Zarządzenie Nr 49/1999

02.04.2012
Na podstawie art.33 ust.1 ustawy z dnia 28 września 1991 r o lasach (Dz. U. nr 101 poz.444 z późn.zm.) oraz § ţ ust.1 pkt.2 w związku z § 6 Statutu Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe, stanowiącego załącznik do Zarządzenia Nr 50 Ministra Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa z dnia 18 maja 1994 r w sprawie nadania statutu Państwowemu Gospodarstwu Leśnemu Lasy Państwowe zarządzam, co następuje:

§ 1

1. Wprowadzam do stosowania w Lasach Państwowych na szczeblu Dyrekcji Generalnej Lasów Państwowych wzór druku pod nazwą "Wniosek o uruchomienie rezerwy finansowej / anulowanie wniosku o uruchomienie rezerwy finansowej/ przesunięcie środków finansowych pomiędzy pozycjami planu DGLP/ uruchomienie środków finansowych na zadania finansowane z pozaplanowych przychodów funduszu leśnego", stanowiący załącznik nr 1 do niniejszego zarządzeniaµ zwany dalej wnioskiem zasadniczym, oraz procedurę związaną z jego wypełnianiem i obiegiem.

2. Procedura oraz wzór wniosku, o których mowa w ust.1, odpowiednio stosowane są także do zadań realizowanych w lasach nie będących w zarządzie Lasów Państwowych, a finansowanych z ponadplanowych przychodów funduszu leśnego.

§ 2

Wypełniony druk wniosku zasadniczego służy do podjęcia przez Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych decyzji o:

1. uruchomieniu środów pieniężnych, stanowiących część kwoty odpowiedniej rezerwy celowej lub rezerwy ogólnej funduszu leśnego w planie finansowo-gospodarczym Dyrekcji Generalnej Lasów Państwowych, a także środków finansowych na zadania, realizowane z ponadplanowych przychodów funduszu leśnego, bądź mowa w pkt 1, bądź

2. anulowaniu wniosku o uruchomieniu środków rezerw, o których 3) przesunięciu środków finansowych pomiędzy pozycjami planu DGLP.


PROCEDURA URUCHAMIANIA ŚRODKÓW Z REZERWY CELOWEJ LUB OGÓLNEJ FUNDUSZU LEŚNEGO

§ 3

Wykaz rezerw celowych oraz kwot środków pieniężnych odpowiadających tym rezerwom, a także wyszczególnienie kwoty środków pieniężnych tworzących ogólną rezerwę funduszu leśnego ujmuje się corocznie w planie finansowo-gospodarczym Dyrekcji Generalnej Lasów Państwowych.

§ 4

1. Wniosek zasadniczy na realizację konkretnego zadania, finansowanego z rezerwy celowej, o której mowa w § 3, sporządza kierownik właściwej komórki organizacyjnej Dyrekcji Generalnej Lasów Państwowych, przy pomocy podległych pracowników.

2. O właściwości, o której mowa w ust.1, decyduje zakres zadaniowy komórki organizacyjnej, utrwalony w regulaminie organizacyjnym Dyrekcji Generalnej Lasów Państwowych oraz odpowiednie zapisy w planie finansowo-gospodarczym Dyrekcji Generalnej Lasów Państwowych na dany rok.

3. Kierownik każdej komórki organizacyjnej Dyrekcji Generalnej Lasów Państwowych może sporządzać wnioski zasadnicze dotyczące środków ogólnej rezerwy funduszu leśnego, pod warunkiem, iż zadanie, które ma być sfinansowane z tych środków:

a) stanowi uprawniony wydatek funduszu leśnego,

b) mieści się w obszarze zadaniowym tej komórki organizacyjnej.

§ 5

Przez sporządzenie wniosku zasadniczego rozumie się wypełnienie wszystkich jego pozycji do pola o nazwie: " W uzasadnieniu wniosku podaję, co następuje" włącznie.

§ 6

1. Wniosek zasadniczy może być sporządzany z inicjatywy własnej kierownika właściwej komórki organizacyjnej Dyrekcji Generalnej Lasów Państwowych albo po nadesłaniu wniosku wstępnego przez dyrektora regionalnej dyrekcji Lasów Państwowych lub kierownika innej jednostki organizacyjnej Lasów Państwowych o zasięgu krajowym, z zastrzeżeniem ust. 2.

