Zarządzenie nr 5/2007

02.04.2012
Na podstawie § 6 Statutu Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe (przypis 2) – w wykonaniu zadania dyrektora generalnego Lasów Państwowych, określonego w § 8, ust. 1, pkt 5 Statutu (przypis 3) zarządzam, co następuje.

Rozdział 1. Regulacje ogólne

§ 1

Ilekroć w niniejszym zarządzeniu jest mowa o:

1) ryczałcie transportowo-spedycyjnym, należy przez to rozumieć wynagrodzenie kalkulowane w zł za m3 (metr sześcienny drewna), należne od nabywców drewna nadleśnictwom lub zakładom Lasów Państwowych, działającym w imieniu i na rzecz nadleśnictw za usługi w zakresie gospodarki leśnej lub poza gospodarką leśną, bezpośrednio związane ze sprzedażą drewna jako częścią składową gospodarki leśnej, kończące się załadunkiem drewna zakupionego przez nabywcę na wagony kolejowe;

2) prawie zamówień publicznych, należy przez to rozumieć ustawę z 29 stycznia 2004 r. prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2004 r.: nr 19, poz. 177; nr 96, poz. 959; nr 116, poz. 1207; nr 145, poz. 1537; nr 273, poz. 2703; z 2005 r.: nr 163, poz. 1362; nr 184, poz. 1539; z 2006 r., nr 79, poz. 551);

3) ustawie o lasach, należy przez to rozumieć ustawę z 28 września 1991 r. o lasach (Dz. U. z 2005 r., nr 45, poz. 435, z późniejszymi zmianami);

4) Kodeksie Leśnym Handlowym, należy przez to rozumieć zarządzenie nr 52 dyrektora generalnego Lasów Państwowych z 23 października 2006 r. w sprawie ustalenia sposobu prowadzenia sprzedaży drewna przez Państwowe Gospodarstwo Leśne Lasy Państwowe, czyli wewnętrzny Kodeks Leśny Handlowy (OM-906-1-125/06).

§ 2

Usługi obce świadczone dla nadleśnictw lub zakładów Lasów Państwowych, realizowane w ciężar ryczałtu transportowo-spedycyjnego, mogą być zamawiane tylko w tych przypadkach, w których dowóz drewna do składnicy przykolejowej oraz jego załadunek na wagony nie może odbyć się z użyciem środków transportowych oraz innego sprzętu, należących do jednostek organizacyjnych Lasów Państwowych − w ramach działalności własnej tych jednostek, usług pobieranych przez te jednostki w ramach działalności dodatkowej zakładów Lasów Państwowych lub pobieranych w ramach usług wewnątrzinstytucjonalnych (przypis 4).


Rozdział 2. Opis oraz identyfikacja prawna przedmiotu zamówienia

§ 3

1. Uwzględniając art. 29, ust. 1 (przypis 5), art. 30, ust. 6 (przypis 6) prawa zamówień publicznych, przedmiotem zamówienia przy zamawianiu usług obcych, o których mowa § 2, są czynności obejmujące:

1) załadunek drewna dłużycowego lub średniowymiarowego oraz małowymiarowego w lesie na samochodowe środki transportowe, po jego zrywce do miejsca przemieszczania kołowego w lesie, transport dłużyc w lesie lub podwóz drewna średniowymiarowego oraz małowymiarowego do drogi publicznej − realizowane w sposób zgodny z wymaganiami gospodarki leśnej, tj. niepowodujący uszkodzenia dróg leśnych oraz drzew rosnących przy tych drogach, a także z uwzględnieniem harmonogramu rzeczowo-czasowego, ustalonego przez zamawiającego, a także jego bieżących wytycznych operacyjnych;

2) dowóz drewna drogami publicznymi do składnic przykolejowych z uwzględnieniem przepisów prawa powszechnego o drogach publicznych, realizowany w kontynuacji czynności, o których mowa pkt.1);

3) ewentualny wyładunek drewna na składnicy przykolejowej wraz z dozorowaniem tego drewna oraz czynnościami przygotowawczymi do transportu, o ile opisane czynności składu oraz manipulacji wynikają w szczególności z potrzeb higienicznych lasu (potrzeba przyspieszonego wywozu drewna z lasu), wymagań technologicznych nabywcy drewna (związanych np. z przejściową kumulacją drewna na jego placach przyzakładowych lub przestojami technologicznymi);

4) załadunek drewna na wagony kolejowe według wymagań techniczno-technologicznych przewoźnika, ujętych w przepisach prawa powszechnego oraz zgodnie z harmonogramem rzeczowo-czasowym, ustalonym przez zamawiającego, a także zgodnie z jego bieżącymi wytycznymi operacyjnymi, wydawanymi wykonawcy w uzgodnieniu z nabywcą drewna;
zwane dalej „usługami spedycyjnymi”.

2. Czynności, o których mowa w ust. 1, obejmują załatwianie przez wykonawcę spraw administracyjnych (przypis 7), związanych z realizacją usługi, takich jak:

1) zamówienie wagonów kolejowych,

2) sporządzenie specyfikacji wysyłkowej wraz z listem przewozowym,

3) załatwianie spraw związanych z opłaceniem listu przewozowego,

4) uczestniczenie w procesach reklamacyjnych.

