Poznaj polskie parki narodowe

(etap edukacyjny: gimnazjum)
05.06.2020

(etap edukacyjny: gimnazjum)

Plan lekcji

  1. Przedstawienie tematu lekcji.
  2. Zapoznanie się uczniów z grą Poznaj polskie parki narodowe.
  3. Przygotowanie oferty turystycznej.
  4. Podsumowanie.

Przebieg lekcji

  1. Przedstawienie tematu lekcji

Nauczyciel wyjaśnia uczniom, że podczas zajęć zapoznają się z polskimi parkami narodowymi. Ich zadaniem będzie sformułowanie oferty zachęcającej turystów do przyjechania do parku.

Nauczyciel informuje, że parki narodowe są jedną z form ochrony przyrody (por. ustawa o ochronie przyrody – rozdz. 2). Do chwili obecnej w Polsce powołano 23 parki narodowe (listopad 2007 roku).

 

  1. Zapoznanie się uczniów z grą Poznaj polskie parki narodowe

Nauczyciel wyjaśnia, że zanim uczniowie rozpoczną prace nad ofertą turystyczną, powinni polskie parki narodowe poznać. Proponuje, aby w ciągu 30 minut zapoznali się z prezentacją Poznaj polskie parki narodowe zamieszczoną na Leśnym Wortalu Edukacyjnym (www.erys.pl).

 

  1. Przygotowanie oferty turystycznej

Nauczyciel informuje uczniów, że do szkoły zgłosił się prezes jednego z biur podróży z propozycją, aby uczniowie przygotowali ofertę turystyczną dotyczącą parków narodowych. Spośród opracowanych ofert zostanie wybrana najlepsza. Będzie ona zamieszczona w katalogu biura. Jest jeden warunek – oferta nie może przekraczać 150 słów.

Nauczyciel prosi, aby uczniowie dobrali się w pary. Przedstawiciel każdej pary losuje kartkę z nazwą parku narodowego. Każda para przygotowuje ofertę, która ma zachęcić turystów do wykupienia wycieczki do parku narodowego.

 

  1. Podsumowanie

Na podsumowanie warto zaprosić uczniów z innej klasy, którzy zadecydują, która oferta powinna zostać umieszczona w katalogu biura podróży.

Podsumowanie rozpoczyna nauczyciel. Wyjaśnia, że parki narodowe są wyjątkowymi miejscami w Polsce. Wyróżniają się szczególnymi wartościami przyrodniczymi, naukowymi, społecznymi, kulturowymi i edukacyjnymi. Zajmują powierzchnię nie mniejszą niż 1000 ha. Na terenie parku ochronie podlega cała przyroda oraz walory krajobrazowe.

Po krótkim wprowadzeniu nauczyciela głos zabierają uczniowie. Swoje wystąpienia rozpoczynają od wskazania położenia parku na mapie Polski. Następnie czytają sformułowane oferty.

Widownia uważnie słucha wypowiedzi kolegów. Uczniowie są zachęcani do sporządzania notatek. Po ostatnim wystąpieniu nauczyciel wiesza na tablicy tabelkę z wykazem polskich parków narodowych (załącznik 2). Wszyscy uczniowie stawiają kropkę obok nazwy parku, którego prezentacja była najbardziej interesująca.

Na zakończenie odbywa się wspólne liczenie głosów, a zwycięscy uczniowie zostają nagrodzeni oklaskami.

 

Pobierz scenariusz wraz z załącznikami:

 

Autor scenariusza:

  • Hanna Będkowska -Centrum Edukacji Przyrodniczo-Leśnej w Rogowie

Cele kształcenia:

  • Wiadomości: Uczeń opisuje wybrane parki narodowe.
  • Umiejętności: Uczeń potrafi wskazać na mapie położenie parków narodowych.

Cele wychowania:

  • Postawy i przekonania: Uczeń wie, że parki narodowe są wyjątkowymi miejscami.

Metody nauczania:

  • metoda kierowania samodzielną pracą uczniów;
  • metoda poszukująca (pogadanka);
  • metoda podająca (opowiadanie i opis).

Etap edukacyjny:

  • klasy 4-6 szkoły podstawowej

Formy nauczania:

  • lekcja – zajęcia edukacyjne (zmiana roli nauczyciela – z osoby przekazującej wiedzę w osobę wspomagającą uczenie się uczniów).

Czas trwania zajęć:

  • 90 minut

Publikacje i materiały metodyczne:

  • Mapa Polski
    (min. 1 m x 1 m);
  • Przewodniki Las;
  • Przewodniki Rośliny;
  • Przewodniki Grzyby;
  • Przewodniki Zwierzęta.
  • Kartki do losowania (1 kpl.) (załącznik 1)
  • Tabela do oceny oferty turystycznej (1 kpl.) (załącznik 2)

Środki audiowizualne:

  • Komputery z dostępem do internetu.

Materiały pomocnicze:

  • kartki A4 (30 egz.),
  • ołówki,
  • temperówka,
  • gumka.