Las kształtuje klimat
(etap edukacyjny: klasy 4-6 szkoły podstawowej)
Plan lekcji
Przebieg lekcji
Nauczyciel zapoznaje uczniów z tematem lekcji: Las kształtuje klimat. Opowiada, że uczestnicy zajęć zrozumieją obieg w przyrodzie najważniejszych czynników klimatotwórczych i ich wzajemne relacje: tlenu, dwutlenku węgla i wody.
Nauczyciel proponuje, aby uczniowie zapoznali się z tematem, przeglądając prezentację Las kształtuje klimat na Leśnym Wortalu Edukacyjnym. Na wykonanie tego zadania mają 20 minut.
Po upłynięciu 20 minut nauczyciel rozmawia z uczniami o przebiegu gry. Następnie proponuje, aby uczestnicy zajęć utrwalili wiadomości podczas wędrówki po stacjach uczenia się. Opowiada, że przygotował 10 zestawów materiałów – zadań, które rozłożył na 10 stołach – stacjach uczenia się. Stacje są ponumerowane od 1 do 10 (załącznik 1). Uczniowie otrzymają kartę pracy, na której zaznaczają wykonane zadania (załącznik 2). Nauczyciel dzieli uczniów na 10 grup. Uczniowie wybierają stacje i wykonują zadania. Kolejność jest dowolna. Podczas zajęć nauczyciel usuwa się na dalszy plan. Występuje w roli indywidualnego doradcy, w razie wyraźnej potrzeby ucznia. Głównym zadaniem nauczyciela jest przygotowanie materiałów i takie zaplanowanie stacji, aby uczniowie mogli samodzielnie wykonać zadania.
Podczas podsumowania kolejne grupy prezentują rozwiązania. W razie potrzeby nauczyciel uzupełnia wypowiedzi i koryguje błędy. Odwołuje się do informacji przedstawionych w grze. Pobierz scenariusz wraz z załącznikami: |
Autor scenariusza:
Cele kształcenia:
Cele wychowania:
Metody nauczania:
Formy nauczania
Czas trwania zajęć
Środki dydaktyczne: Publikacje i materiały metodyczne:
Środki audiowizualne:
Materiały pomocnicze:
|