Decyzja nr 95/2007

02.04.2012
Na podstawie § 6 Statutu Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe (Przypis 2) – w wykonaniu obowiązku dyrektora generalnego Lasów Państwowych, o którym mowa w art. 56, ust. 2 ustawy z 28 września 1991 roku o lasach (Przypis 3) – postanawiam, co następuje.

§ 1

W decyzji nr 43 dyrektora generalnego Lasów Państwowych z 10 maja 2007 r. (zn. spr.: ZG/PP-PROW/1-6/2007) w sprawie sposobu wykorzystania środków funduszu leśnego na prace związane z naprawą uszkodzeń powstałych w wyniku klęski suszy w uprawach leśnych założonych w okresie wiosny 2006 r. w ramach działania 5. Planu Rozwoju Obszarów Wiejskich (...), zwanej dalej decyzją, wprowadza się następujące zmiany oraz uzupełnienia:

1. regulacji, zawartej w § 3, ust. 2, nadaje się następujące brzmienie: „2. Po wykonaniu zadania udostępnienia – właściwi nadleśniczowie, za pośrednictwem regionalnych dyrekcji Lasów Państwowych, obciążają fundusz leśny fakturami
zawierającymi załączniki w postaci trzecich egzemplarzy protokołu”.

2. regulacji, zawartej w § 5, nadaje się następujące brzmienie: „§ 5. W wypadku, w którym beneficjent naprawił szkody
we własnym zakresie oraz posiada fakturę zakupu sadzonek (faktura), które zużył do naprawy szkód będących przedmiotem niniejszej decyzji, może się ubiegać o sfinansowanie prac związanych z usuwaniem skutków klęski suszy – z zachowaniem następującej procedury:

1) ubiegający się o pomoc składa na ręce właściwego nadleśniczego wniosek wraz z oryginałem faktury;

2) właściwy nadleśniczy, po ocenie rzetelności oraz kompletności wniosku, zachowuje oryginał faktury do momentu, o którym mowa w ppkt.7;

3) właściwy nadleśniczy uznaje fakturę do wysokości kwoty w niej zawartej, jednak nie większej niż ustalana według zasad, o których mowa w § 2, ust. 4;

4) nadleśniczowie sporządzają noty obciążające fundusz leśny, dołączając do nich poświadczone o zgodności
z oryginałem kopie faktur, opisanych pod względem merytorycznym;

5) po wystawieniu oraz przesłaniu – za pośrednictwem regionalnej dyrekcji Lasów Państwowych – not, o których mowa w ppkt. 3, w nadleśnictwie następuje zapis księgowy (Wn 249 – RDLP –> Ma 249 – poszczególni beneficjenci);

6) po wpływie do nadleśnictwa – za pośrednictwem regionalnej dyrekcji Lasów Państwowych – środków funduszu leśnego, nadleśnictwo ewidencjonuje tę operację zapisem (Wn 131 –> Ma 249 – RDLP), po czym środki te przekazuje beneficjentom przy zapisie księgowym (Wn 249 – beneficjenci –> Ma 131);

7) po przekazaniu środków beneficjentowi, nadleśniczy wydaje mu oryginał faktury po uprzednim opatrzeniu
jej adnotacją: „sfinansowano z dotacji funduszu leśnego na kwotę ............”.

3. regulacji, zawartej w § 8, nadaje się następujące brzmienie:
„§ 8. Po udzieleniu pomocy, o której mowa w § 5, lub wykonaniu zadania udostępnienia sadzonek, właściwy
nadleśniczy wydaje beneficjentowi zaświadczenie o udzielonej pomocy de minimis w rolnictwie. Przykładowo wypełnione zaświadczenie o pomocy de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie stanowi załącznik nr 3 do decyzji”.

