Zarządzenie nr 27/2008

02.04.2012
Na podstawie art. 33, ust. 1 ustawy z 28 września 1991 r. o lasach (tekst jednolity Dz. U. z 2005 r., nr 45, poz. 435, z późn. zm.) oraz § 6 i 8, ust. 1, pkt 6 Statutu Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe, wprowadzonego w życie zarządzeniem nr 50 ministra ochrony środowiska, zasobów naturalnych i leśnictwa z 18 maja 1994 r., zarządzam, co następuje.

§ 1

W związku z posiadanymi certyfikatami kwalifikowanymi, wydanymi na potrzeby wdrożenia Systemu Obiegu Dokumentów i Spraw, zwanym SODiS, oraz obowiązkiem opatrywania certyfikatem kwalifikowanym wszystkich dokumentów elektronicznych, przekazywanych od 21 lipca 2008 r. do ZUS, wprowadzam zasady postępowania z usługą certyfikacji elektronicznej:

1. Certyfikat kwalifikowany muszą mieć członkowie kierownictwa jednostek, to jest: dyrektor generalny Lasów Państwowych, zastępcy dyrektora generalnego Lasów Państwowych, główny księgowy Lasów Państwowych, dyrektorzy RDLP, zastępcy dyrektorów RDLP, nadleśniczowie, zastępcy nadleśniczych, główni księgowi nadleśnictw, dyrektorzy zakładów, zastępcy dyrektorów zakładów i główni księgowi zakładów.

2. Kierownicy jednostek nieobjętych wdrożeniem SODiS nie muszą mieć certyfikatów kwalifikowanych pod warunkiem, że obowiązek opatrywania dokumentów elektronicznych certyfikatem kwalifikowanym, przekazywanych do ZUS i innych dokumentów, które z mocy obowiązującego prawa muszą być opatrywane certyfikatem kwalifikowanym, powierzą – w drodze upoważnienia – innemu pracownikowi jednostki.

3. Certyfikat kwalifikowany może mieć pracownik niewymieniony
w ust. 1, upoważniony przez kierownika jednostki do opatrywania dokumentów elektronicznych certyfikatem kwalifikowanym.

4. Upoważnienie, o którym mowa w ust. 3, musi mieć formę pisemną, a zakres upoważnienia być ściśle określony.
W upoważnieniu należy określić w szczególności:

a) rodzaj dokumentów, które upoważniony pracownik będzie opatrywał certyfikatem kwalifikowanym;

b) okres, na jaki będzie obowiązywało upoważnienie;

c) inne warunki, po spełnieniu których pracownik może opatrywać dokumenty elektroniczne certyfikatem kwalifikowanym.

§ 2

1. Certyfikatami kwalifikowanymi dysponują, tj. zawierają umowy na dostawę certyfikatów kwalifikowanych z podmiotem kwalifikowanym, o którym mowa w ustawie z 18 września 2001 r. o podpisie elektronicznym (Dz. U. z 2001 r., nr 130, z późn. zm.) lub unieważniają certyfikaty kwalifikowane, zgodnie z przepisami powołanej ustawy:

1) dyrektor generalny Lasów Państwowych – w zakresie certyfikatów kwalifikowanych pracowników biura DGLP i kierowników jednostek, których powołuje, tj. dyrektorów regionalnych dyrekcji Lasów Państwowych i kierowników jednostek
o zasięgu krajowym;

2) dyrektor RDLP – w zakresie certyfikatów kwalifikowanych pracowników RDLP i kierowników jednostek, których powołuje, tj. nadleśniczych i kierowników zakładów o zasięgu regionalnym;

3) nadleśniczy i dyrektor zakładu – w zakresie certyfikatów kwalifikowanych pracowników kierowanej przez siebie jednostki.

2. Dla certyfikatów kwalifikowanych kierownik jednostki określa największą wartość graniczną transakcji, w której certyfikat
ma być wykorzystywany.

3. Kierownik jednostki podejmuje decyzję o unieważnieniu certyfikatu kwalifikowanego przed upływem jego ważności, z chwilą podjęcia decyzji o rozwiązaniu stosunku pracy lub odwołaniu pracownika z zajmowanego stanowiska. W związku z podjętą decyzją występuje do podmiotu kwalifikowanego z żądaniem unieważnienia certyfikatu dla takiego pracownika.

4. Kierownik jednostki może wystąpić o unieważnienie certyfikatu kwalifikowanego również z innych przyczyn, niż wymienione
w ust. 3. Przepisy określone w ust. 3 stosuje się odpowiednio.

5. Niezależnie od regulacji zawartych w ust. 3 i 4, każda osoba posiadająca certyfikat kwalifikowany może sama wystąpić
o unieważnienie swojego certyfikatu.