3. Uwzględniając art. 30, ust. 7 (przypis 8) prawa zamówień publicznych, do kodowania i unifikacji nazewnictwa w specyfikacji istotnych warunków zamówienia dotyczących czynności, o których mowa w ust. 1 oraz w ust. 2, należy posługiwać się następującym zestawieniem tabelarycznym (tabela nr 1 w załączniku - przyp. red.).


Rozdział 3. Uproszczenia w postępowaniu, ustalone na podstawie art. 5, ust. 1 prawa zamówień publicznych

§ 4

Uwzględniając normę, zawartą w przepisie art. 5, ust. 1, pkt 4 oraz pkt 12 (przypis 10), w powiązaniu z normą art. 5, ust 2 (przypis 11), a także biorąc pod uwagę, że ciążące na Lasach Państwowych czynności dowozu drewna do składu przykolejowego wraz z jego załadunkiem na wagony kolejowe wykazują ścisły związek z prowadzeniem gospodarki leśnej, gdyż warunkują dojście do skutku sprzedaży pozyskanego drewna, stanowiącej z mocy definicji zawartej w ustawie o lasach część składową gospodarki leśnej – ustala się, że przy zamawianiu usług obcych, o których mowa w § 2 i § 3, zwanych dalej umownie usługami spedycyjnymi:

1) będą obowiązywały terminy składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu oraz terminy składania ofert, ustalone w niniejszym zarządzeniu;

2) w ocenie ofert będzie brana pod uwagę właściwość wykonawcy, obejmująca:

a) czas trwania współpracy z jednostkami organizacyjnymi Lasów Państwowych w zakresie transportu drewna z jednostek organizacyjnych Lasów Państwowych do nabywców – na zlecenie Lasów Państwowych lub na zlecenie nabywców;

b) ogólna ładowność jednorazowa będących w dyspozycji środków transportowych;

c) liczba składnic drewna należących do wykonawcy;

d) średnioroczna w okresie ostatnich ośmiu lat (lub w okresie współpracy bezpośredniej lub pośredniej z Lasami Państwowymi w zakresie transportu drewna, jeśli okres ten jest krótszy niż osiem lat) liczba nadleśnictw oraz zakładów, skąd wykonawca woził drewno do składów przykolejowych lub do nabywców;

3) będą obowiązywały zasady zabezpieczenia przystąpienia do umowy, ustalone w niniejszym zarządzeniu.


Rozdział 4. Zamawiający

§ 5

1. Z mocy niniejszego zarządzenia, wykorzystując możliwość stworzoną normą art. 15, ust. 2 (przypis 12) prawa zamówień publicznych, dyrektor generalny Lasów Państwowych występujący w imieniu zamawiającego, którym zgodnie z normą art. 3, ust. 1 (przypis 13) prawa zamówień publicznych, w powiązaniu z normą art. 32, ust. 1 (przypis 14) ustawy o lasach jest Państwowe Gospodarstwo Leśne Lasy Państwowe, powierza przygotowanie oraz przeprowadzenie postępowania o udzielenie zamówienia nadleśnictwom:

a) w których nabywcy zakupili drewno objęte ryczałtem transportowo-spedycyjnym, albo z których pochodzi drewno, sprzedawane przez zakłady
lub

b) z których pochodzi drewno sprzedawane przez zakłady Lasów Państwowych.

2. Nadleśnictwa, o których mowa w ust.1, lit. b), podpisują z właściwymi zakładami Lasów Państwowych porozumienia w sprawie przeprowadzenia w ich imieniu przez te zakłady wyboru wykonawców oraz prowadzenia z nimi rozrachunków i rozliczeń finansowych.

3. Uwzględniając okoliczność, że nadleśnictwa działają na podstawie planów finansowo-gospodarczych, prowadzą pełną ewidencję księgową oraz samodzielnie sporządzają rachunek zysków i strat, jak również sprawozdanie finansowe – ustala się, że do nadleśnictw, o których mowa w ust. 1, zastosowanie ma norma art. 32, ust. 5 (przypis 15) prawa zamówień publicznych.

4. W każdym przypadku, w którym w niniejszym zarządzeniu określone obowiązki nałożone zostały na dyrektora generalnego Lasów Państwowych jako organ kierowniczy Lasów Państwowych lub na dyrektorów regionalnych dyrekcji Lasów Państwowych należy przyjmować, że działają oni za i z upoważnienia kierowników zamawiającego.

5. Ustęp 3 odnosi się odpowiednio do dyrektora Zakładu Informatyki Lasów Państwowych jako administratora Aukcji Elektronicznej.


Rozdział 5. Tryb zamówienia oraz wytyczne dotyczące specyfikacji istotnych warunków zamówienia

§ 6

Przy zamawianiu usług spedycyjnych stosowany powinien być przetarg nieograniczony, uwzględniający zastosowanie aukcji elektronicznej.

§ 7

Stosownie do regulacji § 5 oraz § 6 w specyfikacji istotnych warunków zamówienia w roli zamawiającego powinny występować nadleśnictwa, działające:

1) w swoim imieniu;

2) przy pomocy zakładów Lasów Państwowych,

§ 8

1. Przedmiotem zamówienia powinny być usługi spedycyjne świadczone na rzecz zamawiającego, dotyczące drewna należącego do grupy transportowej, o której mowa w ust. 2 oraz objętego tą samą kwotą ryczałtu transportowo-spedycyjnego.

2. Biorąc pod uwagę skutki dla parametrów techniczno-technologicznych czynności transportowych oraz załadunkowych na wagony kolejowe, ustala się następujące grupy transportowe:

1) drewno wielkowymiarowe;

2) drewno średniowymiarowe.

