Zarządzenie nr 22/2006

02.04.2012
Na podstawie § 6, w związku z § 8, ust. 1, pkt 6 Statutu Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe (przypis 1) w wykonaniu przez Lasy Państwowe obowiązków nałożonych przepisami:
a) ustawy z 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz. U. z 2001 r., nr 112, poz. 1198; z 2002 r., nr 153, poz. 1271; z 2004 r., nr 240, poz. 2407; z 2005 r., nr 64, poz. 565 oraz nr 132, poz. 1110), zwanej dalej ustawą;

b) aktu wykonawczego do wymienionej ustawy w postaci rozporządzenia ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z 17 maja 2002 r. sprawie Biuletynu Informacji Publicznej (Dz. U. nr 67, poz. 619), zwanego dalej rozporządzeniem,

zarządzam, co następuje:


Uregulowania ogólne

§ 1

1. Ustala się, że podmiotem − w rozumieniu art. 4, ust. 1 ustawy − obowiązanym do udostępniania informacji publicznej, w tym ogłaszania informacji publicznych w Biuletynie Informacji Publicznej, o którym mowa w art. 8 ustawy, jest Państwowe Gospodarstwo Leśne Lasy Państwowe (przypis 2).

2. Biuletyn Informacji Publicznej Lasów Państwowych (zwany dalej Biuletynem) jest podmiotową stroną Biuletynu Informacji Publicznej w rozumieniu § 2, pkt 14 rozporządzenia.

3. Podmiotowa strona, o której mowa w ust. 2, stanowi zintegrowany zbiór wyodrębnionych funkcjonalnie części składowych, zwanych dalej umownie stronami wyodrębnionymi.

4. Utworzenie, utrzymywanie i aktualizowanie Biuletynu Informacji Publicznej Lasów Państwowych jest wspólnym przedsięwzięciem jednostek organizacyjnych Lasów Państwowych w rozumieniu art. 33, ust. 3, pkt 8 ustawy o lasach (przypis 3).

§ 2

1. Zintegrowany zbiór, o którym mowa w § 1, ust. 3, obejmuje:

1) stronę wyodrębnioną ogólną, przywoływaną dalej skrótem (BIP PGL LP);

2) strony wyodrębnione, dotyczące Dyrekcji Generalnej Lasów Państwowych (BIP DGLP) oraz strony wyodrębnione, dotyczące zakładów Lasów Państwowych o zasięgu krajowym (przypis 4) (BIP ZK);

3) strony wyodrębnione, dotyczące regionalnych dyrekcji Lasów Państwowych (BIP RDLP) oraz strony wyodrębnione, dotyczące zakładów Lasów Państwowych o zasięgu regionalnym (BIP ZR);

4) strony wyodrębnione, dotyczące nadleśnictw (BIP NDL).

2. W Lasach Państwowych ustala się następujący system łączności między poszczególnymi stronami Biuletynu Informacji Publicznej:

1) dyrektor generalny Lasów Państwowych zwróci się, z zachowaniem drogi służbowej, aby strona główna BIP (www.bip.gov.pl) zawierała przycisk ekranowy, pozwalający na nawiązywanie łączności ze stroną BIP PGL LP;

2) wszystkie strony wyodrębnione, wchodzące w skład zintegrowanego zbioru, o którym mowa w § 1, ust. 3, powinny mieć połączenia za pomocą przycisków ekranowych ze stroną:

a) główną BIP,

b) ogólną własnego internetowego serwisu informacyjnego odpowiednio: Dyrekcji Generalnej Lasów Państwowych, regionalnych dyrekcji Lasów Państwowych, nadleśnictw i zakładów – z opcją łączności zwrotnej;

3) BIP PGL LP zawiera przyciski ekranowe, zapewniające łączność ze stronami: BIP DGLP, BIP ZK, BIP RDLP – z opcją łączności zwrotnej;

4) BIP RDLP zawiera przyciski ekranowe, zapewniające łączność ze stronami: BIP NDL oraz BIP ZR – z opcją łączności zwrotnej.

