Zarządzenie nr 27/2007

02.04.2012
Na podstawie § 6 Statutu Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe (przypis 1), zwanego dalej statutem, w wykonaniu obowiązku dyrektora generalnego Lasów Państwowych, o którym mowa w § 13, ust.1 statutu (przypis 2), zarządzam, co następuje.

§ 1
W załączniku do zarządzenia nr 6 dyrektora generalnego Lasów Państwowych z 8 lutego 2006 roku w sprawie regulaminu organizacyjnego Dyrekcji Generalnej Lasów Państwowych wprowadzam następujące zmiany oraz uzupełnienia:

1. W spisie treści, w części IV.3 dodaje się pkt 24 w następującym brzmieniu: „24. Wydział Ochrony Przyrody w Lasach Państwowych – 38”.

2. W § 7, pkt 2 dodaje się literę m) w następującym brzmieniu:
„m) Wydział Ochrony Przyrody w Lasach Państwowych – symbol ZP”.

3. Dodaje się § 51 b w następującym brzmieniu: „§ 51 b

1. Wydział Ochrony Przyrody w Lasach Państwowych stanowi komórkę wewnętrzną Dyrekcji Generalnej Lasów Państwowych, utworzoną w celu zapewnienia udziału Dyrekcji Generalnej Lasów Państwowych w wykonywaniu zadań przypadających Państwowemu Gospodarstwu Leśnemu Lasy Państwowe w zakresie:

1) ochrony przyrody w lasach w ramach zagospodarowania lasu (przypis 3);

2) ochrony przyrody w lasach w ramach uczestniczenia Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe w stanowieniu oraz utrzymaniu sieci obszarów Natura 2000 (przypis 4);

3) pozostałej ochrony przyrody, o której mowa w ustawie
z 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz. U. z 2004 r., nr 92, poz. 880, z 2005 r., nr 113, poz. 954, nr 130,
poz. 1087) (przypis 5).

2. Wydział Ochrony Przyrody w Lasach Państwowych, stanowiąc część składową Dyrekcji Generalnej Lasów Państwowych jako aparatu wykonawczego dyrektora generalnego Lasów Państwowych, wykonuje zadania przygotowawczo-pomocnicze, poprzedzające oraz skutkujące projektami oświadczeń woli dyrektora generalnego Lasów Państwowych o charakterze rozstrzygającym, chyba że dalej idące umocowania naczelnika Wydziału do reprezentowania dyrektora generalnego Lasów Państwowych w sprawach indywidualnie oznaczonych, wynikają z odrębnych uregulowań.

3. Działalność Wydziału Ochrony Przyrody w Lasach Państwowych zalicza się do:

1) zasadniczej działalności administracyjnej;

2) ochrony przyrody , w tym w ramach zagospodarowania lasu:

a) realizowanej jako zadanie:

– suwerenne Lasów Państwowych,

– w zastępstwie administracji rządowej, w tym w związku:

• z obowiązkiem ustawowym, ciążącym na Lasach Państwowych,

• ze zleceniem wykonania zadań na podstawie art. 54 ustawy z 28 września 1991 roku o lasach,

• z zawartym porozumieniem na wykonywanie zadań,

• z wydanymi przez ministra właściwego do spraw środowiska wytycznymi lub poleceniami,

b) wykonywanej przez wydział:

– samodzielnie lub z ewentualnym wykorzystaniem usług obcych zewnętrznych,

– poprzez korzystanie z usług zakładów Lasów Państwowych oraz usług wewnątrzinstytucjonalnych nadleśnictw oraz regionalnych dyrekcji Lasów
Państwowych.

4. Z punktu widzenia autonomiczności Wydział Ochrony Przyrody w Lasach Państwowych wykonuje następujące zadania:

1) wspólne dla wszystkich kierowników komórek wewnętrznych Dyrekcji Generalnej Lasów Państwowych w ramach zasadniczej działalności administracyjnej;

2) wspólne dla wszystkich komórek wewnętrznych Dyrekcji Generalnej Lasów Państwowych w ramach zasadniczej
działalności administracyjnej;

3) własne Wydziału Ochrony Przyrody w Lasach Państwowych, w ramach zasadniczej działalności leśnej lub ochrony przyrody.

