Zarządzenie nr 40/2006

02.04.2012
Na podstawie § 6 Statutu Lasów Państwowych (przypis nr 2), w wykonaniu uprawnienia dyrektora generalnego Lasów Państwowych, określonego w art. 33, ust.3, pkt 2 ustawy z 28 września1991 r. o lasach (przypis nr 3) zarządzam, co następuje:

Regulacje ogólne

§ 1

1. Od 1 września 2006 r. w ramach Dyrekcji Generalnej Lasów Państwowych tworzy się stanowisko pracy pełnomocnika dyrektora generalnego Lasów Państwowych ds. utworzenia Ogólnokrajowej Jednostki Akwizycyjno-Wdrażającej, zwanej dalej jednostką, mającą być jednostką organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej, reprezentującej Skarb Państwa w zakresie mienia przekazanego jej do władania.

2. Pełnomocnik, o którym mowa w ust.1, zwany dalej pełnomocnikiem, będzie działał w ramach stosunku pracy, który zostanie zawarty przez Dyrekcję Generalną Lasów Państwowych na okres od 1 września 2006 r. do 31 października 2006 r., z uwzględnieniem upoważnienia, którego wzór stanowi załącznik nr 1 do niniejszego zarządzenia.

3. Z datą wydania decyzji, o której mowa w § 23, pełnomocnik zostanie powołany na stanowisko dyrektora jednostki, o którym mowa w § 2, ust. 3, i w § 3. Jeżeli rozpoczęcie działalności jednostki nastąpi przed 31 października 2006 r., z tą datą stosunek pracy z pełnomocnikiem ustanie, a udzielone mu pełnomocnictwo straci moc.

§ 2

1. Siedzibą jednostki będzie Warszawa. Docelowo jednostka będzie zatrudniać 21 pracowników.

2. Jednostka będzie działać w formie organizacyjno-prawnej, dla której nie przewiduje się struktur zamiejscowych.

3. Ustalam następującą strukturę organizacyjną jednostki: (załącznik nr 1)

Projektowany obszar zadaniowy jednostki do uwzględnienia przez pełnomocnika w realizacji jego zadań

§ 3

1. Jednostka będzie prowadzić następującą działalność: (załącznik nr 2)

2. Obsada poszczególnych komórek organizacyjnych, ustalona w ust.1, ma charakter orientacyjny. W decyzji, o której mowa w § 23, dyrektorowi jednostki przypisane zostanie uprawnienie do operacyjnego przydzielania (w miarę potrzeb, w celu wykonania określonych zadań lub przedsięwzięć) podległych mu pracowników do wymagających tego komórek organizacyjnych merytorycznych lub funkcjonalnych jednostki – niezależnie od komórek, do których pracownicy ci zostaną przypisani w umowie o pracę.

3. W rozumieniu klasyfikacji działalności Lasów Państwowych (przypis nr 5) działalność, którą będzie prowadziła jednostka, zaliczać należy do działalności usługowej:

1) dodatkowej w ramach gospodarki leśnej:

a) na rzecz zadań, przypadających Państwowemu Gospodarstwu Leśnemu Lasy Państwowe jako zamawiającemu w rozumieniu prawa zamówień publicznych (zadania sekcji zamówień publicznych);

b) na rzecz zadań, przypadających dyrektorowi generalnemu Lasów Państwowych w zakresie przedsięwzięć, o których mowa w art. 33, ust. 3, pkt 3) i 8) ustawy o lasach (przypis nr 6), finansowanych (lub współfinansowanych) ze środków zewnętrznych, innych niż środki pochodzące z Unii Europejskiej (zadania sekcji budżetów zewnętrznych);

c) na rzecz zadań, przypadających Państwowemu Gospodarstwu Leśnemu Lasy Państwowe jako prowadzącemu gospodarstwo leśne w rozumieniu projektowanych przepisów ustawy o handlu przez prowadzących gospodarstwa leśne uprawnieniami do emisji do powietrza dwutlenku węgla (przypis nr 7) (zadania Sekcji Akumulacji Węgla );

d) na rzecz zadań, przypadających dyrektorowi generalnemu Lasów Państwowych w zakresie zarządzania funduszem leśnym w części dotyczącej pozyskiwania środków pieniężnych ze zbywania uprawnień do emisji dwutlenku węgla do powietrza (przypis nr 8) (zadania sekcji akumulacji węgla);

e) na rzecz zadań, jakie przypadać będą Państwowemu Gospodarstwu Leśnemu Lasy Państwowe (jako państwowej jednostce organizacyjnej nieposiadającej osobowości prawnej) w świetle aktów prawnych, przewidywanych do przyjęcia w związku z wypełnianiem zobowiązań i zagospodarowywaniem możliwości wynikających z protokołu z Kioto (przypis nr 9) (zadanie sekcji akumulacji węgla);

