Zarządzenie nr 55/2007

02.04.2012
Na podstawie § 6 Statutu Lasów Państwowych (Przypis 1) w wykonaniu zadania, o którym mowa w § 10, ust. 4 Statutu Lasów Państwowych (Przypis 2), zarządzam, co następuje.

§ 1

1. Powołuję Forum Leśno-Samorządowe jako zespół doradczy dyrektora generalnego Lasów Państwowych, zwany dalej forum.

2. Działalność forum powinna służyć:

1) zapewnieniu powiązania działalności leśnej z gospodarką narodową (Przypis 3) poprzez:

a) pozyskiwanie od osób, będących członkami forum, wiedzy na temat oczekiwanych kierunków działania Lasów Państwowych, utrwalonych w samorządowych dokumentach planistycznych, takich jak:

• strategie samorządowe,

• samorządowe programy oraz wieloletnie plany działania,

• projekty współfinansowane ze środków budżetu UE;

b) pozyskiwanie od członków forum postulatów w sprawie oczekiwanego działania oraz przedsięwzięć samorządowych z udziałem Lasów Państwowych;

c) pobieranie od członków forum opinii o planowanych (projektowanych) przez Lasy Państwowe przedsięwzięciach leśno-samorządowych, w celu wykorzystywania uzyskanych w ten sposób informacji w szczególności przy urządzaniu lasu oraz programowaniu i planowaniu działalności leśnej;

2) badaniu, w tym przy użyciu ankietyzacji oraz w trybie sondażowym, opinii kwalifikowanej w sprawach dotyczących:

a) projektów dokumentów dotyczących leśnictwa, będących projektami:

• aktów o charakterze ogólnopolitycznym,

• polityk sektorowych,

• strategii oraz programów rządowych;

b) projektów aktów prawnych, dotyczących leśnictwa;

c) projektów polityk sektorowych, dotyczących leśnictwa;

3) Zasilaniu systemu informacyjnego Lasów Państwowych w opinie, porady i oceny wykorzystywane przy realizacji
w Lasach Państwowych działalności leśnej (w tym działalności obejmującej sprawy indywidualnie oznaczone), dotyczącej w szczególności:

a) ustalania zasięgów terytorialnych nadleśnictwa;

b) sporów i roszczeń własnościowych oraz innych kwestii związanych z postępowaniem księgowo-wieczystym, prowadzonym w Lasach Państwowych;

c) inwentaryzacji bogactwa przyrodniczego (np. oceny wiarygodności wyników) oraz inwentaryzacji elementów dziedzictwa kulturowego, związanego z leśnictwem i kompleksem leśno-rolnym;

d) podziału gruntów w zarządzie Lasów Państwowych na obszary funkcjonalne, gdy funkcjonowanie tych obszarów ma odniesienie (wpływ) na status oraz funkcjonowanie samorządów (Przypis 4);

e) podaży siły roboczej do wykorzystania w leśnictwie;

f) ustalania warunków sprawowania przez Lasy Państwowe nadzoru nad gospodarką leśną w lasach pozostających poza zarządem jednostek organizacyjnych Lasów Państwowych;

g) ustalania warunków współdziałania jednostek organizacyjnych Lasów Państwowych z samorządem terytorialnym;

h) gospodarowania przez jednostki organizacyjne Lasów Państwowych majątkiem nieruchomym (nabywanie,
zbywanie, prowadzenie robót inwestycyjnych);

i) ochrony mienia leśnego przez straż leśną;

j) promowania wśród społeczności samorządowej polskiego modelu leśnictwa, w tym wizerunku Lasów Państwowych oraz pracowników leśnictwa;

k) prowadzenia systemowej działalności analitycznej (np. w zakresie oceny stanu lasów i zasobów leśnych
czy sytuacji ekonomicznej miejscowych zakładów branży drzewnej);

l) stanowienia w Lasach Państwowych aktów reglamentacji wewnętrznej o charakterze systemowym, jeśli dotyczą one spraw związanych z właściwością samorządów;

m) planowania urządzeniowego i innego planowania wieloletniego w tym zakresie, w jakim może to dotyczyć
funkcjonowania samorządów;

n) badania kształtowania się bieżącej kondycji podmiotów gospodarki narodowej, współpracujących z jednostkami organizacyjnymi Lasów Państwowych;

o) realizowania działalności leśnej, zwłaszcza jeśli wiąże się ona z funkcjonowaniem samorządu terytorialnego;