5. W ramach zadań wspólnych dla wszystkich kierowników komórek wewnętrznych Dyrekcji Generalnej Lasów Państwowych naczelnik Wydziału Ochrony Przyrody w Lasach Państwowych w szczególności:

1) uczestniczy z głosem opiniodawczo-doradczym w posiedzeniach kierownictwa Dyrekcji Generalnej Lasów Państwowych;

2) składa wnioski w sprawie ukształtowania obsady kadrowej Wydziału Ochrony Przyrody w Lasach Państwowych oraz
poziomu wynagrodzenia, premiowania i nagradzania pracowników tego wydziału;

3) ustala oraz wprowadza wewnętrzny podział zadań, uprawnień i kompetencji w Wydziale Ochrony Przyrody w Lasach Państwowych, przekazując informację na ten temat do komórki właściwej w sprawach kadr, w celu uwzględnienia w szczegółowym zakresie zadań pracowników Dyrekcji Generalnej
Lasów Państwowych, przypisanych organizacyjnie do Wydziału Ochrony Przyrody w Lasach Państwowych;

4) ustala i wprowadza wewnętrzny system organizacyjny oraz wewnętrzny system informacyjny Wydziału Ochrony Przyrody w Lasach Państwowych, utrwalając rozstrzygnięcia na ten temat w dokumencie przekazywanym do komórki właściwej w sprawach kadr, celem użycia jako aneksu do szczegółowego zakresu zadań, o których mowa w pkt. 3;

5) kieruje na bieżąco Wydziałem Ochrony Przyrody w Lasach Państwowych poprzez:

a) podejmowanie wszelkich decyzji operacyjnych w sprawach indywidualnie oznaczonych, dotyczących Wydziału Ochrony Przyrody w Lasach Państwowych;

b) interwencje operacyjne, w tym u przełożonych, na rzecz realizacji zadań i przedsięwzięć oraz spraw w toku, dotyczących Wydziału Ochrony Przyrody w Lasach Państwowych;

c) wydawanie podległym pracownikom lub zespołom pracowników poleceń służbowych:

– w formie dekretacji na korespondencji i notatek służbowych,

– w trybie odpraw pracowników Wydziału Ochrony Przyrody w Lasach Państwowych,

– w trybie operacyjnym;

6) wykonuje inne zadania na polecenie dyrektora generalnego Lasów Państwowych lub jego zastępców.

6. W ramach zadań wspólnych dla wszystkich komórek wewnętrznych Dyrekcji Generalnej Lasów Państwowych Wydział Ochrony Przyrody w Lasach Państwowych w szczególności:

1) uczestniczy w okresowej inwentaryzacji mienia, przypisanego do Wydziału Ochrony Przyrody w Lasach Państwowych oraz pracowników Dyrekcji Generalnej Lasów Państwowych tego wydziału – stosowanie do zadań, utrwalonych we właściwym akcie reglamentacji wewnętrznej dyrektora generalnego
Lasów Państwowych;

2) podejmuje działania niezbędne do ochrony mienia, o którym mowa w pkt. 1;

3) uczestniczy – według właściwości zadaniowej – w tworzeniu planu finansowo-gospodarczego Lasów Państwowych oraz Dyrekcji Generalnej Lasów Państwowych;

4) dokonuje – według właściwości zadaniowej – oceny merytorycznej dowodów księgowych;

5) uczestniczy – według właściwości zadaniowej – w załatwianiu spraw wynikających z korespondencji bieżącej, wpływającej do Dyrekcji Generalnej Lasów Państwowych, w tym w ramach elektronicznego obiegu dokumentów;

6) uczestniczy w sprawozdawczości w ramach statystyki publicznej oraz wewnątrzinstytucjonalnej;

7) uczestniczy w utrzymywaniu oraz wykorzystywaniu w wykonywaniu zadań Wydziału Ochrony Przyrody w Lasach Państwowych informatycznej bazy danych systemu informatycznego Lasów Państwowych, w części przypisanej do Wydziału Ochrony Przyrody w Lasach Państwowych, w szczególności poprzez:

a) zapewnienie wprowadzania do tej bazy danych informacji pierwotnych (źródłowych) – w ramach obowiązków ciążących w tym zakresie na Wydziale Ochrony Przyrody w Lasach Państwowych,

b) generowanie oraz wykorzystywanie raportów wspomagających działanie Wydziału Ochrony Przyrody w Lasach Państwowych, w tym raportów kontrolingowych;

8) uczestniczy w utrzymaniu Biuletynu Informacji Publicznej (strona Dyrekcji Generalnej Lasów Państwowych) – stosownie do zadań przypisanych w odrębnym zarządzeniu dyrektora generalnego Lasów Państwowych w tej sprawie;

9) wykonuje inne zadania na polecenie dyrektora generalnego Lasów Państwowych lub jego zastępców.