4. regulacji, zawartej w § 9, nadaje się następujące brzmienie: „§ 9. Dokumentacja, związana z udzielaniem pomocy de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie, obejmuje:

1) dokumentację finansową, na którą składają się:

a) faktury z trzecimi egzemplarzami protokołu, o których mowa w § 3, ust.1;

b) noty wraz z kopiami faktur, o których mowa w § 5, pkt. 4;

c) noty zbiorcze, sporządzane w celu obciążenia funduszu leśnego w regionalnych dyrekcjach Lasów Państwowych na podstawie dowodów, o których mowa w drugim i trzecim tiret;

2) dokumentację sprawozdawczą, na którą składają się:

a) informacje o pomocy de minimis sporządzane w formie pliku numerycznego „xls.” w regionalnych dyrekcjach Lasów Państwowych na podstawie kopii zaświadczeń, o których mowa w § 8, przesyłane
do Centrum Koordynacji Projektów Środowiskowych w terminie do 15 dnia miesiąca następującego
po wydaniu beneficjentowi zaświadczenia o pomocy de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie, obejmujące:

– dzień udzielenia pomocy beneficjentowi,

– firmę lub imię i nazwisko beneficjenta pomocy,

– NIP beneficjenta,

– adres zamieszkania beneficjenta,

– wartość otrzymanej pomocy brutto (w złotych oraz euro),

b) comiesięczne pisemne zestawienia tabelaryczne danych zawartych w informacjach, o których mowa
w pierwszym tiret, sporządzane w regionalnych dyrekcjach Lasów Państwowych i przesyłane do Centrum Koordynacji Projektów Środowiskowych wraz z kopiami wydanych beneficjentom zaświadczeń o udzielonej pomocy de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie.

5. regulacji, zawartej w § 10, nadaje się następujące brzmienie: „§ 10

1. Dokumentacja, o której mowa w § 9, jest przesyłana przez dyrektorów regionalnych dyrekcji Lasów Państwowych do Centrum Koordynacji Projektów Środowiskowych (centrum).

2. Do zadań centrum należy prowadzenie spraw związanych z udzielaniem pomocy publicznej na podstawie
niniejszej decyzji3, w tym w szczególności:

1) sprawdzanie dokumentacji finansowej i sprawozdawczej, o których mowa w § 9, pod względem zgodności danych;

2) przedkładanie dokumentacji finansowej do Wydziału Księgowości w Dyrekcji Generalnej Lasów Państwowych w celu realizacji zobowiązań funduszu leśnego;

3) przedkładanie w imieniu dyrektora generalnego Lasów Państwowych sprawozdań z udzielonej pomocy
de minimis do właściwych organów państwowych:

6. dotychczasowemu § 11 nadaje się numer 12, a regulacji § 11 nadaje się następujące brzmienie: „§ 11. Zgodnie z wykazem, o którym mowa w zarządzeniu nr 41 dyrektora generalnego Lasów Państwowych z 4 lipca 2007 r. (znak OR-013-3/07) w sprawie ustalenia standardowej klasyfikacji haseł służących grupowaniu aktów reglamentacji wewnętrznej dyrektora generalnego Lasów Państwowych, niniejsza decyzja należy do grupy aktów reglamentacji wewnętrznej ujętych pod pozycją 9 k, drugie tiret tego wykazu”.

§ 2

Tekst ujednolicony decyzji, uwzględniający zmiany oraz uzupełnienia, o których mowa w § 1, zawarto w aneksie do niniejszej decyzji.

§ 3

W decyzji nr 73 dyrektora generalnego Lasów Państwowych z 31 października 2006 r. w sprawie utworzenia Centrum Koordynacji Projektów Środowiskowych [...] (znak: OR-15-5/06) wprowadzam następujące zmiany i uzupełnienia:

1. w § 3, ust. 1 opisowi działalności, prowadzonej przez Sekcję Budżetów Zewnętrznych, nadaje się następujące brzmienie: „Identyfikowanie możliwości korzystania przez Lasy Państwowe z różnych środków zewnętrznego zasilania
budżetu LP (innych niż środki publiczne pochodzące z budżetu Unii Europejskiej). Promowanie możliwości, o których mowa w zdaniu poprzedzającym. Katalogowanie zapotrzebowania jednostek organizacyjnych Lasów Państwowych
na inne ww. środki zewnętrzne krajowe i zagraniczne. Pomoc na rzecz różnych jednostek organizacyjnych Lasów
Państwowych w przygotowywaniu programów i wniosków o przyznanie środków na realizację zadań oraz prowadzeniu rozliczeń. Prowadzenie spraw związanych z wykorzystaniem środków funduszu leśnego do udzielania pomocy publicznej”.

