Sektor usług leśnych – dziś i jutro

Pod takim hasłem właściciele firm leśnych, naukowcy i leśnicy spotkali się 19 i 20 lutego na konferencji, by dyskutować o przedsiębiorczości leśnej i jej relacjach z Lasami Państwowymi. Spotkanie zorganizowane przez Stowarzyszenie Przedsiębiorców Leśnych i CILP odbyło się w Leśnym Ośrodku Szkoleniowym w Puszczykowie.
25.02.2013 | Artur Rutkowski, CILP

Pod takim hasłem właściciele firm leśnych, naukowcy i leśnicy spotkali się 19 i 20 lutego na konferencji, by dyskutować o przedsiębiorczości leśnej i jej relacjach z Lasami Państwowymi. Spotkanie zorganizowane przez Stowarzyszenie Przedsiębiorców Leśnych i CILP odbyło się w Leśnym Ośrodku Szkoleniowym w Puszczykowie.

Lasy Państwowe na początku lat 90-tych, dostosowując się wymagań gospodarki rynkowej, przeszły ogromne zmiany organizacyjne, które polegały m.in. na prywatyzacji usług leśnych. Jej historię przedstawił podczas konferencji Marcin Polak, zastępca dyrektora generalnego LP.

W ciągu kilku lat dynamiczny rozwój prywatnego sektora usług leśnych doprowadził do tego, że już w 1996 roku aż 70 proc. prac leśnych wykonywały podmioty prywatne. Prywatyzacja usług leśnych niewątpliwie pomogła ograniczyć koszty i zachować zasadę samofinansowania LP. Odbyła się przy tym bez społecznych konfliktów. Równocześnie LP starały się wspierać rosnące firmy usługowe m.in. poprzez pożyczki na zakup sprzętu czy współpracę z ich reprezentacją – Stowarzyszeniem Przedsiębiorców Leśnych.

 

Dziś dla Lasów Państwowych pracuje ponad 4000 firm leśnych zatrudniających około 40 000 osób. Na zamawiane na zewnątrz usługi Lasy Państwowe wydają ok. 3 mld złotych, co stanowi 40 proc. wszystkich ich kosztów. W ostatnich 5 latach wydatki te zwiększyły się o połowę.

Wyzwania stojące przed Stowarzyszeniem Przedsiębiorców Leśnych przedstawił prezes Zarządu Głównego Jan Kubiak. Do najważniejszych ograniczeń przedsiębiorczości zaliczył m.in. odpływ pracowników, brak młodej kadry, niski stan wiedzy prawnej, brak działań konsolidacyjnych, a także niekiedy brak zrozumienia wśród leśników potrzeby zrzeszania się przedsiębiorców.

Dyskusja dotyczyła m.in.:

  • kalkulacji stawek za usługi leśne,
  • katalogów norm czasu pracy,
  • zasad BHP prac w lesie,
  • stosowania innych niż cena kryteriów przetargów,
  • certyfikacji zakładów usług leśnych,
  • szkoleń dla operatorów maszyn wielooperacyjnych,
  • braku w najbliższej przyszłości wykwalifikowanej kadry do pracy.


Obszerna relacja w marcowym numerze „Głosu Lasu”

Materiały konferencyjne