3. Przedmiotem zamówienia, z uwzględnieniem§ 11, może być:

1) całość drewna danej grupy transportowej, przewidzianego do spedycji z nadleśnictwa lub

2) część drewna, o której mowa w pkt. 1, jeśli wyodrębnienie takiej części jest uzasadnione jego usytuowaniem terytorialnym (drewno z terenu nadleśnictwa lub innymi względami o charakterze techniczno-technologicznych).

4. Przy opisie przedmiotu zamówienia należy się kierować jego charakterystyką, zawartą w rozdziale 2.

5. Biorąc pod uwagę art. 32, ust. 1 (przypis 16) prawa zamówień publicznych, wartość przedmiotu zamówienia ustala się jako iloczyn ilości drewna należącego u zamawiającego do jednej grupy transportowej oraz objętego wspólnym ryczałtem transportowo-spedycyjnym oraz kwoty tego ryczałtu.

§ 9

1. Usługi spedycyjne powinny być zasadniczo zamawiane raz do roku, w terminie do 15 lutego, po zakończeniu rokowań internetowych w trybie Kodeksu Leśnego Handlowego.

2. Usługi spedycyjne powinny być zamawiane na cały rok, a ich realizacja powinna wynikać z harmonogramu rzeczowo-czasowego, ustalanego oraz modyfikowanego przez dyrektora generalnego Lasów Państwowych we współpracy z dyrektorami regionalnych dyrekcji Lasów Państwowych, albo przez poszczególnych dyrektorów regionalnych dyrekcji Lasów Państwowych.

3. Jeśli w Lasach Państwowych, na poziomie lokalnym, regionalnym lub krajowym, wystąpi stan siły wyższej w rozumieniu Kodeksu Leśnego Handlowego, skutkujący masami drewna do objęcia usługami spedycyjnymi – zamawianie usług spedycyjnych może następować w ciągu roku kalendarzowego.

§ 10

Warunkiem udziału w postępowaniu o zamówienie usług spedycyjnych powinno być:

1) złożenie przez wykonawcę oświadczenia o braku przeszkód prawnych oraz faktycznych w wykonaniu zamówienia, szczególnie odnoszących się do spełnienia wymagań techniczno-technologicznych przez środki transportowe wykonawców oraz do posiadania przez wykonawcę wymaganych przepisami prawa dokumentów dopuszczających świadczenie przez niego usług spedycyjnych, przy czym dyrektorzy regionalnej dyrekcji Lasów Państwowych, działając w imieniu kierowników zamawiającego, powinni dokładać należytej staranności w celu zweryfikowania wymienionych oświadczeń;

2) złożenie przez wykonawcę następujących informacji (tabela nr 2 w załączniku - przyp. red.).

3) złożenie przez wykonawcę informacji o jego mocach przewozowych poprzez wypełnienie następującego formularza (raptularza), podlegających weryfikacji przez dyrektorów regionalnych dyrekcji Lasów Państwowych, działających w imieniu kierowników zamawiających (tabela nr 3 w załączniku - przyp. red.)

4) złożenie ofert, które przed skierowaniem na aukcję elektroniczną podlegają badaniu przez zamawiającego lub działającego w jego imieniu administratora Aukcji Elektronicznej z punktu widzenia następujących kryteriów:

a) kryterium jednoznaczności zapisów oraz poprawności rachunkowej (badanie w trybie art. 87, ust. 1, w powiązaniu z art. 88 prawa zamówień publicznych) (przypis 17);

b) kryterium łącznej sumy drewna w ofertach (łączna liczba ofert złożonych u poszczególnych zamawiających nie może przekraczać zdolności transportowej, ustalonej na podstawie danych, o których mowa w § 12) (przypis 18);

c) kryterium ceny nadmiernie wygórowanej (oferowana cena nie może przekraczać kwoty ryczałtu);

d) kryterium ceny rażąco niskiej (badanie w trybie art. 90, ust.1 prawa zamówień publicznych) (przypis 19),

e) kryterium niewystąpienia zdarzeń, o których mowa w art. 89 ust. 1 oraz art. 90, ust. 3 prawa zamówień publicznych (przypis 20).

§ 11

1. Za wyjątkiem przypadków wskazanych w niniejszym zarządzeniu dyrektor generalny Lasów Państwowych powinien doprowadzić do zapewnienia komunikacji oraz przekazywania informacji między wykonawcami i zamawiającymi lub organami działającymi w imieniu kierowników zamawiających, za pomocą Internetu.

2. W wykonaniu funkcji celu, o której mowa w ust. 1, ze strony internetowej każdego zamawiającego powinna być stworzona możliwość przechodzenia na stronę Dyrekcji Generalnej Lasów Państwowych, a z niej na stronę Portalu Leśno-Drzewnego, o którym mowa w Kodeksie Leśnym Handlowym.

3. Strona Portalu Leśno-Drzewnego powinna zawierać raptularze, formularze oraz raporty pozwalające na wymianę informacji oraz realizację innych obowiązków ciążących na wykonawcach, zamawiających lub organach działających w imieniu kierowników zamawiających.

§ 12

1. W celu zapewnienia przystąpienia do umowy, jeden wykonawca jest obowiązany do wpłacenia kwoty wadium odpowiadającej łącznej ilości drewna, którą ujął w ofertach niepodlegających odrzuceniu oraz stawki za jeden m3 drewna.