2. w § 3, ust. 2, pkt 1 treści lit. d nadaje się następujące brzmienie: „d) na rzecz zadań przypadających dyrektorowi generalnemu Lasów Państwowych w zakresie zarządzania funduszem leśnym – w części przeznaczonej na udzielanie pomocy publicznej oraz w części dotyczącej wydatkowania, przypadających Lasom Państwowym, środków pieniężnych, pochodzących z:

– aukcji na uprawnienia do emisji (Przypis 8),

– zbywania jednostek pochłaniania (Przypis 9)
(zadanie Sekcji Akumulacji Węgla oraz Sekcji Budżetów Zewnętrznych)”.

2) Zmiany i uzupełnienia, o których mowa w ust. 1, zostaną uwzględnione przy ogłaszaniu tekstu ujednoliconego decyzji,
o której mowa w ust. 1, w następstwie jej nowelizacji, związanej z przystosowywaniem centrum do wypełniania funkcji jednostki wdrażającej II stopnia.

§ 4

Zgodnie z wykazem, o którym mowa w zarządzeniu nr 41 dyrektora generalnego Lasów Państwowych z 4 lipca 2007 r. (znak: OR-013-3/07) w sprawie ustalenia standardowej klasyfikacji haseł służących grupowaniu aktów reglamentacji wewnętrznej dyrektora generalnego Lasów Państwowych, niniejsza decyzja należy do grupy aktów reglamentacji wewnętrznej ujętych pod pozycją 9 k), drugie tiret tego wykazu.

§ 5

Decyzja wchodzi w życie z dniem podpisania.

DYREKTOR GENERALNY

LASÓW PAŃSTWOWYCH

mgr inż. Andrzej Matysiak

Przypisy:

1. W art. 56, ust. 3 ustawy z 28 września 1991 roku o lasach (tj. Dz. U. z 2005 r.: nr 45, poz. 435; nr 157, poz. 1315; nr 167, poz. 1399; nr 175, poz. 1460 i 1462 oraz z 2006 r.: nr 227, poz. 1658; nr 245, poz. 1775, a także z 2007 r.: nr 59, poz. 405; nr 64, poz. 427) określono, że środki funduszu leśnego, o którym mowa w art. 57, ust. 1 i 2, przeznacza się na zalesianie gruntów niestanowiących własności Skarbu Państwa, realizację zadrzewień na tych gruntach i inne prace związane z usuwaniem skutków klęsk i prowadzeniem gospodarki w lasach niepaństwowych oraz na cele określone w ust. 2, pkt 2 i 6 w lasach znajdujących się w zarządzie parków narodowych, a także na cele określone w art. 13a, ust. 1.

2. Statut Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe został nadany zarządzeniem nr 50 ministra ochrony środowiska, zasobów naturalnych i leśnictwa z 18 maja 1994 r. W § 6 Statutu Lasów Państwowych ustanowiono, że w wykonaniu zadań określonych przez ustawę (o lasach) oraz przez przepisy wykonawcze do ustawy, a także w wykonaniu innych przepisów prawnych dyrektor generalny Lasów Państwowych wydaje zarządzenia i decyzje obowiązujące w Lasach Państwowych. Przepis § 6 Statutu Lasów Państwowych stanowi jedyną podstawę (delegację) do wydawania przez dyrektora generalnego Lasów Państwowych zarządzeń oraz podejmowania decyzji zarządczych.

3. W art. 56, ust. 2 ustawy z 28 września 1991 roku o lasach (tj. Dz. U. z 2005 r.: nr 45, poz. 435; nr 157, poz. 1315; nr 167, poz. 1399; nr 175, poz. 1460 i 1462 oraz z 2006 r.: nr 227, poz. 1658; nr 245, poz. 1775; a także z 2007 r.: nr 59, poz. 405; nr 64, poz. 427) określono, że środkami funduszu leśnego dysponuje dyrektor generalny Lasów Państwowych.