Zgaś pożar
(etap edukacyjny: klasy 4-6 szkoły podstawowej)
Plan lekcji
Przebieg lekcji
Nauczyciel informuje uczniów o tym, że tematem lekcji są pożary lasów. Jest to bardzo ważny problem, ponieważ co najmniej w połowie przypadków są one spowodowane przez celowe podpalenia, ludzką nieostrożność i zwyczaj wypalania łąk. Mimo że system wykrywania pożarów wprowadzony przez Lasy Państwowe jest coraz skuteczniejszy, ich liczba jest wciąż przerażająca – w polskich lasach wybucha rocznie od 3 do 8 tys. pożarów.
Nauczyciel proponuje, aby uczniowie w ciągu 20 minut zapoznali się z grą Zgaś pożar na Leśnym Wortalu Edukacyjnym (www.erys.pl). Następnie rozmawia z nimi o przebiegu gry. Nauczyciel steruje wypowiedziami uczniów, zadając pytania, np.:
Nauczyciel prosi, aby uczniowie wyrazili swój pogląd za pomocą plakatu. Informuje, że powstałe dzieła zostaną wywieszone w różnych miejscach szkoły. Uczestnicy zajęć mają więc niepowtarzalną okazję, aby wpłynąć na postępowanie innych uczniów szkoły, a za ich pośrednictwem na dorosłych. Zachęca więc uczniów, aby zastosowali takie środki, które przyciągną wzrok i skupią uwagę obserwatorów. Można tego dokonać poprzez ciekawy motyw, kolor, inspirujące hasło, wywołanie szoku…
Nauczyciel informuje, że uczestnicy zajęć mogą wykonać plakat kredkami, farbami lub wykleić z kolorowego papieru. Prosi, aby w dolnym prawym rogu umieścili numer, pod którym są zapisani w dzienniku. Na wykonanie zadania uczniowie mają 30 minut.
Uczniowie wieszają plakaty we wskazanym przez nauczyciela miejscu. Wszyscy przyglądają się im i analizują je. Następnie każdy w skupieniu zastanawia się, który z nich najbardziej może wpłynąć na postawy uczniów ze szkoły. Nauczyciel prosi, aby uczniowie zapisali na małej kartce numer plakatu, który powinien zostać zawieszony w centralnym miejscu szkoły, najczęściej odwiedzanym przez wszystkich uczniów. Uczniowie wkładają kartki do pudełka, a następnie odbywa się wspólne liczenie głosów.
Na zakończenie nauczyciel wyjaśnia uczniom, że polskie lasy są bardzo zagrożone pożarami. Wynika to z dużego udziału siedlisk borowych oraz dominacji sosny w składzie gatunkowym. Istotne znaczenie ma również wiek drzewostanów. Nauczyciel opowiada, że pożary w sposób drastyczny zakłócają funkcjonowanie lasów, a gdy obejmują swoim zasięgiem większy obszar, są uznawane za klęski ekologiczne. Pobierz scenariusz: |
Autor scenariusza:
Cele kształcenia:
Cele wychowania:
Metody nauczania:
Formy nauczania:
Czas trwania zajęć
Środki dydaktyczne:
Materiały pomocnicze:
|