Podział zadań w tworzeniu, utrzymywaniu i aktualizowaniu Biuletynu Informacji Publicznej Lasów Państwowych

§ 3

1. Biuletynem Informacji Publicznej Lasów Państwowych w imieniu Skarbu Państwa zarządza dyrektor generalny Lasów Państwowych,

a) korzystając z:

− usług świadczonych przez Centrum Informacyjne Lasów Państwowych, o których mowa w § 4, ust. 1 (przypis 5),

− pomocy dyrektorów regionalnych dyrekcji Lasów Państwowych, o której mowa w § 4, ust. 2 (przypis 6);

b) zobowiązując - na mocy niniejszego zarządzenia – pracowników Dyrekcji Generalnej Lasów Państwowych, dyrektorów regionalnych dyrekcji Lasów Państwowych, nadleśniczych oraz kierowników zakładów Lasów Państwowych do wykonywania określonych zadań w zakresie tworzenia, utrzymywania i aktualizowania Biuletynu Informacji Publicznej Lasów Państwowych, o których mowa w § 4, ust. 3−5 (przypis 7).

2. Usługi i pomoc, o których mowa w ust. 1, lit. a, oraz wykonywanie obowiązków, o których mowa w ust. 1, lit. b, stanowią zarządzanie informacjami, będące częścią składową działalności administracyjnej w jednostkach organizacyjnych Lasów Państwowych poza ramami zwykłego zarządu (przypis 8).

3. Alokacja w obrębie Lasów Państwowych – z mocy niniejszego zarządzenia – zadań w zakresie tworzenia, utrzymania oraz aktualizowania Biuletynu Informacji Publicznej Lasów Państwowych oznacza również nadanie niezbędnych uprawnień majątkowych i niemajątkowych dyrektora generalnego Lasów Państwowych pracownikom Dyrekcji Generalnej Lasów Państwowych, dyrektorowi Centrum Informacyjnego Lasów Państwowych oraz kierownikom pozostałych jednostek organizacyjnych Lasów Państwowych – odpowiednio.

4. Tworzenie, utrzymywanie oraz aktualizowanie Biuletynu Informacji Publicznej Lasów Państwowych stanowi ciężar funduszu leśnego (przypis 9), z zastrzeżeniem, że nie dotyczy to kosztów samego wytworzenia informacji i czynności jej wysłania celem upublicznienia (przypis 10).

§ 4

1. Centrum Informacyjne Lasów Państwowych (współpracując z właściwymi komórkami organizacyjnymi w Dyrekcji Generalnej Lasów Państwowych, Zakładem Informatyki Lasów Państwowych, Ośrodkiem Rozwojowo-Wdrożeniowym Lasów Państwowych w Bedoniu oraz usługodawcami i dostawcami zewnętrznymi) jest obowiązane do następujących zadań usługowych, związanych z utworzeniem, utrzymaniem oraz aktualizowaniem Biuletynu Informacji Publicznej Lasów Państwowych:

1) sporządzenie dokumentacji analitycznej oraz techniczno-programistycznej Biuletynu, w tym w aspekcie docelowego zapewnienia automatycznego pobierania na jego strony informacji publicznych z bazy danych Systemu Informatycznego Lasów Państwowych;

2) ustalenie docelowego rozwiązania oraz zapewnienie sprzętowej obsługi Biuletynu (w tym rozwiązanie problemu serwera głównego i zastępczego oraz infrastruktury łączności między jednostkami organizacyjnymi Lasów Państwowych oraz serwerem), wraz z zapewnieniem archiwizacji danych, o których mowa w § 19 rozporządzenia;

3) opracowanie instrukcji:

a) pierwszego uruchomienia Biuletynu w poszczególnych jednostkach organizacyjnych Lasów Państwowych,

b) upubliczniania informacji,

c) instrukcji użytkownika Biuletynu,

d) wszelkich innych opracowań instruktażowych wprowadzanych w życie na mocy odrębnych zarządzeń dyrektora generalnego Lasów Państwowych;

4) przeprowadzenie testów wdrożeniowych Biuletynu;

5) przeprowadzenie wszystkich czynności, niezbędnych do upowszechnienia Biuletynu w Lasach Państwowych, w tym obejmującego cykl szkoleń oraz kolportażu;

6) prowadzenie kontrolingu wyrywkowego funkcjonowania Biuletynu jako całości;

7) prowadzenie szczegółowego kontrolingu funkcjonowania BIP PGL LP, BIP DGLP, BIP ZK oraz BIP RDLP;

8) przyjmowanie oraz analizowanie raportów, o których mowa w ust. 2;

9) sporządzanie raz na miesiąc raportów zbiorczych o wynikach działań kontrolingowych, o których mowa w pkt. 6, 7 i ust. 2;

10) przyjmowanie oraz katalogowanie:

a) postulatów, dotyczących rozwoju Biuletynu,

b) zgłoszeń o awariach oraz wadach Biuletynu o charakterze programowym i sprzętowym;

11) konserwowanie programu oraz sprzętu związanego bezpośrednio z Biuletynem, w tym usuwanie awarii oraz wad, o których mowa w pkt. 10, lit. b;

