Zarządzenie nr 10/2010

02.04.2012
Na podstawie art. 33 ust. 1 i ust. 3 ustawy z dnia 28 września 1991 r. o lasach (tj. Dz. U. z 2005 r. Nr 45, poz. 435 z późn. zm.),
§ 8 ust. 1 pkt 2 Statutu Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe, stanowiącego załącznik do Zarządzenia nr 50 Ministra Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa z dnia 18 maja 1994 r. w sprawie nadania Statutu Państwowemu Gospodarstwu Leśnemu Lasy Państwowe, w związku z § 6 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 6 grudnia 1994 r. w sprawie szczegółowych zasad gospodarki finansowej w Państwowym Gospodarstwie Leśnym Lasy Państwowe (Dz. U. Nr 134, poz. 692), ustalam zasady sporządzania planów finansowo-gospodarczych w Państwowym Gospodarstwie Leśnym Lasy Państwowe, zwanym dalej „Lasami Państwowymi”.

§ 1

1. Planowanie w Lasach Państwowych obejmuje:

1) roczne plany finansowo-gospodarcze,

2) długookresową prognozę finansowo-gospodarczą dla Lasów Państwowych.

2. Roczne plany finansowo-gospodarcze sporządzane są z uwzględnieniem celów polityki leśnej państwa w oparciu o zadania określone w planach urządzenia lasu, potrzeby wynikające z bieżących uwarunkowań gospodarki leśnej, sytuację na rynku drzewnym i rynku usług oraz makrowskaźniki, o których mowa w § 2 ust. 7.

3. Roczne plany finansowo-gospodarcze uwzględniają cele i priorytety wynikające z długookresowej prognozy dla Lasów Państwowych, o której mowa w ust. 1 pkt 2.

§ 2

1. Podstawą działalności gospodarczej jednostek organizacyjnych Lasów Państwowych są sporządzane przez nie i zatwierdzane zgodnie z ust. 10 roczne plany finansowo-gospodarcze.

Wyróżnia się następujące plany finansowo-gospodarcze:

1) plan Lasów Państwowych obejmujący plan biura Dyrekcji Generalnej Lasów Państwowych, plany zakładów o zasięgu krajowym oraz plany regionalnych dyrekcji Lasów Państwowych;

2) plany regionalnych dyrekcji Lasów Państwowych obejmujące plany biur regionalnych dyrekcji Lasów Państwowych, plany nadleśnictw i plany zakładów o zasięgu regionalnym;

3) plany nadleśnictw i plany zakładów.

2. Plany finansowo-gospodarcze, o których mowa w ust. 1, zawierają:

1) zadania rzeczowe;

2) przychody własne, dotacje, dopłaty i inne przychody;

3) koszty działalności;

4) wynik finansowy;

5) przychody i wydatki funduszu leśnego;

6) źródła i kierunki przeznaczenia środków na cele rozwojowe;

7) zadania finansowane ze środków budżetowych;

8) zadania finansowane z funduszu leśnego;

9) zadania finansowane z innych źródeł.

3. Wielkości, o których mowa w ust. 2, odnoszące się do pkt od 1 do 9 prezentowane są w tabelach:

1) plan przychodów, kosztów i wyniku – Załącznik 1 (załączników nie drukujemy (Przypis *) – red.);

2) zadania finansowane ze środków budżetowych, źródeł zagranicznych oraz prognoza dochodów budżetu państwa – Załącznik 2;

3) plan finansowania rzeczowych aktywów trwałych, wartości niematerialnych i prawnych oraz inwestycji – Załącznik 3;

4) plan zatrudnienia i wynagrodzeń – Załącznik 4;

5) plan wybranych zadań rzeczowych – Załącznik 5;

6) plan rozrachunków wewnętrznobranżowych – Załącznik 6;

7) plan działalności jednostek finansowanych z narzutu na utrzymanie jednostek nadrzędnych, sporządzany odpowiednio na szczeblu regionalnej dyrekcji Lasów Państwowych i Dyrekcji Generalnej Lasów Państwowych – Załącznik 7;

8) plan działalności zakładów – Załącznik 8;

9) plan przychodów i wydatków funduszu leśnego, sporządzany na szczeblu Dyrekcji Generalnej Lasów Państwowych –
– Załącznik 9;

10) wykaz zadań oparty na katalogu wydatków funduszu leśnego, sporządzany na szczeblu Dyrekcji Generalnej Lasów Państwowych – Załącznik 10.

Informacje dodatkowe do wypełniania tabel druków planistycznych planu rocznego zawiera Załącznik 11.

4. Jednostki organizacyjne Lasów Państwowych opracowują plany z wykorzystaniem systemu informatycznego Lasów Państwowych (ACER, System LAS, hurtownia danych oraz innych dostępnych programów).