2) poza gospodarką leśną:

a) na rzecz zadań administracji rządowej, zlecanych do realizacji Państwowemu Gospodarstwu Leśnemu Lasy Państwowe w zakresie wdrażania Priorytetu V Sektorowego Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko (zadania sekcji wdrażania Priorytetu V);

b) na rzecz zadań administracji rządowej w zakresie wypełniania jej zobowiązań sprawozdawczych, przypadających Krajowemu Centrum Inwentaryzacji Emisji (zadania sekcji akumulacji węgla),

c) na rzecz zadań administracji rządowej w zakresie pomocy przewidzianej z funduszu leśnego dla prowadzących gospodarstwa leśne (innych niż Państwowe Gospodarstwo Leśne Lasy Państwowe) w zakresie założenia oraz prowadzenia bazy danych, służącej prognozowaniu, sprawozdawaniu oraz raportowaniu pochłaniania dwutlenku węgla przez te gospodarstwa (zadania sekcji akumulacji węgla);

d) na rzecz zadań administracji rządowej w zakresie zbywania efektów pochłaniania dwutlenku węgla przez lasy nieznajdujące się w zarządzie Lasów Państwowych, jeżeli rozwiązanie takie (w odniesieniu do lasów, których właściciele nie będą zbywać tych efektów na swój rachunek) zostaną przewidziane przez przepisy prawa (zadania sekcji akumulacji węgla);

e) na rzecz prowadzących gospodarstwa leśne (inne niż PGL LP) w zakresie usługi zbywania w ich imieniu uprawnień do emisji dwutlenku węgla do powietrza lub zbywania efektów pochłaniania dwutlenku węgla przez lasy;

f) na rzecz zadań, zlecanych przez Komisję Europejską w odniesieniu do obsługi instrumentu Life+ (zadania sekcji Life+);

g) na rzecz partnerów Lasów Państwowych w zakresie pomocy, udzielanej im na warunkach rynkowych, w konstruowaniu przez nich programów rozwojowych, w tym z udziałem środków budżetu Unii Europejskiej (stanowisko pomocy partnerskiej).

4. Szczegółowa specyfikacja zadań jednostki zostanie utrwalona w decyzji, o której mowa w § 3.

Projektowane kreowanie, mocowanie do działania i reguły działania organów: nadzorczo-kontrolnego (Rady jednostki) i kierowniczego jednostki (dyrektora jednostki) − do uwzględnienia przez pełnomocnika w realizacji jego zadań

§ 4

1. Stosownie do możliwości wynikającej z § 28, ust. 3 Statutu Lasów Państwowych (przypis nr 10) w decyzji, o której mowa w § 23, dyrektor jednostki zostanie podporządkowany Radzie jednostki, której skład zostanie mu wskazany w tej decyzji po konsultacjach dyrektora generalnego Lasów Państwowych z ministrem środowiska oraz Komisją Europejską.

2. Wynagrodzenie członków Rady jednostki będzie następować na podstawie stosunku pracy (zatrudnienia na podstawie umowy o pracę na czas nieokreślony) lub umowy zlecenia. W umowach, o których mowa w zdaniu poprzedzającym, reprezentantem jednostki jako pracodawcy będzie dyrektor jednostki.

§ 5

Rada jednostki z mocy decyzji, o której mowa w § 23, przejmie od dyrektora generalnego Lasów Państwowych następujące uprawnienia władztwa służbowego nad dyrektorem jednostki:

1) zatwierdzanie procedur (w tym kryteriów i wag) oraz innych reguł postępowania w ramach wdrażania Priorytetu V Sektorowego Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko oraz zarządzania instrumentem Life+;

2) zatwierdzanie regulaminu organizacyjnego i regulaminu pracy jednostki, a także zatwierdzanie przydziału mienia i uprawnień niemajątkowych do struktur wewnętrznych jednostki;

3) zatwierdzanie zasad wynagradzania pracowników jednostki;

4) ustalanie kwoty wolnych środków pieniężnych do przechowywania na rachunku bankowym jednostki jako zabezpieczenie zwrotu kwot pieniężnych nieprawidłowo przyznanych lub wydatkowanych przez beneficjentów Priorytetu V Sektorowego Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko lub instrumentu Life+;