2. Wnioski sporządzane w trybie załącznika nr 1 do Zarządzenia Nr 38 Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych z dnia 02 lipca 1998 r., których realizacja będzie finansowana z ponadplanowych przychodów finansowych funduszu leśnego, są traktowane jak wnioski wstępne, o których mowa w §7.

§ 7

1. Wniosek wstępny, o którym mowa w § ő, z zastrzeżeniem pkt 4 załącznika do zarządzenia Nr 38 Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych z dnia 02 lipca 1998 roku, składa się z :

1) Części opisowego uzasadnienia;

2) Tabeli nr 1, obrazującej stan środków pieniężnych w jednostce organizacyjnej Lasów Państwowych, której wniosek zasadniczy dotyczy, w tym środków pieniężnych:

- planowanych na koniec roku - zgodnie z danymi przyjętymi do planu finansowo-gospodarczego tej jednostki,

- aktualnych (dla daty składania wniosku), z wyszczególnieniem kwot wpływów i rozchodów, które złożyły się na ten stan,

- przewidywanych na koniec roku - wg stanu wiedzy na dzień sporządzania wniosku wstępnego, jednak z uwzględnieniem wnioskowanych środków z rezerwy celowej lub rezerwy ogólnej funduszu leśnego.

3) Tabeli nr 2 charakteryzującej wybrane elementy przedsięwzięcia, wnioskowanego do sfinansowania z rezerwy celowej lub ogólnej rezerwy funduszu leśnego, w przypadku, jeśli przedsięwzięcie to ma charakter inwestycji.

2. Wniosek wstępny - w ramach obiegu korespondencji zewnętrznej wpływającej do Dyrekcji Generalnej Lasów Państwowych - jest kierowany do właściwej pod względem merytorycznego zakresu wniosku komórki organizacyjnej, celem poddania analizie i ocenie z punktu widzenia celowości i zasadności uruchomienia środków zarezerwowanych w planie finansowo-gospodarczym Dyrekcji Generalnej Lasów Państwowych, z zastrzeżeniem ust. 3.

3. Jeżeli wniosek wstępny dotyczy przedsięwzięcia inwestycyjnego, każdorazowo powinien być skierowany do analizy przez Wydział Wdrożeń i Rozwoju.

4. Uwagi Wydziału Wdrożeń i Rozwoju powstające w następstwie analizy wniosku wstępnego, są umieszczane we wniosku zasadniczym pod uzasadnieniem kierownika właściwej komórki organizacyjnej Dyrekcji Generalnej Lasów Państwowych, o której mowa w ust.2.

5. Wzory tabel 1 i 2, wchodzących w skład wniosku wstępnego, stanowią załącznik nr 2 do niniejszego zarządzenia.

§ 8

1. Wzór druku wniosku zasadniczego umożliwia kierownikowi właściwej komórki organizacyjnej Dyrekcji Generalnej Lasów Państwowych na równoczesne wnioskowanie o uruchomienie środków - zarezerwowanych w planie finansowo-gospodarczym Dyrekcji Generalnej Lasów Państwowych - na realizację do dwóch zadań.

2. Na stronie pierwszej wniosku zasadniczego wszystkie pozycje wypełnia kierownik właściwej (wnioskującej) komórki organizacyjnej Dyrekcji Generalnej Lasów Państwowych, z zastrzeżeniem:

1) numeru wniosku ewidencji ogólnej,

2) numeru wniosku w ewidencji wniosków danej rezerwy,

3) numeru pozycji planu DGLP przy otwieraniu nowych (nie ujętych w planie finansowo-gospodarczym Dyrekcji Generalnej Lasów Państwowych) pozycji zadaniowych.

1. Pozycje pierwszej strony wniosku zasadniczego, o których mowa w ust.2 w pkt.1,2 i 3 wypełnia Wydział Analiz, Planowania i Realizacji Budżetu Lasów Państwowych.

