Leśnicy podsumowali sezon edukacji przyrodniczoleśnej

Styczeń to czas podsumowań, także dla leśników. Jak się okazuje 2021 rok był niezwykle pracowity dla edukatorów leśnych, a nawet rekordowy, jeśli chodzi o terenową edukację przyrodniczą.
28.01.2022 | Anna Wojkowska-Klata, Nadleśnictwo Kielce

Styczeń to czas podsumowań, także dla leśników. Jak się okazuje 2021 rok był niezwykle pracowity dla edukatorów leśnych, a nawet rekordowy, jeśli chodzi o terenową edukację przyrodniczą.

Przykładem nadleśnictwa, które zanotowało ogromne zainteresowanie edukacją w minionym sezonie było Nadleśnictwo Kielce. Leśnicy przeprowadzili tu szczególnie dużą liczbę zajęć edukacyjnych i innych działań z zakresu edukacji leśnej. Zapotrzebowanie jest ogromne – w Kielcach i okolicach jest bardzo dużo różnych placówek oświatowych: żłobków, przedszkoli, szkół podstawowych oraz ponadpodstawowych, stowarzyszeń, grup seniorów i innych organizacji.

Scenariusze zajęć online

Placówki oświatowe w minionym roku, w czasie, gdy zmniejszono ograniczenia pandemiczne, we współpracy z leśnikami nadrabiały bezpośredni kontakt z przyrodą i intensywnie realizowały potrzeby w zakresie wiedzy i kontaktu z przyrodą.

Leśnicy cieszą się, że tak wiele osób korzysta z bezpłatnej oferty edukacyjnej Nadleśnictwa Kielce. W statystykach odnotowano blisko 4,7 tys. uczestników bezpośredniej edukacji przyrodniczej. Ponad 2,5 tys. osób odbyło zajęcia terenowe, w tym odwiedziło ścieżki dydaktyczne „Bilcza", „Sufraganiec" i „Leśne ABC" przygotowane i utrzymywane przez nadleśnictwo. Ponad 1,2 tys. osób odbyło lekcje z leśnikiem w Ośrodku Edukacji Leśnej przy siedzibie Nadleśnictwa Kielce, a blisko tysiąc osób w placówkach oświatowych i innych miejscach.

Informacje o obiektach edukacji leśnej LP dostępne są na stronie: www.czaswlas.pl

Potwierdziło to ogromne znaczenie działań z zakresu edukacji przyrodniczoleśnej i potrzebę utrzymywania Ośrodka Edukacji Leśnej, który znajduje się przy siedzibie Nadleśnictwa Kielce oraz ścieżek dydaktycznych w terenie. Leśnicy są wdzięczni nauczycielom, za to, że widzą potrzebę wspólnych działań edukacyjnych i ekologicznych, w których wspólnym mianownikiem jest zawsze zwiększanie wśród dzieci i młodzieży świadomości o przyrodzie.

Obecnie ze względu na obostrzenia pandemiczne znów edukacja przyrodnicza przybrała w większości formułę online, stąd Lasy Państwowe przygotowały scenariusze spotkań w tej formule. Leśnicy mają jednak ogromną nadzieję na spotkania terenowe, gdy pandemia znów odpuści.