5) zatwierdzanie wysokości prowizji od wynagrodzeń pobieranych przez jednostkę, gdy podstawą wynagrodzeń będzie koszt realizacji zadań;

6) opiniowanie planu kont i reguł rachunkowości, prowadzonej przez jednostkę;

7) zatwierdzanie regulaminu audytu wewnętrznego;

8) zatwierdzanie rocznego planu finansowo-gospodarczego jednostki;

9) zarządzanie działań kontrolnych w jednostce z wykorzystaniem stanowiska audytora oraz Inspekcji Lasów Państwowych;

10) zatwierdzanie wyników kontroli, o których mowa w pkt. 5);

11) wydawanie decyzji (zarządzeń) pokontrolnych;

12) wybór biegłego rewidenta;

13) zatwierdzanie sprawozdania finansowego jednostki;

14) przyjmowanie (kwitowanie) sprawozdań, raportów oraz wszelkiej podobnej dokumentacji post factum, do sporządzania której obowiązana będzie jednostka;

15) inne uprawnienia, które zostaną utrwalone w decyzji, o której mowa w § 23.

§ 6

1. Rada jednostki będzie działać na podstawie regulaminu Rady jednostki, który zostanie ustalony w decyzji, o której mowa w § 23, z zastrzeżeniem ust. 2 oraz ust. 3.

2. Oświadczenia woli Rady jednostki zapadać będą w drodze consensusu.

3. Radzie jednostki powinna zostać stworzona możliwość odbywania posiedzeń korespondencyjnych z wykorzystaniem systemu komunikacji internetowej.

§ 7

1. Stosunek pracy z dyrektorem jednostki zostanie nawiązany z wykorzystaniem instytucji powołania.

2. Przy nawiązywaniu stosunku pracy, o którym mowa w ust. 1, reprezentantem jednostki jako pracodawcy będzie dyrektor generalny Lasów Państwowych.

§ 8

1. Dyrektor jednostki jako organ kierowniczy jednostki, przez który jednostka prowadzić będzie swoją działalność, w decyzji, o której mowa w § 23, zostanie uprawniony do władania majątkiem Skarbu Państwa, wyszczególnionym w § 14, z zastrzeżeniem ust. 2.

2. Wykonywanie władania, o którym mowa w ust. 1., dyrektor jednostki będzie mógł prowadzić w ramach uprawnień majątkowych, o których mowa w § 15.

§ 9

W decyzji, o której mowa w § 23, dyrektor jednostki zostanie umocowany do posługiwania się w realizacji zadań jednostki jej zdolnością do:

1) czynności cywilnoprawnych (w tym do posługiwania się instrumentami finansowymi w rozumieniu ustawy o rachunkowości w celu otrzymywania od krajowego administratora Systemu Handlu Uprawnieniami do Emisji uprawnień do emisji do powietrza dwutlenku węgla w zamian za efekty pochłaniania dwutlenku węgla przez lasy we władaniu Lasów Państwowych);

2) czynności pracowniczo-prawnych (przy zatrudnianiu pracowników jednostki);

3) władztwa służbowego w stosunku do pracowników jednostki;

4) czynności procesowych przed sądami w ochronie interesów Skarbu Państwa, do reprezentowania których jednostka ma być utworzona.

§ 10

1. W decyzji, o której mowa w § 23, dyrektor jednostki zostanie zobowiązany do dokonania i utrwalenia w formie pisemnej podziału kompetencji w obrębie jednostki.

2. Przez podział kompetencji, o którym mowa w ust. 1, należy rozumieć:

1) przypisanie zadań do poszczególnych struktur wewnętrznych jednostki;

2) przydzielenie do struktur wewnętrznych jednostki składników majątkowych znajdujących się w jej władaniu;

3) umocowanie kierujących strukturami wewnętrznymi jednostki do posługiwania się uprawnieniami majątkowymi oraz zdolnością do czynności prawnych, przysługującą jednostce;

4) ustalenie zakresu odpowiedzialności ciążącej na kierujących strukturami wewnętrznymi jednostki.