2. Kierownik właściwej komórki organizacyjnej Dyrekcji Generalnej Lasów Państwowych poszczególne pozycje pierwszej strony wniosku zasadniczego wypełnia, kierując się następującymi wskazówkami:

1) Tytuł rezerwy finansowej podaje się zgodnie z wykazem rezerw, ujętym w planie finansowo-gospodarczym Dyrekcji Generalnej Lasów Państwowych;

2) Pozycję planu DGLP, z zastrzeżeniem ust.2 pkt.3) podaje się zgodnie z numerem pierwszej kolumny części III planu finansowo-gospodarczego Dyrekcji Generalnej Lasów Państwowych;

3) Kod klasyfikacji działalności podaje się zgodnie z kodyfikacją działalności Dyrekcji Generalnej, zawartą w zarządzeniu 31/98 z dnia 9.06.1998 r Dyrektora Generalnego w sprawie ustalenia klasyfikacji działalności administracyjnej i dodatkowej w Dyrekcji Generalnej Lasów Państwowych (E-0137-02-182/98) - z tym, iż należy podawać kod właściwy dla zadania, które ma być realizowane z użyciem środków z uruchomionej rezerwy celowej lub ogólnej rezerwy funduszu leśnego;

4) Tytuł zadania podaje się w brzmieniu ustalonym przez kierownika właściwej komórki organizacyjnej;

5) Źródło finansowania wprowadza się poprzez zapisanie właściwej pozycji ze słownika możliwych źródeł finansowania, podanego na pierwszej stronie druku wniosku zasadniczego

6) Kwotę wnioskowaną do uruchomienia podaje się w kwocie ustalonej przez kierownika właściwej komórki organizacyjnej;

7) Pozycję planu SILP należy umieszczać z pierwszej kolumny zestawienia "Plan SILP 1999", stanowiącego załącznik nr 3 do niniejszego zarządzenia;

8) Pozycja "kod grupy artykułów" może pozostawać nie wypełniona;

9) Pozycja "kod zadania" odpowiada tzw. kodowi artykułu w planie finansowo-gospodarczym Dyrekcji Generalnej Lasów Państwowych (kod nadawany jest w kontakcie roboczym ze stanowiskiem kodowania w SILP, wydzielonym w Wydziale Analiz, Planowania i Realizacji Budżetu).

§ 9

1. Druga strona druku wniosku zasadniczego została zarezerwowana na zamieszczenie:

1) opinii Wydziału Analiz, Planowania i Realizacji Budżetu LP;

2) opinii komórki organizacyjnej Dyrekcji Generalnej Lasów Państwowych właściwej w sprawach zamówień publicznych i środków pomocowych;

3) opinii wstępnej Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych,

4) wniosku uczestników sesji weryfikacyjnej,

5) decyzji ostatecznej Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych.

2. Wydział Analiz, Planowania i Realizacji Budżetu LP wydaje opinię, uwzględniając w szczególności:

1) Płynność finansową jednostki organizacyjnej LP za biegającej o środki rezerwowe;

2) Zdolność formalną jednostki organizacyjnej do prowadzenia działalności inwestycyjnej ( m.in. z punktu widzenia odpisów amortyzacyjnych bieżących i nie wykorzystanych w latach minionych, dotacji inwestycyjnych, wyniku finansowego na działalność inwestycyjną);

3) Poprawność wypełnienia wniosku z punktu widzenia wskazanej rezerwy, wskazanej pozycji planu DGLP i kodu klasyfikacyjnego działalności, a także wskazanych pozycji planu SILP oraz kodu zadania;

4) Trafność ustalenia kwoty wnioskowanej do uruchomienia w porównaniu do rodzaju i zakresu zadania, które ma być realizowane z użyciem środków z uruchamianej rezerwy;

5) Możliwości uruchomienia rezerwy z punktu widzenia stanu środków danej rezerwy celowej lub ogólnej rezerwy funduszu leśnego, uwidocznionego w ewidencji, o której mowa w § 10.

3. Komórka organizacyjna Dyrekcji Generalnej Lasów Państwowych, właściwa w sprawach zamówień publicznych i środków pomocowych, opiniuje wniosek zasadniczy z punktu widzenia trybu, w jakim powinien zostać wybrany kontrahent Lasów Państwowych w świetle ustawy o zamówieniach publicznych oraz unormowań wewnętrznych, obowiązujących w tym zakresie w Lasach Państwowych.

4. Dyrektor Generalny Lasów Państwowych może wydać opinię wstępną dotyczącą wniosku zasadniczego, kierując go do rozpatrzenia na tzw. sesji weryfikacyjnej, o której mowa w § 11, lub od razu może podać stosowną ostateczną decyzję dotyczącą wniosku.