2. Stawkę ustala dyrektor generalny Lasów Państwowych, umieszczając tę informację na stronie Portalu Leśno-Drzewnego.

3. Wadium powinno być wniesione przed otwarciem aukcji elektronicznej.

4. Dowód wpłaty wadium, o ile informacja o wpłacie wadium nie może być przekazana drogą elektroniczną, wykonawca dostarcza do zamawiającego, jeśli tylko u niego składa ofertę lub w siedzibie Dyrekcji Generalnej Lasów Państwowych, albo w jednostce organizacyjnej wskazanej przez dyrektora generalnego Lasów Państwowych.

5. Kierownik jednostki organizacyjnej, który otrzymał dowód wpłaty wadium, informację o otrzymaniu tego dowodu zamieszcza na stronie Portalu Leśno-Drzewnego.

§ 13

1. Wykonawca jest związany ofertą w ciągu 30 dni od daty zamknięcia aukcji.

2. Termin, o którym mowa w ust. 1, nie podlega przedłużeniu.

§ 14

1. Zamawiający przy udzielaniu zamówienia korzystają z funkcji Portalu Leśno-Drzewnego, administrowanego przez Zakład Informatyki Lasów Państwowych.

2. Funkcjonalność Portalu Leśno-Drzewnego powinna umożliwiać zamawiającym umieszczanie podstawowych informacji o przedmiocie zamówienia (grupa transportowa, ilość drewna do objęcia usługą spedycyjną, cena dolna, cena górna).

3. Po umieszczeniu przez zamawiających informacji, o których mowa w ust. 2, wszyscy zainteresowani wykonawcy − korzystając z funkcji Portalu Leśno-Drzewnego − składają oferty na wykonanie usługi spedycji jednocześnie w odniesieniu do wszystkich zamawiających, którzy zostali przez nich wybrani do objęcia ofertami (przypis 21).

4. Ofertą może być obłożona dowolna liczba przedmiotów zamówienia na usługi spedycyjne do zrealizowania na rzecz zamawiającego.

5. W czasie przysługującym na składanie ofert wykonawcy mogą wycofywać, zamieniać (modyfikować) swoje oferty (przypis 22).

6. Jeżeli po zbadaniu ofert okaże się, że w wyniku niedostatecznej ich liczby lub w następstwie odrzucenia niektórych ofert część drewna pozostaje nieobłożona ofertami, dyrektor generalny Lasów Państwowych ustala dodatkowy termin przysługujący na składanie ofert, wyznaczając czas na ich zbadanie.

7. Oferty składane po upływie terminów nie będą przyjmowane przez system, choć będą przechowywane w pamięci zapasowej przez czas przysługujący na zgłaszanie protestów.

8. Złożenie oferty, przyjęte przez system, poczytuje się za wyczerpujące wymaganie złożenia przez wykonawcę wniosku o dopuszczenie do udziału w postępowaniu.

9. W odniesieniu do drewna, nieobłożonego ofertami, zamawiający wybiera wykonawcę usługi spedycyjnej w trybie zapytania o cenę.

§ 15

1. Oferty niepodlegające odrzuceniu są oceniane na podstawie ceny jednostkowej, ujętej w ofercie oraz na podstawie kryteriów, o których mowa w § 4.

2. Algorytm służący ocenie poszczególnych ofert, które nie zostały odrzucone, przedstawia następująca tabela (tabela nr 4 w załączniku - przyp. red.)

3. Wartość początkową (ocenę punktową) każdej nieodrzuconej oferty ustala się zgodnie z zasadami obowiązującymi przy stosowaniu analizy wartości.

4. Tę samą metodę stosuje się przy ustalaniu wartości oferty po każdym postąpieniu przez uczestniczących w aukcji.

5. Następnego dnia po dniu zamknięcia aukcji na stronie Portalu Leśno-Drzewnego dla każdego, indywidualnie oznaczonego (pod względem zamawiającego, grupy transportowej drewna oraz ryczałtu transportowo-spedycyjnego) przedmiotu zamówienia jest zamieszczany raport, obejmujący następujące dane (tabela nr 5 w załączniku - przyp. red.)

6. W raporcie ujmuje się wszystkie oferty, umieszczane w porządku wynikającym z malejącej wartości ich oceny punktowej, aż do wyczerpania się warunku dodatniej wartości różnicy w kolumnie nr 4.

7. Jeżeli dodanie do raportu kolejnej (pod względem ich oceny punktowej) oferty powoduje naruszenie warunku, o którym mowa w ust. 6, oferta ta stanowi ostatnią pozycję raportu, przy czym do tej oferty przypisuje się taką liczbę części zamówienia, przy której omawiana różnica przyjmuje wartość równą zeru.

8. Wszystkie oferty umieszczone w wymienionym raporcie są ofertami wygrywającymi, przy czym poczytuje się, że oferta o najwyższej punktacji jest ofertą najkorzystniejszą w stosunku do takiej liczby części zamówienia, jakiej dotyczy; oferta o niższej ocenie jest ofertą najkorzystniejszą w stosunku do następnych części zamówienia (tj. tych części zamówienia, które są do tej oferty przywiązane) itd.

