Zarządzenie nr 55/2007
Na podstawie § 6 Statutu Lasów Państwowych (Przypis 1) w wykonaniu zadania, o którym mowa w § 10, ust. 4 Statutu Lasów Państwowych (Przypis 2), zarządzam, co następuje.
§ 1
1. Powołuję Forum Leśno-Samorządowe jako zespół doradczy dyrektora generalnego Lasów Państwowych, zwany dalej forum.
2. Działalność forum powinna służyć:
1) zapewnieniu powiązania działalności leśnej z gospodarką narodową (Przypis 3) poprzez:
a) pozyskiwanie od osób, będących członkami forum, wiedzy na temat oczekiwanych kierunków działania Lasów Państwowych, utrwalonych w samorządowych dokumentach planistycznych, takich jak:
• strategie samorządowe,
• samorządowe programy oraz wieloletnie plany działania,
• projekty współfinansowane ze środków budżetu UE;
b) pozyskiwanie od członków forum postulatów w sprawie oczekiwanego działania oraz przedsięwzięć samorządowych z udziałem Lasów Państwowych;
c) pobieranie od członków forum opinii o planowanych (projektowanych) przez Lasy Państwowe przedsięwzięciach leśno-samorządowych, w celu wykorzystywania uzyskanych w ten sposób informacji w szczególności przy urządzaniu lasu oraz programowaniu i planowaniu działalności leśnej;
2) badaniu, w tym przy użyciu ankietyzacji oraz w trybie sondażowym, opinii kwalifikowanej w sprawach dotyczących:
a) projektów dokumentów dotyczących leśnictwa, będących projektami:
• aktów o charakterze ogólnopolitycznym,
• polityk sektorowych,
• strategii oraz programów rządowych;
b) projektów aktów prawnych, dotyczących leśnictwa;
c) projektów polityk sektorowych, dotyczących leśnictwa;
3) Zasilaniu systemu informacyjnego Lasów Państwowych w opinie, porady i oceny wykorzystywane przy realizacji
w Lasach Państwowych działalności leśnej (w tym działalności obejmującej sprawy indywidualnie oznaczone), dotyczącej w szczególności:
a) ustalania zasięgów terytorialnych nadleśnictwa;
b) sporów i roszczeń własnościowych oraz innych kwestii związanych z postępowaniem księgowo-wieczystym, prowadzonym w Lasach Państwowych;
c) inwentaryzacji bogactwa przyrodniczego (np. oceny wiarygodności wyników) oraz inwentaryzacji elementów dziedzictwa kulturowego, związanego z leśnictwem i kompleksem leśno-rolnym;
d) podziału gruntów w zarządzie Lasów Państwowych na obszary funkcjonalne, gdy funkcjonowanie tych obszarów ma odniesienie (wpływ) na status oraz funkcjonowanie samorządów (Przypis 4);
e) podaży siły roboczej do wykorzystania w leśnictwie;
f) ustalania warunków sprawowania przez Lasy Państwowe nadzoru nad gospodarką leśną w lasach pozostających poza zarządem jednostek organizacyjnych Lasów Państwowych;
g) ustalania warunków współdziałania jednostek organizacyjnych Lasów Państwowych z samorządem terytorialnym;
h) gospodarowania przez jednostki organizacyjne Lasów Państwowych majątkiem nieruchomym (nabywanie,
zbywanie, prowadzenie robót inwestycyjnych);
i) ochrony mienia leśnego przez straż leśną;
j) promowania wśród społeczności samorządowej polskiego modelu leśnictwa, w tym wizerunku Lasów Państwowych oraz pracowników leśnictwa;
k) prowadzenia systemowej działalności analitycznej (np. w zakresie oceny stanu lasów i zasobów leśnych
czy sytuacji ekonomicznej miejscowych zakładów branży drzewnej);
l) stanowienia w Lasach Państwowych aktów reglamentacji wewnętrznej o charakterze systemowym, jeśli dotyczą one spraw związanych z właściwością samorządów;
