Znajdź skarby przyrody
(etap edukacyjny: klasy 4-6 szkoły podstawowej)
Plan lekcji
Przebieg lekcji
Nauczyciel opowiada uczniom o tym, że ponieważ przyswojenie trudnego materiału i definicji jest trudne, proponuje uczniom zastosowanie ciekawej metody. Umożliwi ona naukę poprzez tworzenie pytań do odpowiedniej partii materiału. Nauczyciel informuje uczestników zajęć, że temat lekcji brzmi Znajdź skarby przyrody.
Nauczyciel proponuje, aby uczniowie przygotowali się do zajęć, grając w grę Znajdź skarby przyrody na Leśnym Wortalu Edukacyjnym (www.erys.pl). Prosi, aby w ciągu 20 minut zapoznali się z zawartymi tam informacjami.
Po upłynięciu 20 minut nauczyciel dzieli uczniów na pięć sześcioosobowych zespołów. Uczniowie pracując przy stolikach, przygotowują pytania, które zapisują w zeszytach:
Podczas zajęć nauczyciel usuwa się na dalszy plan. Występuje w roli indywidualnego doradcy w razie wyraźnej potrzeby ucznia.
Po upłynięciu 10 minut nauczyciel tworzy nowe grupy, w których skład wchodzą przedstawiciele wszystkich wcześniejszych zespołów. Jest to więc sześć pięcioosobowych grup, ale reprezentowanych przez przedstawicieli każdego poprzedniego zespołu. W każdej grupie będzie więc przedstawiciel zespołu opracowującego pytania:
Każdy członek tej grupy przedstawia pytania przygotowane przez swój zespół. Pozostali na nie odpowiadają.
Nauczyciel wyjaśnia uczniom, że las jest najcenniejszym i najliczniej reprezentowanym składnikiem wszystkich form ochrony przyrody i krajobrazu. Dla przykładu:
Nauczyciel podkreśla, że powyższe dane świadczą o zaangażowaniu leśników w ochronę przyrody. W polskich lasach wszystkie szczególnie cenne elementy ekosystemu są przedmiotem ich nieustannej troski. Nauczyciel informuje, że w nadleśnictwach sporządzane są programy ochrony przyrody, w których uwzględniane są najcenniejsze fragmenty ekosystemów leśnych oraz inne obiekty ważne dla ochrony różnorodności biologicznej. Na zakończenie nauczyciel rozmawia z uczniami o różnych formach ochrony przyrody w pobliżu miejsca zamieszkania. Pobierz scenariusz: |
Autor scenariusza:
Cele kształcenia:
Cele wychowania:
Metody nauczania:
Formy nauczania:
Czas trwania zajęć
Środki dydaktyczne: Publikacje i materiały metodyczne:
Środki audiowizualne:
Materiały pomocnicze:
|