Las kształtuje klimat

(etap edukacyjny: klasy 4-6 szkoły podstawowej)
05.06.2020

(etap edukacyjny: klasy 4-6 szkoły podstawowej)

Plan lekcji

  1. Przedstawienie tematu lekcji.
  2. Zapoznanie się uczniów z prezentacją Las kształtuje klimat.
  3. Stacje uczenia się.
  4. Podsumowanie.

Przebieg lekcji

  1. Przedstawienie tematu lekcji

Nauczyciel zapoznaje uczniów z tematem lekcji: Las kształtuje klimat. Opowiada, że uczestnicy zajęć zrozumieją obieg w przyrodzie najważniejszych czynników klimatotwórczych i ich wzajemne relacje: tlenu, dwutlenku węgla i wody.

  1. Zapoznanie się uczniów z grą Las kształtuje klimat

Nauczyciel proponuje, aby uczniowie zapoznali się z tematem, przeglądając prezentację Las kształtuje klimat na Leśnym Wortalu Edukacyjnym. Na wykonanie tego zadania mają 20 minut.

  1. Stacje uczenia się

Po upłynięciu 20 minut nauczyciel rozmawia z uczniami o przebiegu gry. Następnie proponuje, aby uczestnicy zajęć utrwalili wiadomości podczas wędrówki po stacjach uczenia się. Opowiada, że przygotował 10 zestawów materiałów – zadań, które rozłożył na 10 stołach – stacjach uczenia się. Stacje są ponumerowane od 1 do 10 (załącznik 1).

Uczniowie otrzymają kartę pracy, na której zaznaczają wykonane zadania (załącznik 2).

Nauczyciel dzieli uczniów na 10 grup. Uczniowie wybierają stacje i wykonują zadania. Kolejność jest dowolna.

Podczas zajęć nauczyciel usuwa się na dalszy plan. Występuje w roli indywidualnego doradcy, w razie wyraźnej potrzeby ucznia. Głównym zadaniem nauczyciela jest przygotowanie materiałów i takie zaplanowanie stacji, aby uczniowie mogli samodzielnie wykonać zadania.

  1. Podsumowanie

Podczas podsumowania kolejne grupy prezentują rozwiązania. W razie potrzeby nauczyciel uzupełnia wypowiedzi i koryguje błędy. Odwołuje się do informacji przedstawionych w grze.

Pobierz scenariusz wraz z załącznikami:

Autor scenariusza:

  • Hanna Będkowska - Centrum Edukacji Przyrodniczo-Leśnej w Rogowie

Cele kształcenia:

  • Wiadomości: Uczeń charakteryzuje obieg tlenu, dwutlenku węgla i wody w przyrodzie.

  • Umiejętności: Uczeń przedstawia wzajemne relacje najważniejszych czynników klimatotwórczych.

Cele wychowania:

  • Postawy i przekonania: Uczeń zdaje sobie sprawę z tego, że las kształtuje klimat.

Metody nauczania:

  • metoda kierowania samodzielną pracą uczniów;
  • metoda poszukująca (pogadanka);
  • metoda podająca (opowiadanie i opis).

Formy nauczania

  • lekcja – zajęcia edukacyjne (zmiana roli nauczyciela – z osoby przekazującej wiedzę w osobę wspomagającą uczenie się uczniów).

Czas trwania zajęć

  • 90 minut

Środki dydaktyczne:

Publikacje i materiały metodyczne:

  • Zadania na stacje uczenia się – materiały dla nauczyciela (1 kpl.) (załącznik 1)
  • Karty pracy (10 egz.) (załącznik 2)

Środki audiowizualne:

  • Komputery z dostępem do internetu.

Materiały pomocnicze:

  • ołówki (10 szt.),
  • temperówka,
  • gumka.