7. W ramach zadań własnych Wydział Ochrony Przyrody w Lasach Państwowych wykonuje w szczególności następujące zadania w zakresie zasadniczej działalności administracyjnej:

1) na polu utrzymania, w ramach zasadniczej działalności administracyjnej, ruchomości, stanowiących wyposażenie Dyrekcji Generalnej Lasów Państwowych:

a) doprowadzanie do należytego wyposażenia Wydziału Ochrony Przyrody w Lasach Państwowych w urządzenia oraz sprzęt,

b) utrzymywanie urządzeń oraz sprzętu, o których mowa w lit. a, w należytym stanie,

c) doprowadzanie do niezbędnego konserwowania urządzeń oraz sprzętu służących do realizacji zadań wydziału;

2) na polu współpracy, w ramach zasadniczej działalności administracyjnej, z organami administracji rządowej, innymi organami władzy publicznej oraz instytucjami państwowymi w zakresie kształtowania celów działalności leśnej, tworzenia deklaracji politycznych i aktów prawych, standaryzacji, jak też normalizacji, tworzenia polityki sektorowej, programów oraz strategii rządowych, przygotowywanie dla dyrektora generalnego Lasów Państwowych opinii, komentarzy oraz propozycji rozwiązań, dotyczących w szczególności:

a) projektów aktów prawnych dotyczących ochrony przyrody w ogóle, w tym ochrony przyrody w obrębie lasów,

b) projektów krajowej strategii ochrony i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej wraz z programami działań,

c) wszelkiej polityki, programów, strategii oraz standardów i norm w części, w której akty te odnoszą się do zagadnień związanych z ochroną przyrody – o ile ich ranga, w tym ogólnokrajowy zasięg, uzasadniają angażowanie wydziału;

3) na polu reglamentacji wewnętrznej w Lasach Państwowych – tworzenie, w ramach zasadniczej działalności administracyjnej, projektów, jak też projektów nowelizacji wszelkich zarządzeń oraz decyzji zarządczych dyrektora generalnego Lasów Państwowych w sprawach związanych z ochroną przyrody w Lasach Państwowych;

4) na polu pozyskiwania oraz ustalania (szczególnie poprzez zawieranie porozumień i umów), w ramach zasadniczej
działalności administracyjnej, warunków działania i współdziałania z kontrahentami Lasów Państwowych:

a) współdziałanie z zespołem ds. zamówień publicznych Dyrekcji Generalnej Lasów Państwowych w procesie
wyłaniania usługodawców, niezbędnych do realizacji zadań Dyrekcji Generalnej Lasów Państwowych w sprawach związanych z zakresem działania Wydziału Ochrony Przyrody w Lasach Państwowych,

b) ustalanie ram oraz szczegółów współpracy z organami oraz podmiotami gospodarki narodowej, w tym w szczególności:

– dysponującymi bazami danych, przydatnymi do wykonywania zadań przez Lasy Państwowe w zakresie Wydziału Ochrony Przyrody w Lasach Państwowych,

– finansującymi lub współfinansującymi koszty zadań Wydziału,

– uczestniczącymi w procesie ochrony przyrody;

5) na polu działalności analityczno-koncepcyjnej w ramach zasadniczej działalności administracyjnej:

a) współpraca z Wydziałem Informatyki Lasów Państwowych oraz Wydziałem Geoinformatyki Lasów Państwowych w rozpoznawaniu oraz informatycznym katalogowaniu wszelkich zewnętrznych baz danych, w tym baz geometrycznych, potrzebnych do wykonywania zadań Lasów Państwowych w zakresie działania Wydziału Ochrony Przyrody w Lasach Państwowych,

b) współpraca z Wydziałem Geoinformatyki Lasów Państwowych w rozpoznawaniu technik oraz technologii pozyskiwania informacji przestrzennych, przydatnych w realizacji zadań Wydziału Ochrony Przyrody w Lasach Państwowych – w szczególności w zakresie:

– technik oraz technologii wstępnego rozpoznawania występowania siedlisk przyrodniczych oraz gatunków flory i fauny, w tym na podstawie teledetekcji,

– technik oraz technologii inwentaryzacji bogactwa przyrodniczego poprzez:

• rejestrację odgłosów awifauny, w tym z użyciem rejestracji on-line,

• identyfikację gatunków fauny w podczerwieni oraz w świetle widzialnym, w tym poprzez rejestrację on-line,

• identyfikację gatunków fauny oraz flory na podstawie automatycznej interpretacji numerycznego odwzorowania rzeczywistości:

– technologii pozycjonowania stanowisk gatunków fauny oraz flory, a także granic siedlisk przyrodniczych,

– technik oraz technologii informatycznego wyodrębniania obszarów funkcjonalnych, homogenicznych z punktu widzenia bogactwa przyrodniczego,

c) rozpoznawanie oraz katalogowanie wiedzy na temat:

