Zarządzenie nr 32/2006

02.04.2012
Na podstawie § 6 Statutu Lasów Państwowych (przypis 1) w wykonaniu zadań, o których mowa w art. 13a, ust. 1. pkt 1 (przypis 2), art. 33, ust. 3, pkt 3 (przypis 3), art. 33, ust. 3, pkt 4 (przypis 4), art. 33, ust. 3, pkt 8 (przypis 5), art. 56, ust. 2, w powiązaniu z art. 58, ust. 2, pkt 1, 2 i 5 (przypis 6), art. 33, ust. 3, pkt 6 (przypis 7) ustawy o lasach zarządza się, co następuje.

Postanowienia ogólne

§ 1

Na terenie nadleśnictw w zasięgu terytorialnym Regionalnej Dyrekcji Lasów Państwowych Piła ustala się sieć stałych powierzchni prognostycznych, utrwalonych w załączniku nr 1 do niniejszego zarządzenia.

§ 2

Powierzchnie, o których mowa w § 1, służą śledzeniu i prognozowaniu zmian w ekosystemach leśnych, w tym powodowanych działalnością gospodarczą, w zakresie:

1) dynamiki liczebności populacji strzygoni choinówki, brudnicy mniszki i cetyńców;

2) różnorodności biologicznej, ocenianej na podstawie średniej biomasy osobniczej biegaczowatych (SBO);

3) pochłaniania dwutlenku węgla w aspekcie łagodzenia przez te ekosystemy efektu ocieplania klimatu.

§ 3

1. Z obserwacji na wymienionych wyżej stałych powierzchniach obserwacyjnych powinien być sporządzany raport retrospektywno-prognostyczny, jako podstawa do analiz, dotyczących:

1) prawdopodobieństwa, w skali regionalnej, zmian w populacji strzygoni choinówki, brudnicy mniszki i cetyńców zapowiadających potrzebę podjęcia działań ochronnych o charakterze interwencyjnym, będących także sygnałem dla służb ochrony lasu w pozostałych regionalnych dyrekcjach Lasów Państwowych;

2) działań w zagospodarowaniu lasu służących uniknięciu lub złagodzeniu zjawisk, o których mowa w pkt. 1), jak też zmierzających do kształtowania pożądanej różnorodności biologicznej;

3) średniorocznego udziału ekosystemów leśnych w pochłanianiu dwutlenku węgla − z wyprowadzeniem danych odnoszących się do ogółu lasów w zarządzie Lasów Państwowych;

4) tendencji zmian w funkcjonowaniu ekosystemów leśnych na podstawie SBO – z elementami uogólnienia na wszystkie lasy w zarządzie Lasów Państwowych.

2. Dane w raporcie, o którym mowa w ust. 1, powinny być odpowiednio wykorzystywane do:

a) bieżącego planowania finansowo-gospodarczego w Lasach Państwowych,

b) doskonalenia zasad i instrukcji urządzania, hodowli, ochrony i użytkowania lasu,

c) sporządzania sprawozdań o udziale Lasów Państwowych w kształtowaniu się pochłaniania dwutlenku węgla przez lasy.

Podział zadań, organizacja przedsięwzięcia oraz jego system finansowy

§ 4

1. Prowadzenie obserwacji na stałych powierzchniach prognostycznych oraz sporządzanie raportu, o którym mowa w § 3, stanowi:

a) wspólne przedsięwzięcie jednostek organizacyjnych Lasów Państwowych w rozumieniu art. 33, ust. 3, pkt 8 i art. 58, ust. 2, pkt 1 ustawy o lasach;

b) przedsięwzięcie na rzecz ochrony lasów, racjonalnej gospodarki leśnej i rozwoju leśnictwa w rozumieniu art. 33, ust. 3, pkt 3 ustawy o lasach;

c) przejaw oceny stanu lasów i zasobów leśnych, prognozowania: zmian w ekosystemach leśnych, leśnictwie, stanu lasów i zasobów leśnych, o których to ocenach i prognozowaniu jest mowa odpowiednio w art. 13a, ust. 1, pkt 1, art. 33, ust. 3, pkt 4, art. 58, ust. 2, pkt 5 ustawy o lasach;

d) przejaw badań naukowych, o których mowa w art. 33, ust. 3, pkt 6 oraz art. 58, ust. 2, pkt 2 ustawy o lasach.

2. W rozumieniu przepisów rozporządzenia Rady Ministrów z 6 grudnia 1994 r. w sprawie szczegółowych zasad gospodarki finansowej w Państwowym Gospodarstwie Leśnym Lasy Państwowe zadania, o których mowa w ust. 1, stanowią przejaw działalności administracyjnej, prowadzonej w zakresie gospodarki leśnej w nadleśnictwach oraz Dyrekcji Generalnej Lasów Państwowych (przypis 8).

