / 1 km lotu. Wartości te różnią się w zależności od rodzaju trasy, jednakże w przypadku wszystkich odnotowaliśmy znaczącą poprawę efektywności – zaznacza Maciej Wilk, członek zarządu ds. operacyjnych PLL LOT S.A. – Warto podkreślić, że branża lotnicza odpowiada za 2% światowej emisji CO2. Dalsza redukcja emisji jest jednak możliwa, stąd nie tylko nasze zaangażowanie w projekt Leśnych Gospodarstw Węglowych, ale też konsekwentna optymalizacja naszej bieżącej działalności biznesowej.

Podjęte przez LOT działania uwzględniają m.in. minimalizację liczby silników używanych przez samoloty w czasie kołowania po lądowaniu, optymalizację trasy lotów w oparciu o nowoczesne oprogramowania, weryfikację prędkości wznoszenia i lądowania czy zmniejszanie wagi samolotów. Kiedy tylko jest to możliwe, LOT stosuje w portach lotniczych zewnętrzne zasilanie elektryczne zamiast paliwowego. Spółka popiera też europejskie inicjatywy, które mają na celu redukcję emisji CO2 do atmosfery.

– Usprawnienie przepustowości europejskiej przestrzeni powietrznej i portów lotniczych pozwoliłoby na istotną optymalizację tras i skrócenie czasów przelotów. To z kolei według szacunków wiązałoby się ze zmniejszeniem emisji CO2 o około 16 mln ton rocznie w skali europejskiej. Dlatego aktywnie wspieramy działania zmierzające do jak najszybszego uruchomienia jednorodnego systemu zarządzania Europejską Przestrzenią Powietrzną – mówi Maciej Wilk. – Popieramy też cztery filary Polityki Ograniczania Emisji, tj. rozwój technologii, poprawę infrastruktury portów lotniczych, usprawnienia operacyjne i mechanizmy ekonomiczne, przy czym uważamy, że te ostatnie powinny być wprowadzane w skali globalnej.

Warto dodać, że również Lasy Państwowe – poza prowadzeniem proklimatycznej, zrównoważonej gospodarki leśnej – jako organizacja starają się ograniczyć swój ślad węglowy. W ramach projektów Las Energii i Termomodernizacja zwiększają udział odnawialnych źródeł w strukturze zużycia energii, instalując w budynkach LP ogniwa fotowoltaiczne, pompy ciepła, kotły na biomasę i inne OZE (wykonają w sumie 140 takich mikro instalacji o łącznej mocy 2 MW), wprowadzają zintegrowane zakupy energii elektrycznej, podjęły też  pierwsze kroki w kierunku rozwijania własnego niskoemisyjnego transportu, kupując 16 aut w pełni elektrycznych. Leśnicy promują także budownictwo drewniane i w ogóle wykorzystanie drewna w życiu codziennym, bo to surowiec ekologiczny, w pełni odnawialny i przyjazny, a produkty z drewna dalej wiążą w sobie CO2.