Leśnicy zbudowali most na rzece Korytnicy

Nowoczesny most na rzece Korytnicy w pilskim Nadleśnictwie Kalisz Pomorski w niemal 90 proc. został zbudowany z materiałów naturalnych. Budowa przeprawy niemal w całości została sfinansowana z funduszu leśnego.
04.09.2020 | Joanna Kapuścińska, Dominika Nadolna, RDLP w Pile

Nowoczesny most na rzece Korytnicy w pilskim Nadleśnictwie Kalisz Pomorski w niemal 90 proc. został zbudowany z materiałów naturalnych. Budowa przeprawy niemal w całości została sfinansowana z funduszu leśnego.

Co ważne, most sprawi, że dojazd karetki, straży pożarnej czy policji z Kalisza Pomorskiego do okolicznych wsi położonych za rzeką będzie o wiele szybszy i pozwoli ich mieszkańcom skrócić dojazd do miasta nawet o 40 km.

Nowy most powstał w miejscu starej, drewnianej przeprawy, która została zbudowana przez Lasy Państwowe w latach 80. ubiegłego wieku. Przez prawie 40 lat spełniała ona swoje funkcje, lecz gdy zaczęła stwarzać niebezpieczeństwo dla korzystających z niego osób, nadleśniczy podjął decyzję o jej rozebraniu.

Leśnikom zależało na tym, by nowy most był lekki, wytrzymały i zbudowany z ekologicznych materiałów. Udało się to osiągnąć dzięki wykorzystaniu blachy falistej współpracującej z gruntem zasypowym, dzięki czemu do niezbędnego minimum ograniczono ingerencję w środowisko.

Taka technologia wykorzystywana jest przy budowie przejść dla zwierzyny i mostów na autostradach. Jest również tańsza od klasycznej konstrukcji żelbetowej. Większość (ok. 90 proc.) surowców, z których został zbudowany most to materiały naturalne, czyli drewno, kamienie i kruszywa. Parametry mostu zostały dobrane w sposób zapewniający dostateczną przepustowość dla wód wezbraniowych, jak również zmniejszających ryzyko zatamowania przepływu przez rumosz drzewny.

- Dodatkowym argumentem za wybraniem takiej konstrukcji było zapewnienie swobodnego ruchu turystycznego na rzece Korytnicy – informuje Hubert Kozak, nadleśniczy Nadleśnictwa Kalisz Pomorski, inwestora projektu. - Docelowo na południowym brzegu będzie zlokalizowana binduga dla kajaków.

Korytnica, jak dodaje nadleśniczy, jest rzeką o długość 38 km, o niezwykłych walorach przyrodniczych, płynącą przez uroczyska Puszczy Drawskiej, a uchodzi do Drawy w okolicach miejscowości Bogdanka.

- Ten most mógł powstać dzięki realizowaniu przez Lasy Państwowe gospodarczej funkcji lasu – podkreślił Andrzej Brusiło, dyrektor Regionalnej Dyrekcji Lasów Państwowych w Pile - Pozyskanie drewna umożliwiło sfinansowanie tej realizacji, a także pozwala wspierać lokalne samorządy poprzez budowę infrastruktury drogowej, turystycznej i edukacyjnej oraz prowadzić szeroko pojętą ochronę przyrody.

Inwestycja została zrealizowana w oparciu o zarządzenie nr 58 Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych dotyczące realizacji w LP z wykorzystaniem środków związanych z funduszem leśnym wspólnych przedsięwzięć drogowych mających związek z gospodarką leśną. Nowa przeprawa umożliwia przekierowanie części  transportu drewna na osi Kalisz Pomorski – Mirosławiec  oraz Kalisz Pomorski – Tuczno. Wpłynie to na poprawę bezpieczeństwa ruchu na drodze krajowej nr 10, znacznie skróci czas i odległość transportu.
Koszt inwestycji wyniósł 1 mln 228 tys. zł, z czego ponad 975 tys. zł stanowił udział funduszu leśnego.

Wykonanie inwestycji wspólnie z innymi jednostkami i organizacjami to niełatwy proces. Wymaga połączenia zarówno sił, jak i środków pochodzących z wielu źródeł, co znacznie zwiększa liczbę procedur i dokumentacji. Mimo wszystko dla osiągnięcia wymiernych efektów, takich jak budowa przyjaznego środowisku i przydatnego społeczeństwu mostu, warto taką współpracę podjąć.