– metodyki, stosowanej przy inwentaryzacji oraz monitorowaniu bogactwa przyrodniczego,

– metodyki przewidywanego oddziaływania realizacji planów działania oraz realizacji przedsięwzięć gospodarczych na bogactwo przyrodnicze,

– technik oraz technologii działań, kompensujących spodziewaną lub faktyczną (rzeczywistą) utratę bogactwa przyrodniczego;

d) analizowanie potrzeb podjęcia prac badawczych oraz o podobnym charakterze, a także inicjowanie procesów badawczych w zakresie zadań, przypadających Wydziałowi Ochrony Przyrody w Lasach Państwowych,

e) opracowywanie programów działań rozwojowych o charakterze wdrożeniowym oraz powszechnym, mającym na celu wprowadzenie w Lasach Państwowych nowych technik, technologii oraz metodyk, o których mowa w lit. b i c;

f) opracowywanie programów działań, w tym działań rozwojowych, w zakresie ochrony przyrody, w ramach zagospodarowania lasu, w szczególności:

– udział w opracowywaniu planów ochrony przyrody w nadleśnictwie poprzez wydawanie opinii o tym programie jako części planu urządzenia lasu zawierającej kompleksowy opis stanu przyrody, zadania z zakresu jej ochrony i metody ich realizacji, obejmującej zasięg terytorialny nadleśnictwa,

– programowanie na poziomie ogólnokrajowym ochrony gatunków, siedlisk i szlaków migracji gatunków chronionych, w tym z uwzględnieniem działań rewitalizacyjnych oraz reintrodukcyjnych,

– programowanie ochrony przyrody ex situ w celu zachowania materiału rozmnożeniowego oraz informacji genetycznej o roślinności leśnej zanikającej z przyczyn o charakterze globalnym (roślinność leśna zanikająca na dużych powierzchniach gruntów z przyczyn – uwarunkowań – o charakterze globalnym jest nośnikiem bogactwa genetycznego Ziemi; materiał rozmnożeniowy tej roślinności powinien być gromadzony oraz przechowywany w bankach genów na niedające się przewidzieć potrzeby przyszłych pokoleń; znaczenie priorytetowe powinny mieć programy: pozyskiwania, gromadzenia oraz przechowywania materiału rozmnożeniowego roślinności leśnej, podlegającej procesowi zaniku, jak też wszelkie inne projekty służące tworzeniu ogólnokrajowego banku rezerw zasobów genowych ex situ z wykorzystaniem banku genów);

6) na polu ochrony przyrody w ramach zagospodarowania lasu:

a) doprowadzanie do uwzględniania problematyki ochrony przyrody w działalności edukacyjnej oraz promocyjnej przez dyrektora generalnego Lasów Państwowych,

b) doprowadzanie do prowadzenia działalności przez Dyrekcję Generalną Lasów Państwowych z uwzględnieniem wymagań ochrony przyrody,

c) tworzenie ogólnokrajowego banku danych o zróżnicowaniu genetycznym gatunków flory oraz fauny, w tym charakterystycznej dla ekosystemów leśnych (rozwój prewencyjnej ochrony przyrody z użyciem metod banku genów ex situ nie będzie możliwy bez uwzględniania aspektu zróżnicowania fauny i flory pod względem genomu oraz genotypu, z uwzględnieniem relacji między genomem oraz genotypem i naturalnymi cechami oraz właściwościami tej roślinności (takimi jak odporność na zniekształcenie środowiska naturalnego czy predyspozycje do wybranych świadczeń pozaprodukcyjnych) – z wykorzystaniem usług obcych oraz Leśnego Banku Genów w Kostrzycy;

7) na polu ochrony przyrody związanej z siecią obszarów Natura 2000:

a) prowadzenie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej inwentaryzacji oraz monitoringu bogactwa przyrodniczego w związku z ogólnoeuropejską siecią obszarów chronionych Natura 2000:

– jako zadanie suwerenne Lasów Państwowych, finansowane z funduszu leśnego, realizowane:

• jako zadanie własne wydziału z ewentualną pomocą usług obcych,

• z wykorzystaniem przez wydział usług zakładów Lasów Państwowych oraz wewnątrzinstytucjonalnych regionalnych dyrekcji Lasów Państwowych
i nadleśnictw,

– jako zadanie w zastępstwie administracji rządowej, z wykorzystaniem przez wydział usług obcych, zakładów Lasów Państwowych oraz wewnątrzinstytucjonalnych regionalnych dyrekcji Lasów Państwowych i nadleśnictw, realizowane w związku z:

• obowiązkiem ustawowym, ciążącym na Lasach Państwowych,

• zleceniem wykonania zadań na podstawie art. 54 ustawy z 28 września 1991 roku o lasach,