12) opracowywanie koncepcji rozwoju i doskonalenia Biuletynu;

13) podejmowanie oraz wykonywanie działań rozwojowych i doskonalących, o których mowa w pkt. 12;

14) prowadzenie pełnej listy osób, o których mowa w § 4, ust. 4, pkt 2−5;

15) przekazywanie w imieniu dyrektora generalnego Lasów Państwowych ministrowi właściwemu ds. administracji informacji o:

a) adresie URL (o którym mowa w § 13, ust. 1 rozporządzenia), dotyczącym BIP PGL LP;

b) nazwie podmiotu obowiązanego do prowadzenia Biuletynu Informacji Publicznej Lasów Państwowych z uwzględnieniem jednostek wewnętrznych, wchodzących w skład podmiotu obowiązanego, umocowanych do prowadzenia stron wyodrębnionych;

c) liczbie odwiedzin Biuletynu Informacji Publicznej Lasów Państwowych z uwzględnieniem rozbicia statystyki na poszczególne strony wyodrębnione;

d) zmianach w informacjach, o których mowa w lit. od a do c, w tym o zmianach nazw lub wynikających z likwidacji jednostek wewnętrznych, o których mowa w lit. b.

16) wyznaczenie osoby odpowiedzialnej za przekazywanie informacji, o których mowa w ust. 1, pkt 15, z następującym otwartym katalogiem ich zadań:

a) doprowadzanie do bezpiecznego zdeponowania indywidualnych zewnętrznych identyfikatorów oraz haseł dostępu do modułu administracyjnego strony głównej Biuletynu – po ich nadaniu przez administratora tej strony na wniosek dyrektora Centrum Informacyjnego Lasów Państwowych, działającego z upoważnienia dyrektora generalnego Lasów Państwowych;

b) przekazywanie informacji, o których mowa w ust. 1, pkt 15, poprzez moduł administracyjny strony głównej Biuletynu;

2. Za wiarygodność, kompletność oraz aktualność informacji publicznych zamieszczanych na stronach Biuletynu Informacji Publicznej Lasów Państwowych odpowiedzialni są:

1) główny analityk Lasów Państwowych w odniesieniu do BIP PGL LP oraz BIP DGLP;

2) dyrektorzy regionalnych dyrekcji Lasów Państwowych – w odniesieniu do BIP RDLP;

3) kierownicy zakładów o zasięgu krajowym – w odniesieniu do BIP ZK;

4) nadleśniczowie – w odniesieniu do BIP NDL;

5) kierownicy zakładów o zasięgu regionalnym – w odniesieniu do BIP ZR.

3. Dyrektorzy regionalnych dyrekcji Lasów Państwowych są obowiązani do szczegółowego kontrolingu BIP NDL oraz BIP ZR. Każdy z dyrektorów regionalnych dyrekcji Lasów Państwowych raz na miesiąc przesyła do CILP, w formie elektronicznej, raport o wynikach działań kontrolingowych, o których mowa w zdaniu poprzedzającym.

4. Odpowiedzialni, o których mowa w ust. 2., wyznaczą spośród podległych pracowników:

1) osoby zajmujące stanowiska pracy, na których wytwarzane są informacje lub odpowiedzialne za treść informacji podlegających upublicznieniu na poszczególnych stronach wyodrębnionych − z następującym otwartym katalogiem ich zadań:

a) sporządzanie w formie elektronicznej, w wykonaniu zadań regulaminowych, projektów dokumentów zawierających w całości lub części informacje publiczne;

b) poddawanie treści dokumentów wytworzonych wymaganym uzgodnieniom zewnętrznym oraz sprawdzeniu pod względem językowym;

c) uzyskiwanie na dokumencie, o którym mowa w lit. a, w prawnie dopuszczalnej formie, podpisu kierownika jednostki organizacyjnej lub osoby przez niego upoważnionej (podpis własnoręczny, podpis elektroniczny);

d) zapoznawanie się z dokumentami wytworzonymi zewnętrznie, wpływającymi do danego stanowiska pracy po zadekretowaniu przez zwierzchnika służbowego, stosownie do regulaminowego podziału zadań w danej jednostce organizacyjnej LP (dotyczy wpływów, zawierających informacje podlegające upublicznieniu);

e) sporządzenie wersji elektronicznej dokumentów wpływających (na przykład poprzez ich skanowanie) – jeśli dokument wpłynął w wersji analogowej;

f) nadawanie dokumentom wytworzonym lub wpływającym, o których mowa wyżej, sygnatury zgodnej z rzeczowym wykazem akt oraz symbolu pozwalającego na identyfikację:

− sprawy według nazwy oraz osoby zainteresowanej bezpośrednio załatwieniem sprawy (jeśli taka osoba występuje),

− numeru dokumentu w sprawie,

g) sporządzanie w formie elektronicznej wypisów lub wyciągów z wymienionych dokumentów, wytworzonych lub stanowiących wpływy kancelaryjne, jeśli nie wszystkie informacje w nich zawarte podlegają upublicznieniu;

h) umieszczanie (odpowiednio − w całości lub po przetworzeniu, o którym mowa w lit. e, oraz zgodnie z procedurami zawartymi w instrukcji, o której mowa w ust. 1, pkt 3) wymienionych dokumentów na stronie wyodrębnionej BIP;

2) osoby odpowiedzialne za akty upubliczniania informacji na poszczególnych stronach wyodrębnionych (tj. osoby wprowadzające informacje do Biuletynu – stosownie do uregulowania art. 8, ust. 6, pkt 3 ustawy), pełniące, w rozumieniu § 12 ust. 1, pkt 2 rozporządzenia, funkcje redaktorów (redaktorów poszczególnych stron wyodrębnionych), którymi co do zasady w DGLP i RDLP powinni być rzecznicy prasowi – z następującym otwartym katalogiem ich zadań:

a) przeglądanie, nie rzadziej niż raz na 24 godziny, listy dokumentów (lub ich przetworzeń) oczekujących na upublicznienie w Biuletynie Informacji Publicznej Lasów Państwowych,

b) otwieranie poszczególnych dokumentów (lub ich przetworzeń) i zapoznawanie się z treścią tych dokumentów (lub ich przetworzeń);

c) zwracanie się do kierownika jednostki organizacyjnej w sprawie podjęcia przez niego decyzji o czasowym wstrzymaniu upublicznienia informacji w razie wystąpienia okoliczności za tym przemawiających;

d) kierowanie zwrotów do osób, o których mowa w pkt 1, w razie powzięcia decyzji, o której mowa w lit. c;

e) upublicznianie informacji publicznej wprowadzonej na poszczególne strony wyodrębnione BIP przez osoby wymienione w pkt 1 – zgodnie z procedurami zawartymi w instrukcji, o której mowa w ust. 1, pkt 3;

3) osoby odpowiedzialne za prowadzenie działań kontrolingowych, o których mowa w ust. 1, pkt 7 oraz ust. 2, którymi − co do zasady − powinni być pracownicy właściwi ds. kontroli wewnętrznej poszczególnych jednostek organizacyjnych Lasów Państwowych;

4) osoby pełniące funkcję administratora poszczególnych stron wyodrębnionych (którymi − co do zasady − powinni być administratorzy internetowego serwisu informacyjnego w poszczególnych jednostkach organizacyjnych, wchodzących w skład Lasów Państwowych, lub administratorzy Systemu Informatycznego Lasów Państwowych w tychże jednostkach) – z następującym otwartym katalogiem zadań:

a) nadawanie osobom, o których mowa w pkt 1 i 2, indywidualnych wewnętrznych identyfikatorów oraz wewnętrznych haseł dostępu, o których mowa w § 16, ust. 3 rozporządzenia;

b) bezpieczne przechowywanie znaków legitymacyjnych, o których mowa w lit. a;

c) dokonywanie na bieżąco (nie rzadziej niż co 24 godziny) kontroli dziennika, o którym mowa w § 17, ust. 1 rozporządzenia, szczególnie z punktu widzenia zachowywania uprawnień w dokonywaniu zamian na poszczególnych stronach wyodrębnionych;

d) poddawanie strony wyodrębnionej testom na okoliczność naruszenia systemu zabezpieczeń przed ingerencją zewnętrzną i wewnętrzną (testowanie sprawności modułu bezpieczeństwa) – jeśli zadanie to nie zostało zlecone usługodawcy zewnętrznemu;

e) dokonywanie systematycznego kopiowania informacji publicznych na odrębne nośniki informacji (nie rzadziej niż raz na dobę) – jeśli zadanie to nie zostało zlecone usługodawcy zewnętrznemu;

f) podejmowanie, z zachowaniem należytej staranności, wszelkich dostępnych działań interwencyjnych dla ochrony bazy danych strony wyodrębnionej – w razie takiej potrzeby;

g) składanie kierownikowi jednostki organizacyjnej meldunków o zauważonych wadach i nieprawidłowościach w funkcjonowaniu strony wyodrębnionej.