OBIEG I EWIDENCJA WNIOSKÓW ZASADNICZYCH

§ 10

1. Wydział Analiz, Planowania i Realizacji Budżetu LP prowadzi ewidencję wniosków zasadniczych wg wzoru stanowiącego załącznik 4 do niniejszego zarządzenia.

2. Wniosek zasadniczy wypełniony przez właściwą komórkę organizacyjną Dyrekcji Generalnej Lasów Państwowych, po ewentualnym uzasadnieniu przez Wydział Wdrożeń i Rozwoju LP, jest przekazywany wraz z kopiami przedakt do Wydziału Analiz, Planowania i Realizacji Budżetu LP, gdzie podlega ewidencji inicjalnej poprzez nadanie numeru ewidencji ogólnej (rubryka 1 zał.4 - Ewidencja ogólna...) oraz "numeru wniosku w ewidencji wniosków danej rezerwy" (rubryka 1 zał.4 - Ewidencja szczegółowa), a także poprzez wprowadzenie wszystkich danych do pozycji "kwota wnioskowana".

3. Po wprowadzeniu "kwoty wnioskowanej", o której mowa w ust.2, jest ona przyjmowana (do czasu zapełnienia pozycji "kwota zaakceptowana") do automatycznego wyprowadzenia w "Ewidencji szczegółowej...." w pozycji "kwota dyspozycyjna rezerwy".

4. Wielkość wykazana w rubryce ewidencji wniosków "Kwota dyspozycyjna" rezerwy wskazuje na teoretyczny stan środków rezerwy po odjęciu od planowanej kwoty tej rezerwy wszystkich "kwot zaakceptowanych", a do czasu ustalenia "kwoty zaakceptowanej" - "kwot wnioskowanych".

5. Wniosek zasadniczy zaewidencjonowany inicjalnie i zaopiniowany przez Wydział Analiz, Planowania i Realizacji Budżetu LP jest przekazywany do komórki organizacyjnej Dyrekcji Generalnej Lasów Państwowych, właściwej w sprawach zamówień publicznych i środków pomocowych, a po zaopiniowaniu przez tę komórkę - do Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych dla wydania opinii wstępnej lub podjęcia decyzji ostatecznej.

6. W przypadku wydania decyzji ostatecznej, o której mowa w ust.5, wniosek zasadniczy wraca do Wydziału Analiz, Planowania i Realizacji Budżetu celem wprowadzenia "kwoty zaakceptowanej" do ewidencji, a także odnotowania tego w planie finansowo-gospodarczym DGLP.

7. Jeżeli ww. decyzja ostateczna jest negatywna, wówczas w ewidencji wniosków w rubryce "kwota zaakceptowana" wpisuje się zero.

8. Po zapełnieniu w ewidencji wniosków rubryki "kwota zaakceptowana" jest ona przyjmowana do ustalenia "kwoty dyspozycyjnej rezerwy".

9. Oryginał wniosku zasadniczego z decyzją ostateczną Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych jest przekazywany do właściwej komórki organizacyjnej Dyrekcji Generalnej Lasów Państwowych.

10. Kierownik właściwej komórki organizacyjnej, którego wniosek zasadniczy został objęty negatywną ostateczną decyzją Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych, może - po odbyciu spotkania z Dyrektorem Generalnym Lasów Państwowych dla przedstawienia nowych okoliczności sprawy - ponowić procedurę wnioskową.

11. W przypadku wniosków o uruchomienie środków finansowych z rezerw, o które występowali dyrektorzy regionalnej dyrekcji Lasów Państwowych lub kierownicy innych jednostek organizacyjnych Lasów Państwowych o zasięgu krajowym, kierownik właściwej komórki organizacyjnej Dyrekcji Generalnej Lasów Państwowych jest obowiązany informować operacyjnie kierowników wymienionych jednostek o postępie prac nad uruchomieniem środków z określonej finansowej rezerwy, a po ostatecznym zakończeniu procedowania przygotować projekt informacji pisemnej do nich, z zastrzeżeniem pkt 6 i 7 Załącznika nr 1 do Zarządzenia Nr 38 Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych z 2 lipca 1998 roku, ustalający - w przypadku pozytywnej opinii ostatecznej Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych - w szczególności:

- warunki uruchomienia (uruchamiania) środków pieniężnych;

- harmonogram czasowo-kwotowy przekazywania tych środków;

- sposób rozliczenia się regionalnej dyrekcji Lasów Państwowych lub innej jednostki Lasów Państwowych o zasięgu krajowym z przyznanych środków.