• zawartym porozumieniem na wykonywanie zadań,

• wydanymi przez ministra właściwego do spraw środowiska wytycznymi lub poleceniami,

obejmujące również udział w:

– opracowaniu koncepcji wdrożenia oraz upowszechnienia corocznej inwentaryzacji przyrodniczej i monitoringu bogactwa przyrodniczego na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,

– opracowaniu projektu programu ogólnopolskich szkoleń w zakresie inwentaryzacji bogactwa przyrodniczego,

– ogólnopolskich szkoleniach, o których mowa w poprzednim ustępie oraz w pracach wdrożeniowych
i upowszechniających inwentaryzację przyrodniczą,

b) uczestniczenie, w ramach zadań wykonywanych za administrację rządową, w wyznaczaniu na terytorium
Rzeczypospolitej Polskiej obszarów specjalnej ochrony ptaków oraz specjalnych obszarów ochrony siedlisk, wchodzących w skład ogólnoeuropejskiej sieci obszarów chronionych Natura 2000,

c) prowadzenie, w ramach zadań wykonywanych za administrację rządową, banku genów materiału rozmnożeniowego gatunków roślin wymagających ochrony w świetle dyrektywy siedliskowej – z wykorzystaniem usług Leśnego Banku Genów w Kostrzycy (w zakresie gromadzenia w formie generatywnej oraz wegetatywnej, przechowywania i redystrybucji ww. materiału rozmnożeniowego) oraz usług wewnątrzinstytucjonalnych nadleśnictw (w zakresie zakładania, a także utrzymania na terenie szkółek leśnych kwater zajętych przez wymieniony materiał rozmnożeniowy, jak też redystrybucji tego materiału),

d) prowadzenie, w ramach zadań wykonywanych za administrację rządową, z wykorzystaniem usług Leśnego Banku Genów w Kostrzycy, prac nad mapą genetyczną gatunków flory oraz fauny, wymagających ochrony w świetle dyrektywy ptasiej, a także dyrektywy siedliskowej,

e) współdziałanie z Zakładem Informatyki Lasów Państwowych oraz wydziałami w Dyrekcji Generalnej Lasów Państwowych: Wydziałem Informatyki Lasów Państwowych oraz Wydziałem Geoinformatyki Lasów Państwowych w zakresie budowy, utrzymania oraz eksploatowania centralnej bazy danych systemu informatycznego, służącego do gromadzenia, porządkowania, przetwarzania i wykorzystywania przetworzonych danych o:

– bogactwie przyrodniczym,

– planowanych działaniach oraz projektach przedsięwzięć gospodarczych mogących mieć wpływ na bogactwo przyrodnicze,

– możliwym oraz rzeczywistym wpływie realizacji planowanych działań i projektów przedsięwzięć na bogactwo przyrodnicze,

– przedsięwzięciach kompensujących i rezultatach ich realizacji – z tym, że działalność ta odbywa się w ramach ochrony przyrody, o której mowa w ust. 1, pkt 2, w powiązaniu z ust. 2, pkt 2a, drugie tiret, odniesienie drugie lub trzecie, a także w powiązaniu z ust. 2, pkt 2b,

obejmujące w szczególności:

– opracowanie projektów wzorcowych metodyk prowadzenia rozpoznania bogactwa przyrodniczego na podstawie dostępnej wiedzy bibliograficznej oraz eksperckiej,

– sporządzanie wstępnych wersji (wersji opisowych) dokumentacji analitycznej ww. centralnej bazy danych,

– udział w opracowywaniu podręcznika użytkownika systemu informatycznego obszarów Natura 2000,

– upowszechnianie corocznej inwentaryzacji przyrodniczej oraz monitoringu przyrodniczego na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,

8) na polu pozostałej ochrony przyrody – doprowadzanie do realizowania zadań w zakresie ochrony przyrody, w razie wystąpienia obiektów chronionych w obrębie nieruchomości gruntowych, znajdujących się w zarządzie Dyrekcji Generalnej Lasów Państwowych;

9) na polu wewnętrznego nadzoru, koordynowania działalności oraz udzielania w trybie wewnętrznym porad i konsultacji, a także kształtowania wewnętrznej doktryny działania:

a) nadzorowanie regionalnych dyrekcji Lasów Państwowych oraz zakładów Lasów Państwowych o zasięgu krajowym, w zakresie wywiązywania się tych jednostek organizacyjnych z obowiązku:

– uwzględniania problematyki ochrony przyrody w działalności edukacyjnej oraz promocyjnej, prowadzonej przez kierowników wymienionych wyżej jednostek organizacyjnych Lasów Państwowych,