5. Każdy wprowadzający zmiany w treści BIP LP opisuje je w dzienniku, o którym mowa w § 17, ust. 1 rozporządzenia, gdzie będą przechowywane razem z automatycznie generowanymi informacjami o czasie i osobie wprowadzającej zmiany.

Menu przedmiotowe

§ 5

1. Dla BIP PGL LP przewiduje się następujące menu przedmiotowe:

1) informacje o realizowanych lub przewidywanych do realizacji przez Lasy Państwowe programach rozwojowych, w tym w zakresie realizacji zadań publicznych − z zastrzeżeniem, że informację tę w ramach działalności regulaminowej, z wykorzystaniem opracowania zawartego w załączniku nr 1 (przypis 11) do niniejszego zarządzenia − sporządzi i będzie aktualizował Wydział Organizacji i Strategii Rozwoju we współpracy z właściwymi komórkami organizacyjnymi Dyrekcji Generalnej Lasów Państwowych, a także pobierając stosowną wiedzę od kierowników zakładów o zasięgu krajowym oraz dyrektorów regionalnych dyrekcji Lasów Państwowych;

2) charakterystyka formy organizacyjno-prawnej prowadzenia w Polsce działalności leśnej przez Państwowe Gospodarstwo Leśne Lasy Państwowe, z zastrzeżeniem, że informację tę – z wykorzystaniem opracowania zawartego w załączniku nr 2 do niniejszego zarządzenia – sporządzi w ramach działalności regulaminowej i będzie aktualizował Wydział Organizacji i Strategii Rozwoju;

3) szczegółowa klasyfikacja działalności Lasów Państwowych, z zastrzeżeniem, że informację tę – z wykorzystaniem opracowania zawartego w załączniku nr 3 do niniejszego zarządzenia – sporządzi i będzie aktualizował Ośrodek Rozwojowo-Wdrożeniowy Lasów Państwowych w Bedoniu (ekspertyza obciąża fundusz leśny);

4) wykaz uregulowań wewnętrznych, wydanych przez dyrektora generalnego Lasów Państwowych, z zastrzeżeniem, że:

a) wykaz ten powinien zostać zamieszczony w Biuletynie jako baza danych,

b) zadanie stworzenia, wprowadzenia danych do bazy, o której mowa w lit. a, jej uruchomienia w ramach BIP PGL LP oraz aktualizowania będzie należeć do Ośrodka Rozwojowo-Wdrożeniowego Lasów Państwowych w Bedoniu, który w tym celu wykorzysta propozycję haseł zawartych w załączniku nr 4 do niniejszego zarządzenia (ekspertyza obciąża fundusz leśny);

5) encyklopedia pojęć i terminów leśnych, z zastrzeżeniem, że informację tę – z wykorzystaniem opracowania zawartego w załączniku nr 5 do niniejszego zarządzenia – sporządzi i będzie aktualizował Ośrodek Rozwojowo-Wdrożeniowy Lasów Państwowych w Bedoniu;

6) wykaz aktów administracyjnych, stanowionych w Lasach Państwowych, z zastrzeżeniem, że informację tę – z wykorzystaniem opracowania, zawartego w załączniku nr 6 do niniejszego zarządzenia – sporządzi i będzie aktualizował w ramach zadań regulaminowych zespół radców prawnych;

7) długookresowa prognoza sytuacji finansowej i gospodarczej Lasów Państwowych, z zastrzeżeniem, że prognozę tę, w ramach obowiązków regulaminowych, sporządzi i będzie aktualizował Wydział Analiz Ekonomicznych i Planowania w Dyrekcji Generalnej Lasów Państwowych;

8) raporty on-line o stanie zagrożenia lasów od pożarów (zadanie Wydziału Ochrony Lasu, korzystającego z usług Instytutu Badawczego Leśnictwa, zlecanych przez Dyrekcję Generalną Lasów Państwowych);

9) wyniki okresowych (w ciągu roku) analiz ekonomicznych, dotyczących pozyskania drewna, jego sprzedaży, kształtowania się: kosztów działalności oraz wyniku finansowego, a także zobowiązań Lasów Państwowych oraz wskaźników płynności finansowej, z zastrzeżeniem, że opracowania te (przede wszystkim z wykorzystaniem hurtowni danych) będą w ramach obowiązków regulaminowych generowane i przesyłane do BIP PGL LP przez Wydział Analiz Ekonomicznych i Planowania w Dyrekcji Generalnej Lasów Państwowych;