m) planowania urządzeniowego i innego planowania wieloletniego w tym zakresie, w jakim może to dotyczyć
funkcjonowania samorządów;
n) badania kształtowania się bieżącej kondycji podmiotów gospodarki narodowej, współpracujących z jednostkami organizacyjnymi Lasów Państwowych;
o) realizowania działalności leśnej, zwłaszcza jeśli wiąże się ona z funkcjonowaniem samorządu terytorialnego;
4) zasilaniu systemu informacyjnego Lasów Państwowych w opinie, porady i oceny wykorzystywane przy realizacji
w Lasach Państwowych przedsięwzięć szczególnych, dotyczących przede wszystkim:
a) występowania gospodarstw leśnych w roli narzędzia pochłaniania dwutlenku węgla w ramach łagodzenia
efektu globalnego ocieplania się klimatu;
b) wykorzystywania środków finansowych z aukcyjnej sprzedaży uprawnień do emisji oraz środków będących wynagrodzeniem za udział gospodarstw leśnych w łagodzeniu efektu globalnego ocieplania się klimatu na działania związane z funkcjonowaniem samorządu terytorialnego;
c) funkcjonowania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej sieci obszarów chronionych Natura 2000;
5) badaniu, w tym przy użyciu ankietyzacji oraz w trybie sondażowym, odbioru przez wspólnoty samorządowe polskiego modelu leśnictwa oraz realizowania w Lasach Państwowych koncepcji wielofunkcyjnej gospodarki leśnej;
6) zasilaniu systemu informacyjnego Lasów Państwowych we wszelkie opinie, porady i postulaty – z inicjatywy własnej osób wchodzących w skład forum.
§ 2
Sposób wyłaniania członków forum, ustawania członkostwa w forum oraz zasady działania forum reguluje Regulamin Forum, stanowiący załącznik do niniejszego zarządzenia.
§ 3
Zgodnie z wykazem, o którym mowa w zarządzeniu nr 41 dyrektora generalnego Lasów Państwowych z 4 lipca 2007 r. (znak: OR-013-3/07) w sprawie ustalenia standardowej klasyfikacji haseł służących grupowaniu aktów reglamentacji wewnętrznej dyrektora generalnego Lasów Państwowych, niniejsze zarządzenie należy do grupy aktów reglamentacji wewnętrznej, ujętej pod pozycją 3 c) tego wykazu.
§ 4
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.
DYREKTOR GENERALNY
LASÓW PAŃSTWOWYCH
mgr inż. Andrzej Matysiak
Przypisy:
1. Statut Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe został nadany zarządzeniem nr 50 ministra ochrony środowiska, zasobów naturalnych i leśnictwa z 18 maja 1994 r. W § 6 Statutu Lasów Państwowych ustanowiono, że w wykonaniu zadań określonych przez ustawę (o lasach) oraz przez przepisy wykonawcze do ustawy, a także innych przepisów prawnych dyrektor generalny Lasów Państwowych wydaje zarządzenia i decyzje obowiązujące w Lasach Państwowych.
2. W § 10 Statutu ustanowiono, że „Dyrektor generalny Lasów Państwowych może powoływać (…) stałe lub doraźne zespoły doradcze do określonych spraw i problemów z zakresu działalności Lasów Państwowych oraz określać zasady i tryb działania takich zespołów”.
3. Obowiązek zapewnienia ww. powiązania można wywieść z art. 1 ustawy z 28 września 1991 roku o lasach, który stanowi, że ustawa „określa zasady zachowania, ochrony i powiększania zasobów leśnych oraz zasady gospodarki leśnej w powiązaniu z innymi elementami środowiska i gospodarką narodową”.
4. Chodzi na przykład o: wyodrębnianie w zasięgu terytorialnym nadleśnictw stref obciążenia ruchem rekreacyjno-turystycznym, usytuowanie granic obwodów łowieckich, podział zasięgu terytorialnego nadleśnictw na obwody nadzorcze.