– prowadzenia działalności leśnej z uwzględnieniem wymagań ochrony przyrody,

– wykonywania usług oraz usług wewnątrzinstytucjonalnych na rzecz Dyrekcji Generalnej Lasów Państwowych, o których mowa w niniejszym zarządzeniu,

– wykonywania ochrony przyrody zgodnie z planami ochrony oraz wykazami zadań do wykonania – w razie wystąpienia na terenie nieruchomości znajdującej się w zarządzie regionalnej dyrekcji Lasów Państwowych, obszarowych oraz obiektowych form ochrony przyrody,

b) nadzorowanie komórek organizacyjnych, właściwych w sprawach ochrony przyrody, w regionalnych dyrekcjach Lasów Państwowych, w szczególności poprzez wizytacje terenowe, zwoływanie oraz odbywanie roboczych narad tematycznych, w tym o charakterze szkoleniowym – w zakresie wywiązywania się tych komórek z obowiązku nadzorowania przez dyrektorów regionalnych dyrekcji Lasów Państwowych oraz koordynowania przez nich:

– ochrony zasobów przyrody w lasach, w leśnych kompleksach promocyjnych poprzez realizowanie w nich zadań, ustalonych w programach gospodarczo-ochronnych w LKP,

– przestrzegania w nadleśnictwach oraz zakładach Lasów Państwowych zasady realizowania działalności leśnej w sposób uwzględniający wymagania ochrony przyrody,

– zakładania i utrzymania w nadleśnictwach archiwów klonów jako formy ochrony przyrody w ramach tworzenia ogólnokrajowego banku rezerw zasobów genowych gatunków flory, zagrożonej wielkoobszarowym wyginięciem,

– zakładanie i utrzymanie w nadleśnictwach pochodnych powierzchni rodowych jako formy ochrony przyrody w ramach tworzenia ogólnokrajowego banku rezerw zasobów genowych gatunków flory, zagrożonej wielkoobszarowym wyginięciem,

– wykonywania przez nadleśnictwa usług wewnątrzinstytucjonalnych oraz przez zakłady Lasów Państwowych o zasięgu regionalnym usług na rzecz Dyrekcji Generalnej Lasów Państwowych, o których mowa w niniejszym zarządzeniu,

– wykonywania przez nadleśnictwa planów ochrony przyrody,

– wykonywania przez nadleśnictwa oraz zakłady Lasów Państwowych o zasięgu regionalnym planów ochrony rezerwatów (wykazu zadań, ustalonych dla rezerwatu), planów innych obszarowych form ochrony przyrody, zadań ochronnych związanych z pozaobszarowymi formami ochrony przyrody,

c) koordynowanie realizacji programów, o których mowa w pkt. 5, lit. e oraz f od drugiego tiret,

d) udzielanie porad, konsultacji oraz kształtowania wewnętrznej doktryny działania w zakresie ochrony przyrody, w szczególności w trybie operacyjno-roboczym;

10) na innych polach działania realizowanie zadań własnych wydziału, ujętych w rocznym planie finansowo-gospodarczym Dyrekcji Generalnej Lasów Państwowych”.

8. W schemacie organizacyjnym, w pionie zastępcy dyrektora
generalnego ds. gospodarki leśnej dodaje się element opisany jako „Wydział Ochrony Przyrody w Lasach Państwowych ZP”.

§ 2

Niniejsze zarządzenie wchodzi w życie z dniem 1 czerwca 2007 roku z tym, że sprawność funkcjonalną działania Wydział Ochrony Przyrody w Lasach Państwowych powinien osiągnąć nie później niż 15 czerwca 2007 r.

DYREKTOR GENERALNY

LASÓW PAŃSTWOWYCH

mgr inż. Andrzej Matysiak

Przypisy:

1. Statut Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe został nadany zarządzeniem nr 50 ministra ochrony środowiska, zasobów naturalnych
i leśnictwa z 18 maja 1994 r. W § 6 Statutu Lasów Państwowych ustanowiono, że w wykonaniu zadań określonych przez ustawę (o lasach) oraz przez przepisy wykonawcze do ustawy, a także w wykonaniu innych przepisów prawnych dyrektor generalny LP wydaje zarządzenia i decyzje obowiązujące
w Lasach Państwowych. Przepis § 6 Statutu Lasów Państwowych stanowi jedyną podstawę (delegację) do wydawania przez dyrektora generalnego
Lasów Państwowych zarządzeń oraz podejmowania decyzji zarządczych.

2. W § 13, ust. 1 Statutu ustanowiono, że organizację Dyrekcji Generalnej ustala regulamin nadany przez dyrektora generalnego LP.

