Leśny akcent na maratonie programistów

Zaledwie jedną dobę mieli uczestnicy IV Edycji Hackathonu Wizja Rozwoju ’21 w Gdyni. W ciągu 24 godzin projektowali zaawansowane narzędzie informatyczne. W tym roku partnerem Hackathonu zostały Lasy Państwowe. To właśnie na potrzeby Lasów Państwowych dziesięć 2-5 osobowych zespołów miało za zadanie stworzyć aplikację mobilną.
02.09.2021 | Mariusz Opas, Nadleśnictwo Gdańsk

Zaledwie jedną dobę mieli uczestnicy IV Edycji Hackathonu Wizja Rozwoju ’21 w Gdyni. W ciągu 24 godzin projektowali zaawansowane narzędzie informatyczne. W tym roku partnerem Hackathonu zostały Lasy Państwowe. To właśnie na potrzeby Lasów Państwowych dziesięć 2-5 osobowych zespołów miało za zadanie stworzyć aplikację mobilną.

Miała opierać się na haśle „Przewodnik podczas spaceru po lasach” oraz posiadać funkcjonalność zgłaszania zauważonych pożarów i wyrzuconych śmieci. Reszta należała od inwencji i pomysłowości programistów. Mentorami tego przedsięwzięcia byli także leśnicy - pracownicy Lasów Państwowych. Ich rola polegała na kierowaniu pomysłów uczestników w takim kierunku, by jak najbardziej odpowiadały potrzebom zarówno osób odwiedzających las, jak i leśników.

Wszystkie zespoły przyjęły inną strategię na rozwiązanie zadanego problemu, a jednocześnie spełniły wszystkie wymagane w konkursie wymagania. Rezultaty pracy zespołów przekroczyły najśmielsze oczekiwania.

W efekcie przyznano trzy wyróżnienia:

  • Forest Network - aplikacja korzystająca z rozmieszczonych w lesie czujników, informująca o warunkach pogodowych, wilgotności oraz wykrywająca pożary.
  • Code Hussar - aplikacja dla dzieci i rodziców, czyli wspólna zabawa polegająca na wykonywaniu zadań przez dziecko.
  • Happy Bears - aplikacja współpracująca z automatami znajdującymi się m.in. na parkingach leśnych oraz kempingach. Pozwala ona zakupić gotowe drewno na ognisko, czy wypożyczyć hamak do leśnego noclegu.


Przyznano też trzy miejsca zwycięskim zespołom. Kolejno miejsca zajęły:

  • III miejsce: Foreściaki - aplikacja społecznościowa pozwalająca na śledzenie tras leśnych spacerów, zgłaszanie zauważonych śmieci, pożarów lub niebezpieczeństw. Silną stroną aplikacji jest konkurencja między użytkownikami programu – otrzymywania punktów za zebrane śmieci, przejście trasy itp.
  • II miejsce: Leśne Szaleństwo - aplikacja mapowa pozwalająca śledzić swoją pozycję w lesie, zgłosić pożary, śmieci itp. Ważną funkcjonalnością jest możliwość poznania przeznaczenia danego fragmentu lasu, a także możliwość kontaktu z Lasami Państwowymi i wniesienie swoich uwag.
  • I miejsce: Remotka - aplikacja edukacyjna pomagająca poruszać się po lesie i wykrywać ewentualne zagrożenia.

W tym roku pula nagród wynosiła 60 tys. zł, a zwycięzca ma szansę na wdrożenie swojego programu! Jeśli się uda to każdy będzie mógł wypróbować efekt końcowy w postaci gotowej aplikacji.