§ 5

1. Utrzymanie stałych powierzchni prognostycznych, o których mowa w § 1 oraz prowadzenie na nich obserwacji stanowi zadanie administracyjne właściwych nadleśniczych, zlecane im przez fundusz leśny na podstawie art. 56, ust. 2, w powiązaniu z art. 58, ust. 2, pkt 5 ustawy o lasach.

2. W części obejmującej czynności o charakterze naukowo-badawczym, zadania do wykonania na stałych powierzchniach prognos- tycznych nadleśniczowie zlecają − na podstawie art. 58, ust. 2, pkt 2 ustawy o lasach – Katedrze Architektury Krajobrazu Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie jako jednostce badawczej dysponującej materiałami obserwacyjnymi, w wymienionym wyżej zakresie, sięgającymi roku 1989.

3. Dyrektor regionalnej dyrekcji Lasów Państwowych Piła jest obowiązany do inicjowania, koordynowania i nadzorowania nadleśniczych przy wykonywaniu przez nich zadań, o których mowa w ust. 1 i 2 (przypis 9).

4. Sporządzanie raportów, o których mowa w § 3, ust. 1 oraz doprowadzanie do wykorzystywania tego raportu w sposób, o którym mowa w § 3, ust. 2, stanowi zadanie własne Dyrekcji Generalnej Lasów Państwowych.

5. Dyrektor generalny Lasów Państwowych, na podstawie art. 58, ust. 2, pkt 2, zleca sporządzanie powołanego raportu katedrze, o której mowa w ust. 2.

§ 6

1. Nadleśniczowie, kierujący nadleśnictwami na terenie, gdzie zlokalizowane są powierzchnie, stanowiące wymienioną sieć stałych powierzchni prognostycznych, ujmują zadania związane z utrzymaniem i prowadzeniem obserwacji na tych powierzchniach w swoich planach finansowo-gospodarczych.

2. Dyrektor generalny Lasów Państwowych pokrycie kosztów zadań, o których mowa w ust. 1, ujmuje w planie finansowym funduszu leśnego – w części dotyczącej wydatków przedmiotowych.

3. W planie funduszu leśnego ujmuje się również kwoty, służące pokryciu kosztów sporządzenia raportu rocznego, o którym mowa w § 4, ust. 4 i 5.

4. Uruchamianie i rozliczanie środków, o których mowa w ust. 2 i 3, następuje zgodnie z regulacjami dotyczącymi sporządzania i realizacji planów finansowo-gospodarczych w Lasach Państwowych.

Postanowienia końcowe

§ 7

Z mocy niniejszego zarządzenia ustala się, że katedra, o której mowa w § 5, ust. 2 i 5, będzie mogła wyniki wymienionych prac naukowo-badawczych używać do:

a) publikowania wyników badań,

b) wykorzystywania lub udostępniania w przewodach doktorskich i habilitacyjnych,

c) prezentowania podczas wykładów, wygłaszania referatów oraz prowadzenia warsztatów naukowych.

§ 8

Raport roczny, o którym mowa w § 6, ust. 3, jest zamieszczany na stronie Biuletynu Informacji Publicznej Lasów Państwowych tak, aby mógł on w szczególności służyć racjonalizowaniu gospodarki leśnej przez wszystkich zainteresowanych właścicieli, zarządców i posiadaczy lasów.

§ 9

Dyrektora regionalnej dyrekcji Lasów Państwowych Piła zobowiązuje się do bezzwłocznego podjęcia prac nad sporządzeniem aneksów do planów urządzenia lasu w wymienionych wyżej nadleśnictwach, sankcjonujących funkcje celu stałych powierzchni prognostycznych, wymienionych w załączniku nr 1 (przypis 10).

§ 10

Wykonanie zarządzenia spoczywa odpowiednio na:

1) dyrektorze regionalnej dyrekcji Lasów Państwowych,

2) nadleśniczych, o których mowa w § 6, ust. 1,

3) naczelniku komórki wewnętrznej Dyrekcji Generalnej Lasów Państwowych, właściwym w sprawach badań i studiów prognostycznych, służących zachowaniu trwale zrównoważonej gospodarki leśnej,

4) naczelniku komórki wewnętrznej Dyrekcji Generalnej Lasów Państwowych, właściwym w sprawie zlecania prac naukowo--badawczych (zlecanie wymienionych raportów rocznych).

§ 11

1. Przewidywane zwiększanie sieci powierzchni prognostycznych w lasach państwowych będzie przedmiotem kolejnych zarządzeń dyrektora generalnego Lasów Państwowych.