9. Kolejność umieszczenia ofert w raporcie, o którym mowa wyżej, decyduje o kolejności przystępowania do zawierania umów z wykonawcami. Wykonawcom przystępującym do umów przysługuje prawo do uzgodnienia korzystnego miejsca drewna stawianego do transportu, a także prawo uzgadniania korzystnych dla nich z punktu widzenia ekonomiczno-technologicznej pul tego drewna – spośród miejsc oraz drewna nie „zagospodarowanego” w umowach wcześniej zawartych.

10. Jeżeli wykonawca, który złożył ofertę o zredukowanej liczbie części zamówienia (stosownie do zasady opisanej w zdaniu poprzednim), oświadczy, iż rezygnuje z wykonania usługi – wadium, które wpłacił, nie przepada, zaś zwolnione w ten sposób drewno jest obejmowane usługą spedycyjną w trybie zapytania o cenę.

11. Tryb zapytania o cenę dotyczy również drewna objętego ofertami najkorzystniejszymi, jeżeli nie dochodzi do zawarcia umowy na jego usługi spedycyjne.

§ 16

Przed zawarciem umowy wykonawcy legitymujący się najkorzystniejszymi ofertami, są obowiązani do złożenia oświadczenia i przedstawienia dokumentów, wymaganych przepisami prawa, o dopuszczeniu do występowania w obrocie gospodarczym.

§ 17

1. Zabezpieczeniem należytego wykonania umowy są wszystkie instrumenty, wymienione w art.148 prawa zamówień publicznych.

2. Wykonawca, który zawiera umowę lub umowy z jednym zamawiającym – zabezpieczenie należytego wykonania umowy składa na ręce tego zamawiającego.

3. Wykonawca, który zawiera umowę więcej niż z jednym zamawiającym –zabezpieczenie składa na ręce dyrektora generalnego Lasów Państwowych lub wskazanego przez niego dyrektora regionalnej dyrekcji Lasów Państwowych.

§ 18

1. Umowa na wykonanie usługi transportowo-spedycyjnej może zawierać klauzulę, że z chwilą rozpoczęcia realizacji tej usługi drewno przechodzi na własność wykonawcy.

2. Wzory umowy wykonania usługi spedycyjnej przedstawiono w załączniku nr 1 (bez publikacji - przyp. red.)

§ 19

Ustala się następujące inne istotne warunki zamówienia:

a) wykonawcy przysługują wszystkie środki dochodzenia swoich praw, ujęte w prawie zamówień publicznych oraz innych przepisach prawa powszechnego;

b) obowiązują rozliczenia w złotych polskich;

c) obowiązuje zasada, że żadna z części zamówienia nie może być powierzona do wykonania przez wykonawcę jego podwykonawcy;

d) udział w postępowaniu wymaga od wykonawcy dostępu do sprzętu komputerowego o powszechnie akceptowanych minimalnych wymaganiach;

e) udział w postępowaniu wymaga wypełnienia raptularza (formularza) rejestracyjnego, stanowiącego załącznik nr 3, zamieszczonego na stronie Portalu Leśno-Drzewnego, z którym łączność nawiązuje się za pomocą formularza akcji (ikony), zamieszczonej na stronie www.lp.gov.pl;

f) odpowiednie formularze, raptularze oraz raporty − umieszczone na stronie portalu, o którym mowa w lit. e) − służą do komunikowania się oraz przekazywania informacji między wykonawcami, zamawiającymi oraz uprawnionymi stanowiskami pracy w Lasach Państwowych;

g) minimalne postąpienie w aukcji wynosi 0,50 zł.


Rozdział 6. Szczegółowy sposób postępowania przy prowadzeniu zamówienia

§ 20

1. W terminie ustalonym przez dyrektora generalnego Lasów Państwowych w drodze decyzji, zamieszczanej na stronie Portalu Leśno-Drzewnego, podaje się termin, w którym zamawiający zamieszczą ogłoszenie o wszczęciu postępowania. W decyzji, o której mowa w zdaniu poprzedzającym, wskazuje się termin rozpoczęcia oraz zakończenia składania ofert, o których mowa w § 10.

2. Zamawiający, kierując się uregulowaniami rozdziału 5 oraz normą art. 41 prawa zamówień publicznych, przygotowują ogłoszenie o wszczęciu postępowania, a następnie publikują oraz kolportują to ogłoszenie, stosownie do normy art. 40 oraz art. 42, ust. 1 prawa zamówień publicznych, uwzględniając decyzję, o której mowa w pkt. 1.

3. Zamawiający, sporządzając oferty, będą korzystać z kreatora ogłoszenia zamieszczonego na stronie Portalu Leśno-Drzewnego.

4. Równolegle z pracami nad ogłoszeniem, o którym mowa w punktach poprzedzających, zamawiający, kierując się uregulowaniami rozdziału 5 oraz normą art. 36 prawa zamówień publicznych oraz korzystając z odpowiedniego kreatora, zamieszczonego na stronie Portalu Leśno-Drzewnego, sporządzają specyfikację istotnych warunków zamówienia, którą − z uwzględnieniem art. 42 prawa zamówień publicznych − udostępniają bez zbędnej zwłoki na swoich stronach internetowych.

5. W specyfikacji istotnych warunków zamówienia podaje się, że ich częścią składową jest niniejsze zarządzenie.

6. Aukcją elektroniczną administruje w imieniu wszystkich zamawiających dyrektor Zakładu Informatyki Lasów Państwowych.

7. W terminie wynikającym z ogłoszeń oraz istotnych warunków zamówienia wykonawcy, uwzględniając regulacje niniejszego zarządzenia, przez czas, o którym mowa w zdaniu drugim, ust. 1 składają oferty.