§ 1
1. Powołuję Forum Leśno-Samorządowe jako zespół doradczy dyrektora generalnego Lasów Państwowych, zwany dalej forum.
2. Działalność forum powinna służyć:
1) zapewnieniu powiązania działalności leśnej z gospodarką narodową (Przypis 3) poprzez:
a) pozyskiwanie od osób, będących członkami forum, wiedzy na temat oczekiwanych kierunków działania Lasów Państwowych, utrwalonych w samorządowych dokumentach planistycznych, takich jak:
• strategie samorządowe,
• samorządowe programy oraz wieloletnie plany działania,
• projekty współfinansowane ze środków budżetu UE;
b) pozyskiwanie od członków forum postulatów w sprawie oczekiwanego działania oraz przedsięwzięć samorządowych z udziałem Lasów Państwowych;
c) pobieranie od członków forum opinii o planowanych (projektowanych) przez Lasy Państwowe przedsięwzięciach leśno-samorządowych, w celu wykorzystywania uzyskanych w ten sposób informacji w szczególności przy urządzaniu lasu oraz programowaniu i planowaniu działalności leśnej;
2) badaniu, w tym przy użyciu ankietyzacji oraz w trybie sondażowym, opinii kwalifikowanej w sprawach dotyczących:
a) projektów dokumentów dotyczących leśnictwa, będących projektami:
• aktów o charakterze ogólnopolitycznym,
• polityk sektorowych,
• strategii oraz programów rządowych;
b) projektów aktów prawnych, dotyczących leśnictwa;
c) projektów polityk sektorowych, dotyczących leśnictwa;
3) Zasilaniu systemu informacyjnego Lasów Państwowych w opinie, porady i oceny wykorzystywane przy realizacji
w Lasach Państwowych działalności leśnej (w tym działalności obejmującej sprawy indywidualnie oznaczone), dotyczącej w szczególności:
a) ustalania zasięgów terytorialnych nadleśnictwa;
b) sporów i roszczeń własnościowych oraz innych kwestii związanych z postępowaniem księgowo-wieczystym, prowadzonym w Lasach Państwowych;
c) inwentaryzacji bogactwa przyrodniczego (np. oceny wiarygodności wyników) oraz inwentaryzacji elementów dziedzictwa kulturowego, związanego z leśnictwem i kompleksem leśno-rolnym;
d) podziału gruntów w zarządzie Lasów Państwowych na obszary funkcjonalne, gdy funkcjonowanie tych obszarów ma odniesienie (wpływ) na status oraz funkcjonowanie samorządów (Przypis 4);
e) podaży siły roboczej do wykorzystania w leśnictwie;
f) ustalania warunków sprawowania przez Lasy Państwowe nadzoru nad gospodarką leśną w lasach pozostających poza zarządem jednostek organizacyjnych Lasów Państwowych;
g) ustalania warunków współdziałania jednostek organizacyjnych Lasów Państwowych z samorządem terytorialnym;
h) gospodarowania przez jednostki organizacyjne Lasów Państwowych majątkiem nieruchomym (nabywanie,
zbywanie, prowadzenie robót inwestycyjnych);
i) ochrony mienia leśnego przez straż leśną;
j) promowania wśród społeczności samorządowej polskiego modelu leśnictwa, w tym wizerunku Lasów Państwowych oraz pracowników leśnictwa;
k) prowadzenia systemowej działalności analitycznej (np. w zakresie oceny stanu lasów i zasobów leśnych
czy sytuacji ekonomicznej miejscowych zakładów branży drzewnej);
l) stanowienia w Lasach Państwowych aktów reglamentacji wewnętrznej o charakterze systemowym, jeśli dotyczą one spraw związanych z właściwością samorządów;
m) planowania urządzeniowego i innego planowania wieloletniego w tym zakresie, w jakim może to dotyczyć