2. Oceny oraz obserwacje na stałych powierzchniach prognostycznych należy traktować jako uzupełnienie badań w zakresie monitoringu leśnego oraz część składową banku danych o lasach.

§ 12

Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania, z tym że:

a) sporządzenie aneksów do planów urządzenia lasu, o których mowa w § 9, powinno zostać zakończone do końca października 2006 r.;

b) funkcjonowanie stałych powierzchni prognostycznych według reguł ujętych w niniejszym zarządzeniu, powinno rozpocząć się od roku 2007 r.,

c) pierwszy raport roczny, o którym mowa wyżej, powinien zostać sporządzony do końca listopada 2007 r.

Przypisy

1 Statut Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe został nadany zarządzeniem nr 50 ministra ochrony środowiska, zasobów naturalnych i leśnictwa z 18 maja 1994 r. § 6 Statutu Lasów Państwowych stanowi, że w wykonaniu zadań określonych przez ustawę (o lasach) oraz przepisy wykonawcze do ustawy, a także innych przepisów prawnych, dyrektor generalny LP wydaje zarządzenia i decyzje obowiązujące w Lasach Państwowych.

2 Art. 13a, ust. 1, pkt 1) ustawy o lasach stanowi, że w „celu realizacji trwale zrównoważonej gospodarki leśnej Lasy Państwowe obowiązane są w szczególności do (...) prowadzenia oceny stanu lasów i zasobów leśnych oraz prognozowania zmian w ekosystemach leśnych”.

3 Art. 33, ust. 3, pkt 3 ustawy o lasach stanowi, że dyrektor generalny Lasów Państwowych inicjuje, organizuje oraz koordynuje przedsięwzięcia na rzecz ochrony lasów, racjonalnej gospodarki leśnej i rozwoju leśnictwa”.

4 Art. 33, ust. 3. pkt. 4. ustawy o lasach stanowi, że Dyrektor Generalny Lasów Państwowych m.in. „organizuje (...) prognozowanie w leśnictwie”,

5 Art. 33. ust. 3, pkt 8 stanowi, że dyrektor generalny Lasów Państwowych „organizuje wspólne przedsięwzięcia jednostek organizacyjnych Lasów Państwowych”.

6 Art. 56, ust. 2 ustawy o lasach stanowi, że środkami „funduszu leśnego dysponuje dyrektor generalny Lasów Państwowych, natomiast art. 58, ust. 2, pkt 1, 2 oraz 5, że środki „funduszu leśnego mogą być przeznaczone (...) na (...) wspólne przedsięwzięcia jednostek organizacyjnych Lasów Państwowych (...), (...) badania naukowe (...), (...) prace związane z oceną i prognozowaniem stanu lasów i zasobów leśnych”.

7 Art. 33, ust. 3, pkt 6 stanowi, że dyrektor generalny Lasów Państwowych inicjuje, popiera i finansuje badania w zakresie leśnictwa oraz nadzoruje wykorzystanie wyników tych badań.

8 Klasyfikacja działalności leśnej, w tym klasyfikacja działalności administracyjnej w zakresie gospodarki leśnej (tzw. zasadniczej działalności administracyjnej polegającej za zarządzaniu zasobami ludzkimi i majątkowymi w ramach zwykłego zarządu) stanowić będzie przedmiot odrębnego zarządzenia
dyrektora generalnego Lasów Państwowych.

9 Obowiązek, o którym mowa w § 5, ust. 3 niniejszego zarządzenia, wynika z art. 34, pkt 2c ustawy o lasach, który stanowi, że dyrektor „regionalnej dyrekcji Lasów Państwowych (...) inicjuje, koordynuje oraz nadzoruje działalność nadleśniczych (...)”.

10 Zgodnie z art. 15, pkt 6 ustawy o lasach za lasy ochronne mogą być uznane lasy, które (...) „mają szczególne znaczenie przyrodniczo-naukowe”; zgodnie z art. 18, ust. 4, pkt 1), lit. a – plan „urządzenia lasu powinien zawierać w szczególności zestawienie (...) lasów ochronnych. W świetle tych przepisów dyrektor regionalnej dyrekcji Lasów Państwowych powinien doprowadzić do uznania stałych powierzchni prognostycznych za lasy ochronne ze względu na unikatowe znaczenie naukowo-poznawcze. W aneksie do planu urządzenia lasu należałoby doprowadzić do utrwalenia zastrzeżenia, że zadania na wymienionych stałych powierzchniach prognostycznych powinny przebiegać zgodnie z programem podporządkowanym opisanej w niniejszym zarządzeniu ocenno-prognostycznej funkcji celu tych powierzchni.


DYREKTOR GENERALNY

LASÓW PAŃSTWOWYCH

mgr inż. Andrzej Matysiak