§ 11

1. Wszelkie oświadczenia woli Rady jednostki powinny być przekazywane dyrektorowi generalnemu Lasów Państwowych do wiadomości;

2. Dyrektor generalny Lasów Państwowych w razie powzięcia przekonania, iż oświadczenie woli Rady jednostki może być niezgodne z interesem Skarbu Państwa, do reprezentowania którego jednostka ma być utworzona, będzie obowiązany do skierowania tego oświadczenia na ręce ministra środowiska z prośbą o zbadanie tego oświadczenia w trybie ustawowego nadzoru, sprawowanego przez ministra środowiska nad Państwowym Gospodarstwem Leśnym Lasy Państwowe.

3. Decyzja nadzorcza ministra środowiska będzie miała dla jednostki moc wiążącą.

Czas tworzenia oraz plan finansowy utworzenia jednostki, wiążący pełnomocnika

§ 12

Jednostka rozpocznie działalność nie później niż 1 listopada 2006 roku.

§ 13

1. W celu zabezpieczenia środków finansowych na utworzenie jednostki pełnomocnik, współdziałając z naczelnikiem Wydziału Planowania i Analiz Ekonomicznych Dyrekcji Generalnej Lasów Państwowych opracuje dokument pt.: „Plan finansowy powołania do życia Jednostki Akwizycyjno-Wdrożeniowej”.

2. Ustala się, że podstawę formalno-prawną planu, o którym mowa w ust. 1, będzie regulacja § 6, ust. 4 rozporządzenia Rady Ministrów z 6 grudnia 1994 r. w sprawie szczegółowych zasad gospodarki finansowej w Państwowym Gospodarstwie Leśnym Lasy Państwowe (Dz. U. 94.134.692) (przypis nr 11).

3. Ustala się, że źródłem środków pieniężnych planu, o którym mowa w ust. 1, będzie rezerwa ogólna funduszu leśnego, zawiązana w planie finansowo-gospodarczym Lasów Państwowych na rok 2006.

4. Ustala się następującą listę pozycji planu, o którym mowa w ust. 1.:

1) pierwsze zasilenie jednostki w aktywa pieniężne;

2) środki pieniężne na zakup środków trwałych i rzeczowych składników majątkowych, będących wyposażeniem;

3) środki pieniężne na budowę systemu informatycznego jednostki;

4) środki trwałe i wyposażenie do przejęcia od innych jednostek organizacyjnych Lasów Państwowych w trybie regulacji, zawartych w odrębnym zarządzeniu dyrektora generalnego Lasów Państwowych (przypis nr 12);

5) plan przychodów i kosztów jednostki końca 2006 r.

System finansowy Jednostki do uwzględnienia przez Pełnomocnika

§ 14

1. Jednostka w realizacji swojej działalności będzie miała uprawnienie do korzystania z następujących aktywów: (załącznik nr 3)

2. Wszystkie składniki majątkowe, o których mowa w ust. 1, należy traktować jako:

1) należące do Skarbu Państwa pod prawnym tytułem:

a) własności lub

b) najmu, dzierżawy, użytkowania bądź innym tytułem posiadania zależnego przez Skarb Państwa,

2) nabyte (wytworzone, przejęte) przez jednostkę w zarząd od Dyrekcji Generalnej Lasów Państwowych do korzystania i ewidencji (w tym ewidencji księgowej, z zastrzeżeniem art. 3, ust .4 ustawy o rachunkowości) przez jednostkę w sposób i zakresie niezbędnym do realizacji jej zadań.

§ 15

1. W realizacji swoich zadań jednostce przysługiwać będą następujące uprawnienia majątkowe:

1) prawo do nabywania składników majątkowych poprzez:

a) wytwarzanie we własnym zakresie,

b) przejmowanie od innych jednostek organizacyjnych Lasów Państwowych (w tym przejmowanie efektów pochłaniania dwutlenku węgla przez lasy we władaniu jednostek organizacyjnych Lasów Państwowych),

c) zakup,

d) nabycie w drodze darowizny,

e) nabycie w posiadanie zależne od podmiotów spoza Lasów Państwowych,

f) nabycie w szczególne posiadanie zależne (chodzi o efekty pochłaniania dwutlenku węgla lub uprawnienia do emisji do powietrzna, przysługujące innym podmiotom gospodarczym niż Państwowe Gospodarstwo Leśne Lasy Państwowe),
z zastrzeżeniem, że nabywane składniki majątkowe zostaną umieszczone i scharakteryzowane pod względem rodzaju, ilości oraz wartości w planie, o którym mowa w § 13 lub corocznych planach finansowo-gospodarczych jednostki, albo będą nabywane na warunkach zarządzenia dyrektora generalnego Lasów Państwowych regulującego realizację planu finansowo-gospodarczego Lasów Państwowych.