12. Oryginał wniosku zasadniczego objęty pozytywną decyzją ostateczną Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych jest następnie - wraz kopiami przedakt oraz informacją pisemną, o której mowa w ust.11 - przekazywany do Wydziału Księgowości w Dyrekcji Generalnej Lasów Państwowych, dla realizacji przedmiotowej decyzji Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych.

13. W przypadku wstępnego zaopiniowania wniosku zasadniczego przez Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych jako kwalifikującego się do rozpatrzenia na "sesji weryfikacyjnej" - wniosek zasadniczy jest przekazywany do Wydziału Analiz, Planowania i Realizacji Budżetu LP celem jego rozpatrzenia podczas najbliższej "sesji weryfikacyjnej". Wydział Analiz, Planowania i Realizacji Budżetu LP informuje bezzwłocznie kierownika właściwej komórki organizacyjnej Dyrekcji Generalnej Lasów Państwowych o skierowaniu jego wniosku zasadniczego na "sesję weryfikacyjną". Kierownik właściwej komórki organizacyjnej Dyrekcji Generalnej Lasów Państwowych powziętą wiadomość wykorzystuje odpowiednio dla wykonania obowiązków, o których mowa w ust.10.

SESJE WERYFIKACYJNE ROZPATRYWANIA WNIOSKÓW ZASADNICZYCH

§ 11

1. "Sesje weryfikacyjne" zwołuje Naczelnik Wydziału Analiz, Planowania i Realizacji Budżetu LP co najmniej dwa razy w miesiącu, z uwzględnieniem liczby wniosków zasadniczych oczekujących na taki tryb rozpatrzenia i pilności realizacji zawartych w nich zadań, zapraszając na sesję m.in. zainteresowanych kierowników komórek organizacyjnych Dyrekcji Generalnej Lasów Państwowych, a także Główną Księgową Lasów Państwowych.

2. Główna Księgowa Lasów Państwowych dostarcza na "sesję weryfikacyjną" analizą aktualnej sytuacji finansowej LP. Wydział Analiz, Planowania i Realizacji Budżetu LP dostarcza na sesję z prognozę sytuacji finansowej LP.

4. Środki przewidywane do wykorzystania, z upływem czasu (rubryka 2 w ust.3) należy obliczać jako sumę miesięcznych rat rezerwy, zaplanowanych do uruchamiania w ciągu roku, przy czym dla aktualnego miesiąca należy brać ratę miesięczną odpowiednio zmniejszoną, proporcjonalnie do upływu czasu w tym miesiącu.
Kwotę dotychczas wykorzystaną (rubryka 3 w ust.3) należy ustalać jako różnicę między zaplanowaną kwotą rezerwy a aktualnym stanem kwoty dyspozycyjnej w ewidencji prowadzonej przez Wydział Analiz, Planowania i Realizacji Budżetu LP.
Kwota pozostająca do wykorzystania (rubryka 4 w ust.3) powstaje z różnicy pomiędzy danymi w rubryce 2 a danymi w rubryce 3 ust.3.
Wskaźnik redukcyjny, o którym mowa w rubryce 5 ust.3, ustala się po uwzględnieniu aktualnej i spodziewanej sytuacji finansowej LP, z zastrzeżeniem § 15 ust.3.Kwotę do wykorzystania po redukcji (rubryka 6 ust.3) oblicza się, mnożąc wartość w rubryce 4 przez wartość w rubryce 5 ust.3.Rybryki 7, 8 i 10 ust.3 wypełnia się przez przeniesienie danych z ewidencji wniosków zasadniczych, prowadzonej przez Wydział Analiz, Planowania i Realizacji Budżetu LP.
Kwotę w rubryce 9 ust.3 nanosi się w następstwie obrad "sesji weryfikacyjnej", z uwzględnieniem miejsca danego wniosku w rankingu wniosków i innych okoliczności, podnoszonych przez uczestników sesji.
W rubryce 11 powinna na bieżąco odkładać się kwota do wykorzystania po odjęciu wniosków rozpatrzonych w trakcie "sesji weryfikacyjnej".

5. Sposób rozpatrzenia wniosku podczas "sesji weryfikacyjnej" utrwala się w pozycji wniosku "Opinia zespołu na sesji weryfikacyjnej". Tak przygotowany wniosek jest kierowany do Dyrektora Generalnego dla podjęcia przez niego decyzji ostatecznej.

