Leśna sztuka w centrum Poznania

W Bibliotece Raczyńskich w Poznaniu można oglądać wyjątkową wystawę exlibrisów, temper, akwafort i grafik nawiązujących do tematyki przyrodniczej. Ekspozycja została przygotowana z okazji 100-lecia poznańskiej dyrekcji Lasów Państwowych.
07.10.2020 | Tomasz Maćkowiak, RDLP w Poznaniu

W Bibliotece Raczyńskich w Poznaniu można oglądać wyjątkową wystawę exlibrisów, temper, akwafort i grafik nawiązujących do tematyki przyrodniczej. Ekspozycja została przygotowana z okazji 100-lecia poznańskiej dyrekcji Lasów Państwowych.

 

Prezentowane prace - tempery, akwaforty i grafiki - pochodzą ze zbiorów leśnika Ryszarda Wagnera, emerytowanego leśniczego leśnictwa Kobylepole (Nadleśnictwo Babki).

Najstarsze, prezentowane dzieła powstały już pod koniec XV w. Tematyka prac nawiązuje do mitologii słowiańskiej, legend o św. Hubercie, owadów, płazów, gadów, ssaków leśnych, ekologii i ornitologii.

Spośród nich uwagę przyciągają prace poznańskich artystów Andrzeja Kandziory i Pawła Mrowińskiego. Motywem przewodnim jest bogactwo świata przyrody, zwierzęta i rośliny oraz rola lasu w kształtowaniu kultury człowieka. Jak wspomina autor wystawy Ryszard Wagner „Historia rozwoju kulturowego, duchowego i materialnego człowieka, związana jest z najstarszą formą lasu – puszczą, jej wpływ widoczny jest szczególnie w języku, mitologii, plemiennych religiach, legendach i religiach. Heraldyce, literaturze, muzyce, malarstwie, grafice i symbolice".

Prezentowane na wystawie exlibrisy przedstawiają m.in. postacie z mitów i legend. Ich miejscem bytowania są niedostępne leśne uroczyska, moczary i knieje. Te leśne tereny, niedostępne i tajemnicze dla ludzi, stanowiły źródło podań i wierzeń, których istotę często przedstawiano w grafikach i exlibrisach.

Na wystawie wyeksponowano również dzieło autorstwa Stanisława Mrowińskiego zatytułowane „Żubr”. Praca ta namalowana została techniką tempery. Prawdziwym skarbem, który zobaczymy na wystawie jest dzieło Ludwika Misky. Wykonane w technice drzeworytu przed 1939 r., przedstawia przedwojenną leśniczówkę. Jest to jedyna praca tego autora, jaka ocalała z czasów powstania warszawskiego.