2) prawo do korzystania ze składników majątkowych nabytych przez jednostkę do prowadzenia przypisanej jej działalności, w szczególności prawo do:

a) zaciągania uprawnionych zobowiązań,

b) uzyskania uprawnionych przychodów i zysków nadzwyczajnych,

c) ponoszenia uprawnionych kosztów i strat nadzwyczajnych,

d) ponoszenia uprawnionych, tzw. pozostałych kosztów i przychodów operacyjnych, o których mowa w ustawie o rachunkowości oraz kosztów i przychodów finansowych,

e) prowadzenia uprawnionych rozrachunków i rozliczeń (w tym rozrachunków i rozliczeń o charakterze publicznoprawnym oraz wewnątrzinstytucjonalnym),

3) prawo do przesuwania zbędnych składników majątkowych w trybie zarządzenia dyrektora generalnego Lasów Państwowych, o którym mowa w § 13, ust. 2, pkt 4.

2. Jednostka nie będzie miała uprawnienia do rozporządzania składnikami majątkowymi poza ramami zwykłego używania. Szczególnie nie będzie miała uprawnienia do sprzedaży aktywów trwałych (za wyjątkiem sprzedaży instrumentów kapitałowych w postaci uprawnień do emisji do powietrza dwutlenku węgla), a także wynajmowania, wydzierżawiania oraz obciążania ograniczonymi prawami rzeczowymi tych aktywów. W każdym przypadku konieczności rozporządzenia składnikami majątkowymi we władaniu jednostki poza ramami zwykłego korzystania z tych składników − czynić to będzie Dyrekcja Generalna Lasów Państwowych odpowiednio w ciężar lub dobro swoich pozostałych kosztów i przychodów operacyjnych.

§ 16

1. Jednostka będzie uprawniona do osiągania następujących przychodów z działalności operacyjnej:

1) przychodów będących wynagrodzeniem jednostki za czynności związane z prowadzeniem procesu zamówieniowego, gdy zamawiającym będzie Państwowe Gospodarstwo Leśne Lasy Państwowe;

2) przychodów będących wynagrodzeniem jednostki za czynności związane z realizacją zadań sekcji budżetów zewnętrznych;

3) przychodów będących wynagrodzeniem jednostki za całokształt zadań związanych z prowadzeniem urządzeń ewidencyjnych, wykonywaniem prognoz, sporządzaniem sprawozdań oraz raportów, dotyczących udziału Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe w handlu uprawnieniami do emisji do powietrza dwutlenku węgla;

4) przychodów będących wynagrodzeniem jednostki za czynności związane z pozyskiwaniem na fundusz leśny środków pieniężnych, pochodzących:

a) ze zbywania uprawnień do emisji do powietrza dwutlenku węgla oraz

b) ze sprzedaży efektów pochłaniania przez lasy dwutlenku węgla w ramach

· umów bilateralnych lub

· wspólnych przedsięwzięć;

5) przychodów będących wynagrodzeniem jednostki za czynności związane ze sprzedażą efektów pochłaniania dwutlenku węgla przez lasy nieznajdujące się w zarządzie Lasów Państwowych (w odniesieniu do lasów, których właściciele nie będą zbywać tych efektów na swój rachunek);

6) przychodów będących wynagrodzeniem jednostki za pomoc udzielaną ministrowi środowiska w zakresie corocznego przygotowywania danych do szacowania i raportowania emisji gazów cieplarnianych i pochłaniania CO2 w ramach działania w sektorze 5 (Zmiany użytkowania ziemi i leśnictwo) w ramach wypełniania przez Polskę zobowiązań wynikających z Ramowej Konwencji Narodów Zjednoczonych w sprawie Zmian Klimatu, a także Protokołu z Kioto;

7) przychodów będących wynagrodzeniem jednostki za współpracę z gospodarstwami leśnymi (innymi niż PGL LP) w zakresie korzystania przez nie ze środków funduszu leśnego do założenia oraz prowadzenia bazy danych, służącej prognozowaniu, sprawozdawaniu oraz raportowaniu pochłaniania dwutlenku węgla przez te gospodarstwa;

8) dotacji celowych, otrzymywanych w trybie art. 130 ustawy o finansach publicznych, na wykonywanie zadań zleconych Lasom Państwowym w zakresie wdrażania Priorytetu V Sektorowego Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko;

9) środków przekazywanych przez Komisję Europejską na prowadzenie Sekcji Zarządzania Life+ ;