6. W dalszym procedowaniu przepisy ust. 6,7,8,9,10 i 11 § 10 stosuje się odpowiednio.

ANULOWANIE WNIOSKU ZASADNICZEGO

§ 12

1. W przypadku, gdy kierownik właściwej komórki organizacyjnej Dyrekcji Generalnej Lasów Państwowych, dojdzie do wniosku, iż z określonych przyczyn kwota zaakceptowana danej rezerwy nie zostanie wykorzystana w całości lub zostanie (np. w następstwie zastosowania procedury zamówieniowej) wykorzystana w niepełnym wymiarze w danym roku gospodarczym, jest obowiązany bezzwłocznie wystąpić o anulowanie wniosku o uruchomienie rezerwy finansowej, wykorzystując druk zasadniczy, o którym mowa w § 1.

2. Anulowanie wniosku o uruchomieniu rezerwy finansowej proceduje się i druk zasadniczy wypełnia tak, jak w przypadku wniosku zasadniczego dotyczącego uruchamiania środków rezerwy finansowej; w szczególności otrzymuje on kolejny numer wniosku w ewidencji ogólnej oraz "numer wniosku w ewidencji wniosków danej rezerwy", z zastrzeżeniem ust.3.

3. Rubrykę "Kwota wnioskowana..." we wniosku zasadniczym dotyczącym anulowania wniosku o uruchomienie rezerwy, wypełnia się ze znakiem ujemnym, gwarantującym w ewidencji wniosków automatyczne podniesienie "kwoty dyspozycyjnej rezerwy". Anulowanie wniosku o uruchomienie rezerwy nie wymaga opinii komórki właściwej w sprawach zamówień publicznych i środków pomocowych, a także nie jest objęte opinią wstępną Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych. Wniosek zasadniczy z decyzją Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych o anulowanie wniosku o uruchomienie rezerwy, podlega przekazaniu do Wydziału Analiz, Planowania i Realizacji Budżetu LP, a następnie jest przekazywany do właściwej komórki organizacyjnej Dyrekcji Generalnej Lasów Państwowych (w tym dla realizacji jej obowiązków, o których mowa w § 10 ust.9) i końcowo - do Wydziału Księgowości w Dyrekcji Generalnej Lasów Państwowych.

PRZESUNIĘCIE ŚRODKÓW FINANSOWYCH POMIĘDZY POZYCJAMI PLANU DGLP

§ 13

1. Okresowo, nie rzadziej niż raz na kwartał, kierownicy odpowiednich komórek organizacyjnych Dyrekcji Generalnej Lasów Państwowych wykorzystują wniosek zasadniczy do ewentualnego zmniejszenia przyjętych do planu finansowo-gospodarczego Dyrekcji Generalnej Lasów Państwowych środków pieniężnych na realizację określonych zadań, według poniższego trybu postępowania:
Jeżeli w następstwie okresowego przeglądu planu finansowo-gospodarczego Dyrekcji Generalnej Lasów Państwowych kierownik komórki organizacyjnej Dyrekcji Generalnej Lasów Państwowych dojdzie do przekonania, iż zaplanowane środki funduszu leśnego na realizację pozycji A planu nie zostaną do końca roku wykorzystane w pełnej wysokości, wówczas jest obowiązany z racji zarządzania tymi środkami bezzwłocznie wypełnić wniosek zasadniczy, pod kątem przesunięcia do rezerwy niewykorzystywanych środków finansowych, wykorzystując jego możliwość równoczesnego ujęcia dwóch zadań.
Wypełniając wniosek zasadniczy, kierownik komórki organizacyjnej Dyrekcji Generalnej Lasów Państwowych w pozycji "Tytuł rezerwy finansowej wg planu DGLP" podaje tę rezerwę, której stan zostanie zwiększony w następstwie zwalania środków planowych na realizację zadania A (tutaj wymieni oczywiście rezerwę ogólną funduszu leśnego).
W części tabelarycznej wniosku zasadniczego, zarezerwowanej dla pierwszego zadania (Lp.1 w rubryce pierwszej), kierownik komórki organizacyjnej Dyrekcji Generalnej Lasów Państwowych jest obowiązany:

- w rubryce drugiej podać pozycję planu DGLP, z której "zwalnia" zaplanowane środki

- pieniężne dla zwiększenia rezerwy;