10) bilans Lasów Państwowych oraz rachunek zysków i strat Lasów Państwowych, z zastrzeżeniem, że opracowania te w ciągu roku będą – w ramach obowiązków regulaminowych − generowane z wykorzystaniem hurtowni danych przez Wydział Analiz Ekonomicznych i Planowania w Dyrekcji Generalnej Lasów Państwowych, ostateczny zaś bilans oraz rachunek zysków i strat będzie zamieszczany po zatwierdzeniu przez ministra środowiska;

11) plan i wykonanie przychodów, wydatków i rozchodów funduszu leśnego (zadanie Wydziału Analiz Ekonomicznych i Planowania);

12) coroczne opracowania analityczne o charakterze wycinkowym, sporządzane według procedury zwyczajowej (docelowo w ramach raportów informatycznej bazy danych):

a) prognoza krótkoterminowa o zagrożeniu lasów od owadów i grzybów,

b) raport o stanie zdrowotnym lasów,

c) raport o stanie zasobów leśnych oraz wynikach ostatnio przeprowadzonej inwentaryzacji wielkoobszarowej,

d) raport o wynikach obserwacji w ramach monitoringu leśnego,

e) raport o pozyskaniu drewna, jego sprzedaży z uwzględnieniem analiz marketingowych,

f) informacja o majątku Lasów Państwowych (sporządzana w ramach zbiorczej ewidencji mienia, prowadzonej przez ministra Skarbu Państwa) – z uwzględnieniem gospodarczej oraz całkowitej wartości lasów i innych nieruchomości Skarbu Państwa we władaniu Lasów Państwowych,

g) informacja o szkodnictwie leśnym,

h) informacja o realizacji programu wzrostu lesistości kraju,

i) informacja o stanie posiadania,

j) wszelkie inne informacje, sporządzane w odniesieniu do całych Lasów Państwowych w ramach statystyki publicznej;

13) zbiorcza informacja o środkach pomocy publicznej, uzyskanych przez Lasy Państwowe w minionym roku kalendarzowym (zadanie Wydziału Analiz Ekonomicznych i Planowania);

14) raport o stanie lasów (w tym raport o Lasach Państwowych), sporządzany w ramach zleceń;

15) synteza z materiałów kontrolno-ocennych:

a) syntetyczne opracowania na temat certyfikacji gospodarki leśnej w Lasach Państwowych (zadanie Wydziału Gospodarki Leśnej w Dyrekcji Generalnej Lasów Państwowych),

b) oceny Lasów Państwowych, dokonywane przez NIK w informacjach zbiorczych oraz w corocznych informacjach Najwyższej Izby Kontroli (zadanie Inspekcji Lasów Państwowych),

c) syntetyczne opracowania ocenne dotyczące Lasów Państwowych (zadanie Inspekcji Lasów Państwowych);

16) katalog raportów, możliwych do uzyskania i projektowanych do uzyskiwania z informatycznej bazy danych Lasów Państwowych – z zastrzeżeniem, że katalog ten zostanie zamieszczony po zakończeniu prowadzonych nad nim prac przez Wydział Informatyki w Dyrekcji Generalnej Lasów Państwowych;

17) instrukcja kancelaryjna; rzeczowy wykaz spraw; zasady gromadzenia dokumentacji spraw; zasady udostępniania dokumentacji spraw; zasady udostępniania informacji, niezamieszczonych na stronie Biuletynu − na pisemny wniosek lub bez pisemnego wniosku, zasady udostępniania raportów, o których mowa w pkt 16 (zadanie Wydziału Organizacji i Strategii Rozwoju).

2. Dla pozostałych stron wyodrębnionych przewiduje się następujące menu przedmiotowe:

1) szczegółowy schemat organizacyjny oraz regulamin organizacyjny;

2) informacje teleadresowe;

3) treść decyzji ministra środowiska, zatwierdzającej plan urządzenia lasu nadleśnictwa;

4) tabela aktów administracyjnych (grupa klasyfikacyjna, symbol aktu i jego tytuł, treść, faza procedowania);

5) wykaz uregulowań wewnętrznych (stanowionych przez dyrektorów regionalnych dyrekcji Lasów Państwowych i nadleśniczych): symbol, data, tytuł z opcją pobrania treści zarządzenia;

6) rejestry spraw w procedowaniu (z możliwością sporządzania listy dokumentów, wytworzonych w sprawie oraz listy wpływów);

7) wykaz urzędowych rejestrów, prowadzonych przez poszczególne jednostki organizacyjne Lasów Państwowych;

8) wykaz zbiorów archiwalnych w poszczególnych jednostkach organizacyjnych Lasów Państwowych;

