Funkcje lasu
(etap edukacyjny: gimnazjum)
Plan lekcji
Przebieg lekcji
Nauczyciel informuje uczniów o tym, że podczas lekcji poznają różne rodzaje lasów: plantację, las wielofunkcyjny i las naturalny. O lesie najlepiej jest uczyć się w… lesie. Nauczyciel zaprasza uczniów na wycieczkę. Opowiada, że ich zadaniem będzie porównanie plantacji, lasu wielofunkcyjnego i naturalnego. Na każdej z trzech powierzchni uczniowie, pracując w parach, wypełnią indeks potencjalnej różnorodności biologicznej, który następnie porównają. Nauczyciel prosi, aby uczniowie dobrali się pary. Każda para otrzymuje potrzebne środki dydaktyczne i materiały pomocnicze.
Nauczyciel informuje uczniów o tym, że plantacje są szczególnym rodzajem upraw – uprawianymi roślinami są szybko rosnące gatunki drzew. Celem upraw jest jak najszybsze (w przeciągu 40-60 lat) uzyskanie maksymalnie dużego plonu w postaci drewna. Drewno pozyskiwane z takich plantacji przerabiane jest m.in. na papier i płyty wiórowe. Nauczyciel prosi, aby uczniowie, pracując w parach, wypełnili karty pracy – określili indeks potencjalnej różnorodności biologicznej dla plantacji.
Nauczyciel informuje uczniów o tym, że głównym celem lasu wielofunkcyjnego jest zapewnienie trwałości i ciągłości wypełniania przez niego wielofunkcyjnej roli: ekologicznej, gospodarczej i społecznej. Las wielofunkcyjny jest efektem współpracy leśników z siłami naturalnymi przyrody. Nauczyciel prosi, aby uczniowie, pracując w parach, wypełnili karty pracy – określili indeks potencjalnej różnorodności biologicznej dla lasu wielofunkcyjnego.
Nauczyciel opowiada uczniom o tym, że lasy naturalne nie są w żaden sposób naruszone przez działalność człowieka. Można je obserwować między innymi w Białowieskim Parku Narodowym (część dawnej Puszczy Białowieskiej). Nauczyciel prosi, aby uczniowie, pracując w parach, wypełnili karty pracy – określili indeks potencjalnej różnorodności biologicznej dla lasu naturalnego. Jeżeli uczniowie nie mają możliwości zaobserwowania lasu naturalnego, nauczyciel opisuje go bardzo dokładnie. Uczniowie wypełniają kartę pracy, biorąc pod uwagę informacje uzyskane od nauczyciela.
Nauczyciel prosi, aby uczniowie zsumowali jedynki dla każdego rodzaju lasu. Na której powierzchni są możliwości wystąpienia największej różnorodności? Uczniowie prezentują wyniki badań. Nauczyciel zwraca uwagę na to, że poznane rodzaje lasów bardzo się różnią. Inaczej powstały, inaczej są pielęgnowane i pełnią różne funkcje. Dlatego indeksy tak bardzo się różnią między sobą.
Nauczyciel wyjaśnia, że przyroda tworzy różnorodność, która zapewnia jej równowagę. Układy złożone z większej liczby elementów są stabilniejsze (odporniejsze, lepiej przystosowane, sprawniej reagujące na zmiany w środowisku). Wynika to z tego, że powstaje tam większa liczba wzajemnych oddziaływań. Nauczyciel wyjaśnia, że na terenach leśnych kluczowe znaczenie dla utrzymania różnorodności biologicznej mają: spróchniałe drzewa i powalone pnie, starodrzewy, torfowiska oraz polany śródleśne. Pobierz scenariusz wraz z załącznikami: |
Autor scenariusza:
Cele kształcenia:
Cele wychowania:
Metody nauczania:
Formy nauczania
Czas trwania zajęć
Środki dydaktyczne:
Materiały pomocnicze:
|