3. Ochrona przyrody w ramach zagospodarowania lasu obejmuje:

1) promowanie ochrony zasobów przyrody w lasach, w leśnych kompleksach promocyjnych poprzez realizowanie zadań ustalonych w programach
gospodarczo-ochronnych w LKP;

2) realizowanie działalności leśnej w sposób uwzględniający wymagania ochrony przyrody;

3) prowadzenie specjalnej ochrony przyrody w bankach genów (z wyłączeniem działalności w zakresie wykorzystywania banku genów do nasiennictwa i selekcji), w tym:

a) programowanie ochrony przyrody ex situ w celu zachowania materiału rozmnożeniowego oraz informacji genetycznej o roślinności leśnej,
podlegającej zanikowi z przyczyn o charakterze globalnym (roślinność leśna, zanikająca na dużych powierzchniach gruntów z przyczyn – uwarunkowań – o charakterze globalnym jest nośnikiem bogactwa genetycznego Ziemi; materiał rozmnożeniowy tej roślinności powinien być gromadzony oraz przechowywany w bankach genów na niedające się przewidzieć potrzeby przyszłych pokoleń; znaczenie priorytetowe powinny mieć programy pozyskiwania, gromadzenia oraz przechowywania materiału rozmnożeniowego roślinności leśnej, podlegającej zanikowi, jak również wszelkie inne projekty, służące tworzeniu ogólnokrajowego banku rezerw zasobów genowych ex situ z wykorzystaniem banku genów),

b) tworzenie ogólnokrajowego „banku danych o zróżnicowaniu genetycznym gatunków flory oraz fauny, w tym charakterystycznej dla ekosystemów leśnych” (rozwój prewencyjnej ochrony przyrody z użyciem metod banku genów ex situ nie będzie możliwy bez uwzględniania aspektu zróżnicowania fauny i flory pod względem genomu oraz genotypu z uwzględnieniem relacji między genomem oraz genotypem i naturalnymi
cechami oraz właściwościami tej roślinności (takimi, jak odporność na zniekształcenie środowiska naturalnego czy predyspozycje do wybranych świadczeń pozaprodukcyjnych),

c) zakładanie i utrzymanie archiwów klonów jako formy ochrony przyrody w ramach tworzenia ogólnokrajowego banku rezerw zasobów genowych gatunków flory, zagrożonej wielkoobszarowym wyginięciem,

d) zakładanie i utrzymanie pochodnych powierzchni rodowych jako forma ochrony przyrody w ramach tworzenia ogólnokrajowego banku rezerw zasobów genowych gatunków flory, zagrożonej wielkoobszarowym wyginięciem,

4) uwzględnianie problematyki ochrony przyrody w działalności edukacyjnej oraz promocyjnej, prowadzonej przez kierowników jednostek organizacyjnych Lasów Państwowych.

4. Zakres zadań administracji rządowej, związanych ze stanowieniem oraz utrzymaniem sieci obszarów chronionych Natura 2000, obejmuje:

1) prowadzenie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej inwentaryzacji bogactwa przyrodniczego w związku z ogólnoeuropejską siecią obszarów
chronionych Natura 2000;

2) wyznaczanie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej obszarów specjalnej ochrony ptaków oraz specjalnych obszarów ochrony siedlisk, wchodzących w skład ogólnoeuropejskiej sieci obszarów chronionych Natura 2000;

3) osiąganie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej celów ogólnoeuropejskiej sieci obszarów chronionych Natura 2000;

4) identyfikowanie planów działania oraz projektów przedsięwzięć gospodarczych, mogących mieć ujemny wpływ na bogactwo przyrodnicze, w szczególności na:

a) występowanie oraz stan siedlisk przyrodniczych,

b) liczebność osobniczą oraz inne cechy gatunków fauny, w tym ptaków, oraz flory będących przedmiotem specjalnej ochrony w ramach ogólno-
europejskiej sieci obszarów chronionych Natura 2000;

5) prowadzenie oceny spodziewanego ujemnego oddziaływania realizacji planów działania oraz realizacji przedsięwzięć gospodarczych na bogactwo przyrodnicze, w szczególności na:

a) występowanie oraz stan siedlisk przyrodniczych,

b) liczebność osobniczą oraz inne cechy gatunków fauny, w tym ptaków, oraz flory, będących przedmiotem specjalnej ochrony w ramach
ogólnoeuropejskiej sieci obszarów chronionych Natura 2000;