9) rejestr nieruchomości leśnych oraz część opisowa planu urządzenia lasu;

10) wyniki bieżących analiz ekonomicznych, sporządzane na poziomie poszczególnych jednostek organizacyjnych;

11) wyniki bieżących analiz ekonomicznych, sporządzane zbiorczo na poziomie poszczególnych regionalnych dyrekcji Lasów Państwowych;

12) bilanse oraz rachunki zysków i strat poszczególnych jednostek organizacyjnych Lasów Państwowych;

13) bilanse oraz rachunki zysków i strat – zbiorcze według regionalnych dyrekcji Lasów Państwowych;

14) tabele korzystania przez jednostkę organizacyjną LP z publicznych środków zewnętrznych;

15) książka ocen i kontroli według jednostek organizacyjnych Lasów Państwowych;

16) szczegółowa specyfikacja informacji publicznych, niepodlegających ogłoszeniu na stronie wyodrębnionej wraz ze wskazaniem zasad pozyskiwania takich informacji;

17) informacje o: zakresie wyłączenia jawności informacji publicznej, podstawie prawnej wyłączenia tej jawności, osobach, które dokonały wyłączenia jawności, osobie fizycznej lub jednostce organizacyjnej, w interesie których dokonano wyłączenia jawności informacji publicznej – według poszczególnych jednostek organizacyjnych.

3. Szczegółowa struktura (wygląd) dokumentów, o których mowa w ust. 2, a także sposób ich wytwarzania (z uwzględnieniem wspomagania ze strony informatycznej bazy danych Lasów Państwowych) oraz przesyłania do Biuletynu Informacyjnego Lasów Państwowych zostanie ustalony w instrukcji, o której mowa w § 4, ust. 1, pkt 3 lit. b.

Postanowienia końcowe

§ 6

1. Niniejsze zarządzenie, jako podstawa tworzenia Biuletynu Informacji Publicznej Lasów Państwowych, który zastąpi dotychczas funkcjonujący Biuletyn Informacji Publicznej Lasów Państwowych, wchodzi w życie z dniem podpisania.

2. Za graniczną datę zakończenia prac nad tworzeniem Biuletynu, o którym mowa w ust. 1, połączonych z jego upowszechnieniem, przyjmuje się 2 stycznia 2007 r.

3. Do tego czasu Biuletyn Informacji Publicznej Lasów Państwowych funkcjonować będzie na podstawie Zarządzenia nr 92 dyrektora generalnego Lasów Państwowych z 6 października 2003 r. w sprawie wdrożenia Biuletynu Informacji Publicznej Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe (znak: GD-013/C/03) z tym, że dopuszcza się systematyczne przekształcanie dotychczas funkcjonującego Biuletynu Informacyjnego Lasów Państwowych z odpowiednim uwzględnieniem uregulowań niniejszego zarządzenia.

4. W sprawie całkowitej utraty mocy przez wymienione zarządzenie nr 92 oraz wejścia w życie w pełnym zakresie zarządzenia niniejszego zostanie wydana odrębna decyzja dyrektora generalnego Lasów Państwowych.

Załączniki bez publikacji − są przechowywane w dokumentacji prowadzonej przez Centrum Informacyjne Lasów Państwowych (przyp. red.)

Przypisy


1 Statut Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe został nadany zarządzeniem nr 50 ministra Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa z 18 maja 1994 r.; w § 6 Statut Lasów Państwowych stanowi, że w wykonaniu zadań określonych przez ustawę (o lasach) oraz przez przepisy wykonawcze do niej, a także innych przepisów prawnych dyrektor generalny Lasów Państwowych wydaje zarządzenia i decyzje obowiązujące w Lasach Państwowych; w § 8, ust. 1, pkt 6 Statut Lasów Państwowych stanowi, że dyrektor generalny Lasów Państwowych ustala system informacyjny Lasów Państwowych.

2 Z art. 4.1. ustawy wynika, że do udostępniania informacji publicznej obowiązane są m.in. podmioty, reprezentujące Skarb Państwa; zgodnie z art. 32.1. ustawy o lasach Lasy Państwowe jako państwowa jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej, reprezentują Skarb Państwa w zakresie zarządzanego mienia.

3 Z art. 33, ust. 3, pkt 8 ustawy o lasach wynika, że dyrektor generalny Lasów Państwowych organizuje wspólne przedsięwzięcia jednostek organizacyjnych Lasów Państwowych.

4 Przez zakłady Lasów Państwowych (odpowiednio o zasięgu krajowym lub regionalnym) należy rozumieć inne jednostki organizacyjne, nieposiadające osobowości prawnej, o których mowa w art. 32, ust. 2, pkt 4 ustawy o lasach.