- w rubryce piątej wypełnić ze znakiem ujemnym kwotę "zwalnianych" środków pieniężnych;

- wypełnić pozostałe rubryki części tabelarycznej wg zapisów w planie finansowo-gospodarczym Dyrekcji Generalnej Lasów Państwowych.
W części tabelarycznej wniosku zasadniczego, zarezerwowanych dla drugiego zadania (Lp.2 w rubryce pierwszej) kierownik komórki organizacyjnej Dyrekcji Generalnej Lasów Państwowych jest obowiązany:

- w rubryce drugiej podać pozycję planu DGLP , przy której występuje dana rezerwa finansowa;

- w rubryce trzeciej wpisać "odtworzenie rezerwy ..........";

- w rubryce piątej podać ze znakiem minusowym kwotę środków zwalnianych przez oszczędności na realizacji zadania A;
Wierszy w rubryce 6 "SILP" nie wypełnia się.

2. Wniosek zasadniczy przygotowany dla zmniejszenia wydatków zaplanowanych na realizację określonego zadania w planie finansowo-gospodarczym DGLP, z równoczesnym odtworzeniem kwoty dyspozycyjnej określonej rezerwy finansowej, jest przekazywany do Wydziału Analiz, Planowania i Realizacji Budżetu, gdzie zapisy w Lp 2 części tabelarycznej są wykorzystane do:

- nadania numeracji wnioskowi, a także

- wpisania do ewidencji wniosków ze znakiem ujemnym kwoty wnioskowanej odtwarzającej "kwotę dyspozycyjną rezerwy...",

- zaopiniowania wniosku o przesunięcie środków finansowych pomiędzy pozycjami planu DGLP.

3. Wniosek, o którym mowa w ust. 2, po zaopiniowaniu przez Wydział Analiz, Planowania i Realizacji Budżetu LP jest przekazywany do Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych dla podjęcia przez niego decyzji, skąd ponownie trafia do Wydziału Analiz, Planowania i Realizacji Budżetu LP celem wprowadzenia jego zapisów w ewidencji wniosków w pozycji "kwota zaakceptowana".

4. Po powtórnym przekazaniu wniosku zasadniczego do Wydziału, o którym mowa w ust.3, służy on również do dokonania przez ten Wydział odpowiednich operacyjnych korekt w planie finansowo-gospodarczym Dyrekcji Generalnej Lasów Państwowych, polegających na zmniejszeniu kwoty środków zaplanowanych na realizację określonego zadania, z równoczesnym zwiększeniem stanu określonej planowej rezerwy finansowej.

§ 14

1. W przypadku, jeśli w następstwie dokonywanej co najmniej jednokrotnie w ciągu roku kompleksowej analizy realizacji planu finansowo-gospodarczego Lasów Państwowych, wskaże ona na przewidywany, ponadplanowy przyrost przychodów funduszu leśnego z tytułu odpisu podstawowego lub/oraz przychodów dodatkowych - Wydział Analiz, Planowania i Realizacji Budżetu LP (stosownie do diagnozowanej kwoty tego przyrostu) zakłada ewidencję szczegółową uruchamiania środków na realizację zadań z ponadplanowych przychodów funduszu leśnego.

2. Sposób korzystania ze środków, o których mowa w ust. 1, wymaga wniosków wstępnych oraz wniosków zasadniczych uruchomienia przychodów pozaplanowych.

3. Do wniosków tych dotychczasowe przepisy niniejszego zarządzenia stosuje się odpowiednio.

§ 15

1. Do udzielania operacyjnych wyjaśnień i kształtowania doktryny w przedmiocie unormowań zawartych w niniejszym zarządzeniu jest upoważniona komórka organizacyjna Dyrekcji Generalnej Lasów Państwowych, właściwa w sprawach organizacji i funkcjonowania jednostek organizacyjnych LP.

2. Wydział Zarządzania Bazą Danych LP spowoduje uwzględnienie unormowań niniejszego zarządzenia w pracach nad SILP 2.

3. Szczegółowa procedura ustalania aktualnej i spodziewanej kondycji Lasów Państwowych, której wyniki mają być wykorzystywane podczas "sesji weryfikacyjnej" będzie przedmiotem odrębnego zarządzenia Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych.

§ 16

Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisywania i po raz pierwszy ma zastosowanie do realizacji planu finansowo-gospodarczego LP na rok 1999.