5. Proces planowania obejmuje:

1) sporządzenie prowizorium planu finansowo-gospodarczego,

2) sporządzenie planu finansowo-gospodarczego.

6. Szczegółowy zakres czynności oraz terminy realizacji poszczególnych etapów planowania określa harmonogram sporządzania rocznego planu finansowo-gospodarczego, stanowiący Załącznik 12.

7. Makrowskaźniki, o których mowa w pkt 2 harmonogramu (Załącznik 12), obejmują między innymi:

1) wskaźnik odpisu na fundusz leśny;

2) narzut na utrzymanie jednostek nadrzędnych;

3) wskaźnik udziału kosztów w przychodach, zwany również wskaźnikiem k/p;

4) wskaźnik przyrostu przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia.

8. Zatwierdzenie planu finansowo-gospodarczego Lasów Państwowych następuje w drodze zarządzenia Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych, po ustaleniu przez ministra właściwego do spraw środowiska, na wniosek Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych, wysokości odpisu podstawowego na fundusz leśny oraz wysokości wpłat na koszty utrzymania Dyrekcji Generalnej Lasów Państwowych i regionalnych dyrekcji Lasów Państwowych obciążających koszty działalności nadleśnictw.

9. Zatwierdzenie planu finansowo-gospodarczego Lasów Państwowych poprzedza uzyskanie opinii Kolegium Lasów Państwowych.

10.Zatwierdzanie planów finansowo-gospodarczych, o których mowa w ust. 1 i 5, dla poszczególnych szczebli zarządzania następuje w drodze zarządzeń, przez kierowników określonego szczebla odpowiednio do uprawnień zawartych w Statucie Lasów Państwowych.

11.W ramach sprawowanego nadzoru Dyrektor Generalny Lasów Państwowych i dyrektorzy regionalnych dyrekcji Lasów Państwowych monitorują na bieżąco przebieg realizacji planów.

12.Planowanie zadań ze źródeł zewnętrznych (spoza Lasów Państwowych) odbywa się z uwzględnieniem zapisów zawartych w umowach lub porozumieniach.

13.Zmiany w ciągu roku planowanych środków budżetowych
w ramach tego samego zadania, pomiędzy jednostkami organizacyjnymi Lasów Państwowych dokonywane są w trybie operacyjnym, bez korekty planów zatwierdzonych w trybie określonym w ust. 8 i 10.

14.Zmiany, o których mowa w ust. 13, pomiędzy jednostkami organizacyjnymi danej regionalnej dyrekcji Lasów Państwowych wymagają pisemnej zgody dyrektora regionalnej dyrekcji Lasów Państwowych, a pomiędzy regionalnymi dyrekcjami Lasów Państwowych pisemnej zgody Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych.

§ 3

1. Długookresowa prognoza dla Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe sporządzana jest w Dyrekcji Generalnej Lasów Państwowych na okres 10-letni.

2. Długookresowa prognoza zawiera podstawowe zamierzenia perspektywiczne oraz wyznacza długookresowe cele, które powinny być uzyskane przez Lasy Państwowe, w tym w szczególności:

1) prognozę sytuacji gospodarczej i finansowej Lasów Państwowych,

2) określenie podaży drewna,

3) poziom zatrudnienia.

Realizacja powyższych celów umożliwia utrzymanie przez Lasy Państwowe prawidłowych relacji ekonomicznych i finansowych wskazanych w art. 8 i 50 ustawy o lasach.

3. Długookresowa prognoza opracowywana jest według cen stałych i podlega aktualizacji nie rzadziej niż co 5 lat.

§ 4

Traci moc Zarządzenie Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych nr 58 z dnia 9 września 2005 r. w sprawie zasad tworzenia planów finansowo-gospodarczych w jednostkach organizacyjnych Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe, zn. F-0337/17/2005, ze zmianami wprowadzonymi zarządzeniem nr 26 z dnia 23 czerwca 2006 r., zn. FP-1-0337/14/06.

§ 5

Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania, z mocą obowiązującą do planów finansowo-gospodarczych opracowywanych w jednostkach organizacyjnych Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe od dnia 1 stycznia 2010 roku.

DYREKTOR GENERALNY

LASÓW PAŃSTWOWYCH

dr inż. Marian Pigan

Przypisy:

*) z chwilą ukazania się drukiem „Biuletynu Informacyjnego Lasów Państwowych” wszystkie zarządzenia i decyzje Dyrektora Generalnego LP wraz z załącznikami publikowane są na stronie internetowej Biuletynu Informacji Publicznej PGL LP: http://bip.lasy.gov.pl