5 Centrum Informacyjne Lasów Państwowych jest zakładem o zasięgu krajowym; z regulacji, zawartych w § 4, ust. 1, pkt 3 oraz § 4, ust. 2 rozporządzenia Rady Ministrów z 6 grudnia 1994 r. w sprawie szczegółowych zasad gospodarki finansowej w Państwowym Gospodarstwie Leśnym Lasy Państwowe (Dz. U. nr 134, poz. 692) wynika, że jedną z funkcji celów zakładów Lasów Państwowych jest działalność niezbędna do realizacji zadań Lasów Państwowych; w konkretnym przypadku zaangażowania na rzecz Biuletynu Informacji Publicznej Lasów Państwowych − Centrum Informacyjne Lasów Państwowych wykonuje działalność dodatkową na rzecz zadań administracyjnych Dyrekcji Generalnej Lasów Państwowych, wchodzących w skład gospodarki leśnej Lasów Państwowych.

6 W art. 33, ust. 1 ustawy o lasach określono, że „Lasami Państwowymi kieruje dyrektor generalny przy pomocy dyrektorów regionalnych dyrekcji Lasów Państwowych”.

7 Dyrektor generalny Lasów Państwowych jako kierujący Państwowym Gospodarstwem Leśnym Lasy Państwowe − będąc z mocy prawa obowiązany do ustalania systemu informacyjnego Lasów Państwowych, jak też korzystając z uprawnienia do organizowania wspólnych przedsięwzięć jednostek organizacyjnych Lasów Państwowych oraz posiłkując się uprawnieniem do wydawania wyżej omówionych zarządzeń obowiązujących w LP − może nakładać na kierowników jednostek organizacyjnych szczegółowe zadania do wykonania, byleby mieściły się w obszarze zadaniowym Lasów Państwowych. Do tego wniosku upoważnia okoliczność, że zarówno w ustawie o lasach, jak i w Statucie Lasów Państwowych, nie zamknięto katalogu zadań dyrektora generalnego Lasów Państwowych, dyrektorów regionalnych dyrekcji Lasów Państwowych oraz nadleśniczych.

8 W Lasach Państwowych zarządzanie informacjami może odbywać się w ramach zarządu zwykłego; jest to takie zarządzanie informacjami, które w rozumieniu przepisów właściwych w sprawie Polskiej Klasyfikacji Działalności jest działalnością pomocniczą na rzecz zadań LP, wchodzących w skład działalności pierwszorzędnej lub działalności drugorzędnych, przypadających Lasom Państwowych (zarządzanie informacjami w ramach ewidencji księgowej oraz w wykonaniu przepisów ustawy o rachunkowości; zarządzanie informacjami, skutkujące powstawaniem raportów zarządczych lub raportami kontrolującymi funkcjonowanie Lasów Państwowych; zarządzanie informacjami, skutkujące sprawozdaniami wewnętrznymi). Zarządzanie informacjami w Lasach Państwowych może odbywać się też poza ramami zwykłego zarządu; jest to takie zarządzanie informacjami, które stanowią wyodrębnione zadania, nakładane na Lasy Państwowe ustawami, w tym ustawą budżetową, przyznającą Lasom Państwowym dotacje celowe na wykonywanie zadań administracji rządowej (zarządzanie informacjami, skutkujące sprawozdaniami w ramach statystyki publicznej; zarządzanie informacjami w ramach monitoringu środowiska; zarządzanie informacjami w ramach ewidencji mienia Skarbu Państwa prowadzonej przez ministra Skarbu Państwa; zarządzanie informacjami w ramach inwentaryzacji wielkoobszarowej; zarządzanie informacjami w ramach udostępniania informacji publicznych).

9 Zgodnie z art. 58, ust. 2, pkt 1 ustawy o lasach „środki funduszu leśnego mogą (...) być przeznaczane na wspólne przedsięwzięcia jednostek organizacyjnych ...”.

10 Z doktrynowego podejścia do ustawy o dostępie do informacji publicznej wynika, że chodzi o to, aby podmioty obowiązane upubliczniały informacje powstające w toku „statutowej” ich działalności; informacje podlegające upublicznieniu nie powstają zatem na użytek Biuletynu, lecz w wyniku wykonania innych zadań, przypadających danemu podmiotowi.

11 Załączniki są przechowywane w dokumentacji prowadzonej przez CILP.


DYREKTOR GENERALNY

LASÓW PAŃSTWOWYCH

mgr inż. Andrzej Matysiak