8. Możliwość złożenia ofert jest warunkowana zaaprobowaniem komunikatu, że wykonawca zapoznał się z ogłoszeniem, istotnymi warunkami zamówienia oraz niniejszym zarządzeniem oraz że dokumenty te akceptuje.

9. Z Portalu Leśno-Drzewnego wykonawca może nawiązywać łączność ze stronami internetowymi zamawiających.

10. Przez czas, o którym mowa w zdaniu drugim ust. 1, zamawiający badają złożone oferty, akceptują je lub decydują o ich odrzuceniu. Regulacje § 10 stosuje się odpowiednio.

11. Dyrektor generalny Lasów Państwowych na stronie Portalu Leśno-Drzewnego zamieszcza ogłoszenie o przedłużeniu terminu przysługującego na zgłaszanie ofert, wyznaczając czas na badanie tych ofert. Punkt 9 stosuje się odpowiednio.

12. Zamawiający, działając bez zbędnej zwłoki, wszystkie oferty niepodlegające odrzuceniu, przeznaczają na aukcję elektroniczną.

13. Dyrektor generalny Lasów Państwowych działając w imieniu wszystkich zamawiających oraz kierując się art. 91b prawa zamówień publicznych drogą ogłoszenia na stronie Portalu Leśno-Drzewnego zaprasza wszystkich wykonawców, którzy złożyli oferty niepodlegające odrzuceniu, do udziału w aukcji elektronicznej.

14. Administrator aukcji otwiera aukcję zgodnie z art. 91b, ust. 3 prawa zamówień publicznych (termin otwarcia aukcji elektronicznej nie może być krótszy niż 2 dni robocze od dnia przekazania zaproszenia, o którym mowa w ust. 1).

15. Na stronę aukcji wchodzi się ze strony Portalu Leśno-Drzewnego.

16. Każdorazowo, w celu wykonania postąpienia, wykonawca jest obowiązany do zalogowania się na stronie tej aukcji przez podanie loginu, unikatowego hasła oraz wpisania kodu obrazkowego.

17. Aukcja odbywa się według reguł określonych w art. 91b, 91c oraz 92 prawa zamówień publicznych, z uwzględnieniem § 20.


Rozdział 7. Uregulowania końcowe

§ 21

1. W sprawach nieuregulowanych niniejszym zarządzeniem stosuje się normy zawarte w przepisach prawa zamówień publicznych. Normy te stosuje się szczególnie w odniesieniu do zawieszania terminów lub powtarzania czynności w ramach postępowania o udzielenie zamówienia publicznego w związku z wniesionymi protestami oraz odwołaniami, jeśli odwołania są możliwe.

2. Niniejsze zarządzenie po raz pierwszy w sposób pełny będzie miało zastosowanie w odniesieniu do usług zamawianych na rok 2008, chyba że nadleśnictwa oraz zakłady Lasów Państwowych będą w tym roku związane umowami wieloletnimi na omawiane usługi, zawartymi przed rokiem 2007.

3. Do czasu uzyskania certyfikatu aukcji oraz nabycia przez wykonawców bezpiecznych podpisów elektronicznych, weryfikowanych za pomocą ważnego, kwalifikowanego certyfikatu – niniejsze zarządzenie w odniesieniu do roku 2007 należy stosować:

1) przy traktowaniu postępowania jako przetargu nieograniczonego bez uwzględniania aukcji elektronicznej oraz bez korzystania z funkcji Portalu Leśno-Drzewnego;

2) bez uwzględnienia warunku, o którym mowa w § 12, pkt 3;

3) bez realizacji zadań, które zostały przypisane dyrektorowi generalnemu Lasów Państwowych;

4) przy traktowaniu nadleśnictwa lub zakładu działającego w imieniu nadleśnictwa jako wykonującego wszystkie czynności związane z postępowaniem o udzielenie zamówienia.

§ 22

Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.

DYREKTOR GENERALNY

LASÓW PAŃSTWOWYCH

mgr inż. Andrzej Matysiak



Przypisy:

1 Przez zakład Lasów Państwowych należy tu rozumieć inną jednostkę organizacyjną Lasów Państwowych w rozumieniu ustawy o lasach.

2 Statut Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe został nadany zarządzeniem nr 50 ministra ochrony środowiska, zasobów naturalnych i leśnictwa z 18 maja 1994 r.; w § 6 Statut Lasów Państwowych stanowi, że w wykonaniu zadań określonych przez ustawę (o lasach) oraz przez przepisy wykonawcze do ustawy, a także innych przepisów prawnych dyrektor generalny LP wydaje zarządzenia i decyzje obowiązujące w Lasach Państwowych.