funkcjonowania samorządów;
n) badania kształtowania się bieżącej kondycji podmiotów gospodarki narodowej, współpracujących z jednostkami organizacyjnymi Lasów Państwowych;
o) realizowania działalności leśnej, zwłaszcza jeśli wiąże się ona z funkcjonowaniem samorządu terytorialnego;
4) zasilaniu systemu informacyjnego Lasów Państwowych w opinie, porady i oceny wykorzystywane przy realizacji
w Lasach Państwowych przedsięwzięć szczególnych, dotyczących przede wszystkim:
a) występowania gospodarstw leśnych w roli narzędzia pochłaniania dwutlenku węgla w ramach łagodzenia
efektu globalnego ocieplania się klimatu;
b) wykorzystywania środków finansowych z aukcyjnej sprzedaży uprawnień do emisji oraz środków będących wynagrodzeniem za udział gospodarstw leśnych w łagodzeniu efektu globalnego ocieplania się klimatu na działania związane z funkcjonowaniem samorządu terytorialnego;
c) funkcjonowania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej sieci obszarów chronionych Natura 2000;
5) badaniu, w tym przy użyciu ankietyzacji oraz w trybie sondażowym, odbioru przez wspólnoty samorządowe polskiego modelu leśnictwa oraz realizowania w Lasach Państwowych koncepcji wielofunkcyjnej gospodarki leśnej;
6) zasilaniu systemu informacyjnego Lasów Państwowych we wszelkie opinie, porady i postulaty – z inicjatywy własnej osób wchodzących w skład forum.
§ 2
Sposób wyłaniania członków forum, ustawania członkostwa w forum oraz zasady działania forum reguluje Regulamin Forum, stanowiący załącznik do niniejszego zarządzenia.
§ 3
Zgodnie z wykazem, o którym mowa w zarządzeniu nr 41 dyrektora generalnego Lasów Państwowych z 4 lipca 2007 r. (znak: OR-013-3/07) w sprawie ustalenia standardowej klasyfikacji haseł służących grupowaniu aktów reglamentacji wewnętrznej dyrektora generalnego Lasów Państwowych, niniejsze zarządzenie należy do grupy aktów reglamentacji wewnętrznej, ujętej pod pozycją 3 c) tego wykazu.
§ 4
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.
DYREKTOR GENERALNY
LASÓW PAŃSTWOWYCH
mgr inż. Andrzej Matysiak
Przypisy:
1. Statut Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe został nadany zarządzeniem nr 50 ministra ochrony środowiska, zasobów naturalnych i leśnictwa z 18 maja 1994 r. W § 6 Statutu Lasów Państwowych ustanowiono, że w wykonaniu zadań określonych przez ustawę (o lasach) oraz przez przepisy wykonawcze do ustawy, a także innych przepisów prawnych dyrektor generalny Lasów Państwowych wydaje zarządzenia i decyzje obowiązujące w Lasach Państwowych.
2. W § 10 Statutu ustanowiono, że „Dyrektor generalny Lasów Państwowych może powoływać (…) stałe lub doraźne zespoły doradcze do określonych spraw i problemów z zakresu działalności Lasów Państwowych oraz określać zasady i tryb działania takich zespołów”.
3. Obowiązek zapewnienia ww. powiązania można wywieść z art. 1 ustawy z 28 września 1991 roku o lasach, który stanowi, że ustawa „określa zasady zachowania, ochrony i powiększania zasobów leśnych oraz zasady gospodarki leśnej w powiązaniu z innymi elementami środowiska i gospodarką narodową”.
4. Chodzi na przykład o: wyodrębnianie w zasięgu terytorialnym nadleśnictw stref obciążenia ruchem rekreacyjno-turystycznym, usytuowanie granic obwodów łowieckich, podział zasięgu terytorialnego nadleśnictw na obwody nadzorcze.