6. Unieważnienie lub zawieszenie certyfikatu kwalifikowanego może nastąpić również z innych przyczyn, niż wymienione w ust. od 3 do 5.

7. Jeżeli unieważnienie lub zawieszenie certyfikatu kwalifikowanego, o którym mowa w ust. od 4 do 6, powodowałoby niemożliwość wykonywania obowiązków służbowych z winy pracownika, przepisy kodeksu pracy stosuje się odpowiednio, chyba że kierownik jednostki podejmie inną decyzję.

§ 3

1. Opatrywanie dokumentów elektronicznych certyfikatem kwalifikowanym następuje w ramach upoważnień ustawowych
lub wynikających z upoważnień indywidualnych oraz zakresów czynności pracownika.

2. Niedopuszczalne jest opatrywanie dokumentów elektronicznych certyfikatem kwalifikowanym, o którym mowa w niniejszym zarządzeniu, innych niż stworzone na potrzeby jednostki Lasów Państwowych lub do których sporządzenia jest ona zobowiązana.

3. Nieuprawnione wykorzystanie certyfikatu kwalifikowanego, którego dysponentem jest kierownik jednostki Lasów Państwowych, jest równoznaczne z wykroczeniem przeciwko obowiązkom pracowniczym w rozumieniu przepisów Kodeksu pracy.

4. Postanowienia ust. od 1 do 3 mają również zastosowanie
do podpisu niekwalifikowanego.

§ 4

1. Każdy zakupiony certyfikat kwalifikowany musi być wgrany na kartę kryptograficzną o wzorze opisanym w załączniku nr 1
do niniejszego zarządzenia. Wydanie karty kryptograficznej następuje za pisemnym potwierdzeniem odbioru.

2. Pracownik dysponujący kartą kryptograficzną ma obowiązek zabezpieczyć ją przed zgubieniem, zniszczeniem i użyciem przez osoby trzecie.

3. Zdarzenia, o których mowa w ust. 2, pracownik zgłasza administratorowi systemu lub osobie wyznaczonej przez kierownika jednostki najpóźniej w terminie do trzech dni od ich zaistnienia.

4. Pracownik jest zobowiązany zwrócić kartę kryptograficzną pracodawcy najpóźniej na trzy dni przed ustaniem zatrudnienia lub gdy karta podlega wymianie. Fakt zwrotu karty musi być potwierdzony na tzw. karcie obiegowej w wypadku rozwiązania stosunku pracy lub za protokołem odbioru, jeśli karta podlega wymianie.

5. Na okoliczność zgubienia, zniszczenia, nieprawnego użycia karty, w tym przez osoby trzecie, oraz niemożliwość zwrotu karty w wypadku śmierci pracownika, sporządza się protokół.

6. Karty kryptograficzne, które utraciły ważność, podlegają przekazaniu – za protokołem – z jednostek nadzorowanych
do wydziałów informatyki i tam są kasowane, zgodnie z przyjętą procedurą. Na okoliczność zniszczenia kart sporządza się protokół.

7. Ewidencję wydanych i zwróconych kart kryptograficznych prowadzą wydziały informatyki, a w jednostkach nadzorowanych wyznaczeni przez kierownika jednostki pracownicy.

8. Ewidencję wydanych i unieważnionych certyfikatów kwalifikowanych prowadzą jednostki odpowiednio do zakresu dysponowania tymi certyfikatami.

9. Dokumentacja, o której mowa w ust. 4–8, oraz dokumentacja wydanych certyfikatów kwalifikowanych podlega przechowywaniu przez okres zgodny z obowiązującym Rzeczowym Wykazem Akt.

10. Postanowienia § 4 stosuje się do wszystkich kart kryptograficznych, wydanych na potrzeby wykonywania obowiązków służbowych w Lasach Państwowych.

§ 5

1. Prace związane ze wznowieniem certyfikatów kwalifikowanych, wydanych na potrzeby systemu SODiS, przeprowadzają jednostki organizacyjne Lasów Państwowych, objęte wdrożeniem systemu SODiS.

2. Jednostki organizacyjne LP mogą nabywać certyfikaty kwalifikowane oraz karty kryptograficzne we własnym zakresie lub przez inną, wyznaczoną przez dyrektora generalnego Lasów Państwowych, jednostkę organizacyjną Lasów Państwowych, na koszt jednostek, na rzecz których certyfikaty i karty kryptograficzne zostały nabyte z uwzględnieniem postanowień zawartych w § 2.

3. Postanowienia zawarte w niniejszym zarządzeniu zostaną uwzględnione w procedurach okołosystemowych SODiS.

§ 6

Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.

DYREKTOR GENERALNY

LASÓW PAŃSTWOWYCH

dr inż. Marian Pigan