Skąd ten liść? (2)
(etap edukacyjny: klasy 4-6 szkoły podstawowej)
Plan lekcji
Przebieg lekcji
Nauczyciel zaprasza uczniów na lekcję, która będzie odbywała się poza murami szkoły. Opowiada, że ich zadaniem będzie rozpoznanie siedmiu gatunków drzew. Są to drzewa, które w leśnictwie odgrywają ważną rolę, ponieważ samodzielnie tworzą drzewostany i mają duże znaczenie gospodarcze. Określane są terminem gatunki lasotwórcze.
Nauczyciel tłumaczy uczniom, że wśród drzew leśnych wyróżniane są gatunki lasotwórcze (samodzielnie tworzące duże drzewostany), współtworzące drzewostany mieszane oraz gatunki domieszkowe (występujące tylko jednostkowo, grupowo lub kępowo). Spośród iglastych gatunków lasotwórczych uczniowie będą starali się rozpoznać sosnę, świerk i jodłę, natomiast spośród liściastych: dąb, buk, olszę i brzozę.
Nauczyciel prosi, aby uczniowie podzielili się na 7 grup. Każda grupa otrzymuje potrzebne środki dydaktyczne i materiały pomocnicze. Nauczyciel tłumaczy przebieg pracy:
Nauczyciel umawia się z uczniami, że po upłynięciu 30 minut wszyscy spotkają się w tym samym miejscu.
Podczas podsumowania zajęć uczniowie porównują swoje karty pracy. Nauczyciel sprawdza poprawność oznaczenia drzew. Wyjaśnia nieporozumienia. Gdy zauważy, że istnieją rozbieżności, podchodzi z uczniami do drzew i zwraca ich uwagę na najważniejsze cechy umożliwiające prawidłowe rozpoznanie nazw. Pobierz scenariusz wraz z załącznikami: |
Autor scenariusza:
Cele kształcenia:
Cele wychowania:
Metody nauczania:
Formy nauczania
Czas trwania zajęć
Środki dydaktyczne
Sprzęt wycieczkowy:
Lupy (7 szt.) Kompasy (7 szt.) Publikacje i materiały metodyczne
Materiały pomocnicze:
|