3 W § 8, ust. 1, pkt. 1 Statut Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe określił, że „Dyrektor generalny ustala w szczególności (...) szczegółowe zasady prowadzenia gospodarki leśnej w lasach zarządzanych przez Lasy Państwowe”. Z różnych uregulowań prawnych (w szczególności z rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie określenia szczegółowych zasad gospodarki finansowej w Państwowym Gospodarstwie Leśnym Lasy Państwowe oraz z przepisów właściwych w sprawie Polskiej Klasyfikacji Działalności) wynika, że zamawianie usług, dostaw i robót budowlanych stanowi przejaw działalności administracyjnej w jednostkach organizacyjnych Lasów Państwowych (działalności administracyjnej w tym zakresie, w jakim ta działalność administracyjna polega na zarządzaniu /kierowaniu/ kadrą pracowniczą oraz zasobami ekonomicznymi, wchodzącymi w skład poszczególnych jednostek organizacyjnych Lasów Państwowych). W świetle przepisów właściwych w sprawie Polskiej Klasyfikacji Działalności – omawianą działalność administracyjną (w tym zamawianie usług, dostaw i robót budowlanych) należy identyfikować jako działalność pomocniczą w stosunku − przede wszystkim − do działalności gospodarczej, prowadzonej w Lasach Państwowych w ramach gospodarki leśnej (jako działalności przeważającej w Lasach Państwowych w rozumieniu przepisów właściwych w sprawie Polskiej Klasyfikacji Działalności). Przepisy właściwe w sprawie PKD nakazują, aby wszelkie koszty działalności pomocniczej były przypisywane do działalności przeważającej lub drugorzędnych. W tym kontekście działalność pomocnicza, jako działalność niezbędna do wystąpienia efektów działalności gospodarczej (przeważającej lub drugorzędnych), jest częścią składową działalności gospodarczej. Dyrektor generalny Lasów Państwowych może zatem, na podstawie § 8, ust. 1, pkt 1, ustalać nie tylko szczegółowe zasady wykonywania zadań w ramach działalności gospodarczej należącej do gospodarki leśnej, ale także szczegółowe zasady prowadzenia działalności pomocniczej, służącej wymienionej działalności gospodarczej.

4 Usługą wewnątrzinstytucjonalną jest tu usługa świadczona przez jednostkę organizacyjną Lasów Państwowych na rzecz innej jednostki instytucjonalnej, za wyjątkiem usług świadczonych przez zakłady Lasów Państwowych, kwalifikowanych jako działalność dodatkowa; zasady oraz warunki usług wzajemnych w Lasach Państwowych (usług wewnętrzinstytucjonalnych oraz usług w ramach działalności dodatkowej) zostały określone w rozporządzeniu Rady Ministrów, regulującym gospodarkę finansową w Lasach Państwowych.

5 Art. 29, ust. 1 prawa zamówień publicznych stanowi, że przedmiot „zamówienia opisuje się w sposób jednoznaczny i wyczerpujący, za pomocą dostatecznie dokładnych i zrozumiałych określeń, uwzględniając wszystkie wymagania i okoliczności mogące mieć wpływ na sporządzenie oferty”.

6 Art. 30, ust. 6 prawa zamówień publicznych stanowi, że zamawiający „może odstąpić od opisywania przedmiotu zamówienia z uwzględnieniem przepisów ust. 1−3”, tj. z uwzględnieniem odpowiednich norm, aprobat, specyfikacji technicznych, „jeżeli zapewni dokładny opis przedmiotu zamówienia poprzez wskazanie wymagań funkcjonalnych”, przy czym wymagania te „mogą obejmować opis oddziaływania na środowisko”.

7 Zgodnie z przepisami właściwymi w sprawie Polskiej Klasyfikacji Działalności częścią składową działalności podstawowej lub drugorzędnych jest działalność pomocnicza (obejmująca, na przykład, księgowanie czy dokumentowanie działalności); w tym przypadku przedmiotem zamówienia jest zrealizowanie przez wykonawcę działalności gospodarczej ciążącej na zamawiającym, wraz z częścią ciążących na zamawiającym działań pomocniczo-administracyjnych.

8 Art. 30, ust. 7 prawa zamówień publicznych stanowi, że do opisu przedmiotu zamówienia stosuje się nazwy i kody określone we Wspólnym Słowniku Zamówień.

9 Należy mieć na względzie, że w rozumieniu prawa droga leśna nie jest budowlą; jest nieruchomością leśną lub częścią takiej nieruchomości, wyczerpującą znamiona definicyjne gruntu jako lasu; przemieszczenie drewna w obrębie lasu stanowi część składową gospodarki leśnej (jest podwozem drewna, wchodzącym w skład czynności związanych z użytkowaniem głównym lasu).

10 Art. 5, ust. 1, pkt 4 oraz pkt 12 prawa zamówień publicznych określa, że „w postępowaniach o udzielenie zamówień, których przedmiotem są usługi: (….) transport kolejowy, (…) związane bezpośrednio z prowadzeniem gospodarki leśnej – zamawiający może nie stosować przepisów ustawy dotyczących terminów składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu lub terminów składania ofert, wadium, zakazu ustalania kryteriów oceny ofert na podstawie właściwości wykonawcy oraz innych niż dotyczące wartości zamówienia przesłanek wyboru trybu negocjacji z ogłoszeniem, negocjacji bez ogłoszenia, zapytania o cenę, licytacji elektronicznej, a (…) − również przesłanek wyboru trybu zamówienia z wolnej ręki oraz obowiązku informowania w tych przypadkach Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych (…)”.

11 Art. 5, ust. 2 prawa zamówień publicznych określa, że jeżeli „zamówienie obejmuje równocześnie usługi, o których mowa w (art. 5) ust. 1, oraz inne usługi, dostawy lub roboty budowlane, do udzielenia zamówienia stosuje się przepisy dotyczące tego przedmiotu zamówienia, którego wartościowy udział w danym zamówieniu jest największy”.