4) zasilaniu systemu informacyjnego Lasów Państwowych w opinie, porady i oceny wykorzystywane przy realizacji
w Lasach Państwowych przedsięwzięć szczególnych, dotyczących przede wszystkim:

a) występowania gospodarstw leśnych w roli narzędzia pochłaniania dwutlenku węgla w ramach łagodzenia
efektu globalnego ocieplania się klimatu;

b) wykorzystywania środków finansowych z aukcyjnej sprzedaży uprawnień do emisji oraz środków będących wynagrodzeniem za udział gospodarstw leśnych w łagodzeniu efektu globalnego ocieplania się klimatu na działania związane z funkcjonowaniem samorządu terytorialnego;

c) funkcjonowania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej sieci obszarów chronionych Natura 2000;

5) badaniu, w tym przy użyciu ankietyzacji oraz w trybie sondażowym, odbioru przez wspólnoty samorządowe polskiego modelu leśnictwa oraz realizowania w Lasach Państwowych koncepcji wielofunkcyjnej gospodarki leśnej;

6) zasilaniu systemu informacyjnego Lasów Państwowych we wszelkie opinie, porady i postulaty – z inicjatywy własnej osób wchodzących w skład forum.

§ 2

Sposób wyłaniania członków forum, ustawania członkostwa w forum oraz zasady działania forum reguluje Regulamin Forum, stanowiący załącznik do niniejszego zarządzenia.

§ 3

Zgodnie z wykazem, o którym mowa w zarządzeniu nr 41 dyrektora generalnego Lasów Państwowych z 4 lipca 2007 r. (znak: OR-013-3/07) w sprawie ustalenia standardowej klasyfikacji haseł służących grupowaniu aktów reglamentacji wewnętrznej dyrektora generalnego Lasów Państwowych, niniejsze zarządzenie należy do grupy aktów reglamentacji wewnętrznej, ujętej pod pozycją 3 c) tego wykazu.

§ 4

Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.

DYREKTOR GENERALNY

LASÓW PAŃSTWOWYCH

mgr inż. Andrzej Matysiak

Przypisy:

1. Statut Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe został nadany zarządzeniem nr 50 ministra ochrony środowiska, zasobów naturalnych i leśnictwa z 18 maja 1994 r. W § 6 Statutu Lasów Państwowych ustanowiono, że w wykonaniu zadań określonych przez ustawę (o lasach) oraz przez przepisy wykonawcze do ustawy, a także innych przepisów prawnych dyrektor generalny Lasów Państwowych wydaje zarządzenia i decyzje obowiązujące w Lasach Państwowych.

2. W § 10 Statutu ustanowiono, że „Dyrektor generalny Lasów Państwowych może powoływać (…) stałe lub doraźne zespoły doradcze do określonych spraw i problemów z zakresu działalności Lasów Państwowych oraz określać zasady i tryb działania takich zespołów”.

3. Obowiązek zapewnienia ww. powiązania można wywieść z art. 1 ustawy z 28 września 1991 roku o lasach, który stanowi, że ustawa „określa zasady zachowania, ochrony i powiększania zasobów leśnych oraz zasady gospodarki leśnej w powiązaniu z innymi elementami środowiska i gospodarką narodową”.

4. Chodzi na przykład o: wyodrębnianie w zasięgu terytorialnym nadleśnictw stref obciążenia ruchem rekreacyjno-turystycznym, usytuowanie granic obwodów łowieckich, podział zasięgu terytorialnego nadleśnictw na obwody nadzorcze.