O szansach krajowego przemysłu drzewnego podczas KOOPDREW 2014

Najświeższe informacje z branży, a także nowe perspektywy rynkowe firm i zakładów przetwórstwa drzewnego to jedno. Drugie, to możliwość nawiązania bezpośrednich kontaktów, a także pozyskania dodatkowej wiedzy odnośnie projektów i oczekiwań przedsiębiorców z tego sektora gospodarki.
16.09.2014 | Jerzy Drabarczyk

Najświeższe informacje z branży, a także nowe perspektywy rynkowe firm i zakładów przetwórstwa drzewnego to jedno. Drugie, to możliwość nawiązania bezpośrednich kontaktów, a także pozyskania dodatkowej wiedzy odnośnie projektów i oczekiwań przedsiębiorców z tego sektora gospodarki.

Możliwości takie stwarza KOOPDREW, czyli Kooperacyjna Giełda Przemysłu Drzewnego, organizowana już drugi raz przy współudziale Lasów Państwowych oraz Polskiej Izby Gospodarczej Przemysłu Drzewnego. Kolejna odsłona tego wydarzenia, miała miejsce 15 września, w przeddzień otwarcia targów Drema, poświęconych maszynom do obróbki drewna.

Spotkanie odbyło się
z udziałem kilkudziesięciu przedsiębiorców reprezentujących firmy drzewne oraz leśników, w tym dyrektorów i ich zastępców
ds. ekonomicznych, a także naczelników wydziałów marketingu, handlu
i gospodarki drewnem regionalnych dyrekcji LP.

- Głównym celem spotkania jest m.in. pozyskanie istotnych informacji dotyczących spraw naszej branży, a także ukazanie ważnych dla sektora drzewnego nowych szans rynkowych - mówił prowadzący spotkanie Bogdan Czemko, dyrektor biura PIGPD. Powiedział to nie bez kozery, gdyż motto tegorocznego spotkania brzmiało „Nowe rynki szansą polskiego przemysłu drzewnego”.

Z kolei gospodarz terenu Andrzej Byrt, prezes Zarządu Międzynarodowych Targów Poznańskich, przypomniał, że wkład szeroko rozumianego przemysłu drzewnego do produktu krajowego brutto wynosi około 2 proc., co stanowi ok. 9 proc. całej wartości sprzedaży polskiego przemysłu. - Firmy drzewne są wielkim generatorem drewna i, co zrozumiałe, są zainteresowane odnawianiem krajowych zasobów leśno-drzewnych.

Na temat bieżących spraw dotyczących sprzedaży drewna przez Lasy Państwowe mówił Andrzej Ballaun, dyrektor Biura Marketingu DGLP. Przypomniał obecnie obowiązujące w LP zasady sprzedaży, a także nakreślił ich gwarancje na rok przyszły. Podkreślił, że podstawowe zmiany w systemie sprzedaży drewna w PGL LP stworzyły przedsiębiorcom możliwość zawierania umów dwuletnich (obok umów rocznych), przy czym LP zapewniły swobodny wybór pomiędzy zawarciem umowy rocznej (jak dotychczas, albo umowy dwuletniej).

Ponadto zagwarantowały zwiększenie podaży drewna przedsiębiorcom realizującym nowe inwestycje oraz sprzedawanego w systemowych aukcjach internetowych. Zaznaczył, że ceny minimalne na aukcjach internetowych w aplikacji „e-drewno” zostały pomniejszone o około 2 proc. w porównaniu z ceną minimalną z 2013 r. Wspominając o gwarancjach na przyszły rok zwrócił m.in. uwagę na konieczność uszczegółowienia procedury sprzedaży ofertowej dla przedsiębiorców realizujących nowe inwestycje. Również na potrzebę pewnych modyfikacji dotyczących możliwości zawierania umów dwuletnich (obok umów rocznych).
Ballaun widzi tu m.in. wprowadzenie zapisu dotyczącego możliwości zmiany cen w drugim roku obowiązywania umowy. Kolejną gwarancją jest to, że ceny do procedur sprzedaży drewna pozostają bez zmian (brana jest tu pod uwagę sytuacja rynkowa). Dyrektor Biura Marketingu DGLP gwarantował też dalszy wzrost puli surowca drzewnego dla przedsiębiorców realizujących nowe inwestycje.

W dalszej części spotkania Kimmo Jarvinen z Finlandii, sekretarz generalny Europejskiej Organizacji ds. Przemysłu Tartacznego (European Organisation of the Sawmill Industry- EOS) mówił o europejskim tartacznictwie, drugim, obok meblarskiego podsektorze przemysłu drzewnego, stanowiącego ważną część unijnego przemysłu wytwórczego.
- Jego ożywienie może pomóc osiągnąć cele unijnych polityk dotyczących przemysłu i energii, a tym samym reindustrializacji Europy - podkreślał.

Kolejne tematy, a właściwie pytania: gdzie szukać nowych rynków zbytu, jak je zdobyć i co może w tym pomóc znalazły miejsce w następnych wystąpieniach. W jednym zaprezentowano możliwości rozszerzania rynku przez odpowiednią promocję drewna jako materiału, w drugim mówiono o stworzonych przez Ministerstwo Gospodarki instrumentach wspomagania eksportu wyrobów drzewnych i w trzecim - przedstawiono możliwości zdobycia na ten cel pieniędzy. W końcowej części spotkania zaprezentowano perspektywiczne szanse polskiego przemysłu drzewnego na rynkach azjatyckich: kazachskim i indyjskim.