Lasy w Europie

(etap edukacyjny: gimnazjum)
05.06.2020

(etap edukacyjny: gimnazjum)

Plan lekcji

  1. Przedstawienie tematu lekcji.
  2. Zapoznanie się uczniów z grą Lasy w Europie.
  3. Samodzielna praca uczniów.
  4. Podsumowanie.
  5. Sprawdzenie wiadomości – quiz.

Przebieg lekcji

  1. Przedstawienie tematu lekcji

Nauczyciel informuje uczniów o tym, że podczas lekcji będą poznawać polskie lasy na tle lasów Europy. Informuje ich, że polskie lasy należą do europejskiej czołówki, zarówno pod względem powierzchni i zasobności, jak i poziomu prowadzonej w nich gospodarki.

                                                               

  1. Zapoznanie się uczniów z grą Lasy w Europie

Nauczyciel proponuje, aby uczniowie w ciągu 20 minut zapoznali się z tematem podczas gry Lasy w Europie na Leśnym Wortalu Edukacyjnym (www.erys.pl).

Po 20 minutach nauczyciel rozmawia z uczniami o przebiegu gry. Pyta, jak oceniają polskie lasy w porównaniu z lasami innych krajów Europy. Pozwala na ich spontaniczne wypowiedzi. Wyjaśnia, że lesistość naszego kraju nie jest tak imponująca jak w Estonii czy Austrii, jednak w połowie tego wieku osiągniemy średnią lesistość dla Europy – 33%.

 

  1. Samodzielna praca uczniów

Nauczyciel rozdaje uczniom karty pracy (załącznik 1) oraz kartki do obliczeń. Uczestnicy zajęć rozwiązują kolejne zadania. W tym czasie nauczyciel podchodzi do uczniów, którzy mają kłopoty, i w razie potrzeby pomaga, podpowiada i radzi.

 

  1. Podsumowanie

Podczas podsumowania wskazani przez nauczyciela uczniowie podają odpowiedzi. Pozostali uczniowie sprawdzają poprawność swoich obliczeń. W razie potrzeby nauczyciel rozwiązuje zadanie na tablicy. Na zakończenie nauczyciel podkreśla najważniejsze fakty:

  • Zasobność lasów Skarbu Państwa zarządzanych przez PGL Lasy Państwowe stale rośnie (leśnicy pozyskują mniej drewna, niż przyrasta).
  • Zwiększa się powierzchnia zajmowana przez lasy. 
  1. Sprawdzenie wiadomości – quiz

Nauczyciel proponuje, aby uczniowie w celu utrwalenia wiadomości rozwiązali quiz. Rozdaje uczniom kartki z quizem. Prosi o samodzielne udzielenie odpowiedzi na poszczególne pytania.

Pobierz scenariusz wraz z załącznikami:

 

Autor scenariusza:

  • Hanna Będkowska - Centrum Edukacji Przyrodniczo-Leśnej w Rogowie

Cele kształcenia:

  • Wiadomości: Uczeń charakteryzuje przepisy regulujące segregację odpadów.
  • Umiejętności: Uczeń anlizuje przepisy regulujące segregację odpadów.

Cele wychowania:

  • Postawy i przekonania: Uczeń wie, że odpady segregujemy po to, aby część z nich przetworzyć i przystosować do ponownego wykorzystania.

Metody nauczania:

  • metoda kierowania samodzielną pracą uczniów;
  • metoda poszukująca (pogadanka);
  • metoda podająca (opowiadanie i opis).

Formy nauczania:

  • lekcja – zajęcia edukacyjne (zmiana roli nauczyciela – z osoby przekazującej wiedzę w osobę wspomagającą uczenie się uczniów).

Czas trwania zajęć

  • 90 minut

Środki dydaktyczne:

  • Środki audiowizualne – komputery z dostępem do internetu

Materiały pomocnicze:

  • ołówki (6 szt.),
  • temperówka,
  • gumka,
  • kartki A4 w kratkę (12 egz. – po dwie na grupę),
  • arkusze dużego papieru do pakowania (6 egz.),
  • grube kredki lub mazaki (6 kpl.),
  • kostka do gry (6 szt.) (kostkę można zastąpić małymi, zwiniętymi kartkami z numerami od 1 do 6, które uczniowie losują z pojemnika),
  • pionki – różne drobne elementy (30 szt.),
  • klocek do odmierzania płytek chodniczka – 2 x 2 cm (6 szt.).