6) wykonywanie przez Państwowe Gospodarstwo Leśne Lasy Państwowe działalności w zakresie:

a) przechowywania w Leśnym Banku Genów w Kostrzycy materiału rozmnożeniowego gatunków roślin, wymagających, w świetle dyrektywy ptasiej, specjalnej ochrony,

b) tworzenia, na potrzeby przedsięwzięć kompensujących o charakterze prewencyjnym oraz następczym mapy genetycznej gatunków fauny oraz flory, wymagających, w świetle dyrektywy siedliskowej oraz ptasiej, specjalnej ochrony;

7) prowadzenie działań kompensujących spodziewaną utratę bogactwa przyrodniczego Rzeczypospolitej Polskiej w następstwie realizacji planów działania oraz realizacji projektów przedsięwzięć gospodarczych;

8) prowadzenie przez Rzeczypospolitą Polską monitoringu oraz raportowania w zakresie:

a) występowania, liczebności oraz innych cech siedlisk przyrodniczych,

b) planów oraz przedsięwzięć wymagających oceny przewidywanego oddziaływania ich realizacji na bogactwo przyrodnicze w wypadkach, w których podejmujący te działania uchylili się od obowiązku zgłoszenia, o którym mowa w art. 24,

c) wykonania przedsięwzięć kompensujących,

d) liczebności osobniczej oraz innych cech gatunków fauny oraz flory, będących przedmiotem specjalnej ochrony w ramach ogólnoeuropejskiej
sieci obszarów chronionych Natura 2000;

9) budowa, utrzymywanie oraz eksploatowanie centralnej bazy danych systemu informatycznego, służącego do gromadzenia, porządkowania
oraz przetwarzania danych o:

a) bogactwie przyrodniczym,

b) planowanych działaniach oraz projektach przedsięwzięć gospodarczych mogących mieć wpływ na bogactwo przyrodnicze,

c) możliwym wpływie realizacji planowanych działań oraz projektów przedsięwzięć na bogactwo przyrodnicze,

d) przedsięwzięciach kompensujących i rezultatach ich realizacji,

10)finansowanie działalności, o której mowa w pkt.1–9, zwanego dalej system finansowym obszarów Natura 2000.

5. Ochrona przyrody w rozumieniu ustawy z 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody jest działalnością człowieka (działalnością ludzką), polegającą na zachowaniu (zachowywaniu), właściwym wykorzystaniu (wykorzystywaniu) oraz odnawianiu zasobów przyrody, w tym tworów przyrody i poszczególnych składników przyrody:

1) prowadzoną w celu :

a) utrzymania procesów i zjawisk zachodzących w ekosystemach (procesy ekologiczne) i stabilności ekosystemów,

b) zachowania różnorodności biologicznej,

c) zachowania dziedzictwa geologicznego i paleontologicznego,

d) zapewnienia ciągłości istnienia gatunków roślin, zwierząt oraz grzybów wraz z ich siedliskami przez ich utrzymanie lub przywracanie do właściwego stanu,

e) ochrony zieleni w miastach, wsiach oraz zadrzewień,

f) utrzymywania lub przywracania do właściwego stanu siedlisk przyrodniczych, a także pozostałych składowych zasobów przyrody, w tym jej
tworów i składników,

g) kształtowania właściwych postaw człowieka wobec przyrody;

2) obejmującą, z uwzględnieniem określonych ograniczeń lub zaniechań ze strony człowieka:

a) stanowienie krajowej strategii ochrony i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej wraz z programami działań,

b) obejmowanie zasobów przyrody, w tym jej tworów oraz poszczególnych składników, formami ochrony przyrody określonymi w ustawie o ochronie przyrody,

c) opracowywanie planów ochrony (lub wykazu zadań) dla obszarowych form ochrony przyrody oraz programów ochrony gatunków, siedlisk

i szlaków migracji gatunków chronionych,

d) uwzględnianie wymagań ochrony przyrody w: polityce ekologicznej państwa, strategiach rozwoju województw, programach ochrony środowiska przyjmowanych przez organy jednostek samorządu terytorialnego, studiach uwarunkowań i kierunkach zagospodarowania przestrzennego gmin, wojewódzkich i miejscowych planach zagospodarowania przestrzennego, szczegółowych wewnętrznych aktach reglamentacyjnych (także w programach operacyjnych), dotyczących działalności gospodarczej lub działalności inwestycyjnej (rozumianej jako prowadzenie robót budowlano-montażowych),

e) realizowanie zadań dotyczących ochrony przyrody, określonych lub ustalonych w wyżej wymienionych aktach reglamentacyjnych (polityce
ekologicznej państwa, strategiach, programach, planach, studiach i aktach wewnętrznych),

f) prowadzenie działalności edukacyjnej, informacyjnej lub promocyjnej w celu kształtowania właściwych postaw, o których mowa w lit. b).