12 Art. 15, ust. 2 prawa zamówień publicznych określa, że „zamawiający może powierzyć przygotowanie lub przeprowadzenie postępowania o udzielenie zamówienia własnej jednostce organizacyjnej lub osobie trzeciej”.

13 Art. 3, ust. 1 określa, że prawo zamówień publicznych „stosuje się do udzielania zamówień publicznych (…) przez: 1) jednostki sektora finansów publicznych w rozumieniu przepisów o finansach publicznych; 2) inne, niż określone w pkt. 1, państwowe jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej”.

14 Art. 32, ust.1 ustawy o lasach określa, że „Lasy Państwowe jako państwowa jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej reprezentuje Skarb Państwa w zakresie zarządzanego mienia”.

15 Jeżeli „wyodrębniona jednostka organizacyjna zamawiającego, posiadająca samodzielność finansową, udziela zamówienia związanego z jej własną działalnością, wartość udzielanego zamówienia ustala się odrębnie od wartości zamówień udzielanych przez inne jednostki organizacyjne tego zamawiającego posiadające samodzielność finansową”.

16 Art. 32, ust. 1 prawa zamówień publicznych określa, że „podstawą ustalenia wartości zamówienia jest całkowite szacunkowe wynagrodzenie wykonawcy, bez podatku od towarów i usług, ustalone przez zamawiającego z należytą starannością. 2. Jeżeli zamawiający dopuszcza możliwość składania ofert częściowych, albo udziela zamówienia w częściach, z których każda stanowi przedmiot odrębnego postępowania, wartością zamówienia jest łączna wartość poszczególnych części zamówienia”.

17 Art. 87.1 prawa zamówień publicznych określa, że „w toku badania i oceny ofert zamawiający może żądać od wykonawców wyjaśnień dotyczących treści złożonych ofert. Niedopuszczalne jest prowadzenie między zamawiającym i wykonawcą negocjacji dotyczących złożonej oferty oraz, z zastrzeżeniem ust. 2, dokonywanie jakiejkolwiek zmiany w jej treści. 2. Zamawiający poprawia w tekście oferty oczywiste omyłki pisarskie oraz omyłki rachunkowe w obliczeniu ceny, niezwłocznie zawiadamiając o tym wszystkich wykonawców, którzy złożyli oferty” (UWAGA: omyłki rachunkowe poprawia się sposobem określonym w art. 88 prawa zamówień publicznych).

18 Ma tu zastosowanie art. 83, ust. 3 prawa zamówień publicznych: „W przypadku, o którym mowa w ust. 2 (dopuszczenie możliwości złożenia oferty częściowej, jeżeli przedmiot zamówienia jest podzielny), wykonawca może złożyć oferty częściowe na jedną lub więcej części zamówienia, chyba że zamawiający określi maksymalną liczbę części zamówienia, na które oferty częściowe może złożyć jeden wykonawca”.

19 Art. 90.1 prawa zamówień publicznych określa, że „zamawiający w celu ustalenia, czy oferta zawiera rażąco niską cenę w stosunku do przedmiotu zamówienia, zwraca się w formie pisemnej do wykonawcy o udzielenie w określonym terminie wyjaśnień dotyczących elementów oferty mających wpływ na wysokość ceny. 2. Zamawiający, oceniając wyjaśnienia, bierze pod uwagę obiektywne czynniki, w szczególności oszczędność metody wykonania zamówienia, wybrane rozwiązania techniczne, wyjątkowo sprzyjające warunki wykonywania zamówienia dostępne dla wykonawcy, oryginalność projektu wykonawcy oraz wpływ pomocy publicznej udzielonej na podstawie odrębnych przepisów”.

20 Przywołane przepisy prawa zamówień publicznych mają następujące brzmienie: Art. 89.1. Zamawiający odrzuca ofertę, jeżeli: 1) jest niezgodna z ustawą; 2) jej treść nie odpowiada treści specyfikacji istotnych warunków zamówienia; 3) jej złożenie stanowi czyn nieuczciwej konkurencji w rozumieniu przepisów o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji; 4) zawiera rażąco niską cenę w stosunku do przedmiotu zamówienia; 5) została złożona przez wykonawcę wykluczonego z udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia lub niezaproszonego do składania ofert; 6) zawiera omyłki rachunkowe w obliczeniu ceny, których nie można poprawić na podstawie art. 88, lub błędy w obliczeniu ceny; 7) wykonawca w terminie 7 dni od dnia otrzymania zawiadomienia nie zgodził się na poprawienie omyłki rachunkowej w obliczeniu ceny; 8) jest nieważna na podstawie odrębnych przepisów. Art. 90.3. Zamawiający odrzuca ofertę wykonawcy, który nie złożył wyjaśnień lub jeżeli dokonana ocena wyjaśnień wraz z dostarczonymi dowodami potwierdza, że oferta zawiera rażąco niską cenę w stosunku do przedmiotu zamówienia.

21 Ma tu zastosowanie przepis art. 82.2 prawa zamówień publicznych „Ofertę składa się, pod rygorem nieważności, w formie pisemnej albo, za zgodą zamawiającego, w postaci elektronicznej, opatrzoną bezpiecznym podpisem elektronicznym weryfikowanym za pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu”.

22 Ma tu zastosowanie przepis art. 84.1 prawa zamówień publicznych: „Wykonawca może, przed upływem terminu składania ofert, zmienić lub wycofać ofertę”.