10) przychodów będących wynagrodzeniem umownym jednostki za usługę świadczoną gospodarstwom leśnym (innym niż PGL LP) w zakresie zbywania w ich imieniu uprawnień do emisji dwutlenku węgla do powietrza lub zbywania w ich imieniu efektów pochłaniania dwutlenku węgla przez lasy;

11) przychodów będących wynagrodzeniem umownym jednostki za pomoc udzielaną partnerom Lasów Państwowych w konstruowaniu przez nich programów rozwojowych;

12) tzw. pozostałych przychodów operacyjnych, których lista oraz sposób uzyskiwania zostaną szczegółowo opisane w planie kont jednostki.

2. Podstawą wynagrodzeń, o których mowa w ust. 1, pkt. od 1 do 7, będzie porozumienie spisywane między dyrektorem generalnym Lasów Państwowych i dyrektorem jednostki (pkt. od 1. do 5 oraz pkt. 7) lub między dyrektorem jednostki i krajowym administratorem Systemu Handlu Uprawnieniami do Emisji (pkt. 6) z tym, że wynagrodzenia te będą kalkulowane na podstawie przewidywanych kosztów wykonania poszczególnych zadań, powiększonych o prowizję. Po stronie Dyrekcji Generalnej Lasów Państwowych wynagrodzenia te będą stanowić ciężar funduszu leśnego (wynagrodzenie z ust. 1, pkt. 2) lub ciężar kosztów funkcjonowania Dyrekcji Generalnej Lasów Państwowych.

3. Podstawą przyznania dotacji, o której mowa w ust. 1, pkt. 8, będzie spisywane corocznie porozumienie pomiędzy ministrem środowiska jako jednostką pośredniczącą i dyrektorem jednostki, działającym w imieniu dyrektora generalnego Lasów Państwowych; wysokość dotacji będzie kalkulowana na podstawie przewidywanych kosztów realizacji zadań zleconych Lasom Państwowym.

4. Podstawą przychodów, o których mowa w ust. 1, pkt. 9, będzie umowa między dyrektorem jednostki i Komisją Europejską.

§ 17

1. Ustalanie wynagrodzenia dyrektora jednostki będzie właściwością dyrektora generalnego Lasów Państwowych, działającego na podstawie przepisów właściwych w sprawie wynagradzania pracowników służby leśnej.

2. Wynagradzanie pozostałych pracowników jednostki następować będzie według zasad zawartych w Ponadzakładowym Układzie Zbiorowym Pracy, obowiązującym w Państwowym Gospodarstwie Leśnym Lasy Państwowe.

§ 18

1. Koszty działalności operacyjnej jednostki będą ewidencjonowane w układzie rodzajowym.

2. Koszty, o których mowa w ust. 1, będą przenoszone na konta zespołu 5. działalności operacyjnej jednostki, z zachowaniem następujących reguł:

1) w każdym przypadku, w którym treść dokumentu poniesionych kosztów pozaosobowych będzie na to pozwalała, koszty te będą z kont zespołu czwartego odnoszone bezpośrednio w koszty zadań realizowanych odpowiednio przez sekcje: zamówień publicznych, wdrażania Priorytetu V, zarządzania Life+, budżetów zewnętrznych, akumulacji węgla lub stanowisko pomocy partnerskiej; zasada, o której mowa w zdaniu poprzedzającym, dotyczyć będzie szczególnie kosztów amortyzacyjnych (kosztów podobnych) w odniesieniu do składników majątkowych we władaniu jednostki, bezpośrednio przypisanych do poszczególnych komórek organizacyjnych pionu merytorycznego Jednostki;

2) wszyscy pracownicy jednostki będą obowiązani do prowadzenia miesięcznej ewidencji czasu pracy, w którym odzwierciedlać będą czas pracy przeznaczony na rzecz zadań:

a) przypisanych do komórek organizacyjnych, o których mowa w pkt. 1,

b) realizowanych przez komórki funkcjonalne (tj. stanowisko ds. księgowości, dział planowania i analiz, dział ds. logistyki oraz stanowisko ds. audytu) – jeżeli czas pracy pracowników będzie kwalifikował się do uznania za czas służący realizacji zadań komórek pionu funkcjonalnego sensu stricte;

3) na podstawie ewidencji czasu pracy, o której mowa w pkt. 2 – koszty osobowe pracowników jednostki (wynagrodzenie ze wszelkimi pochodnymi) będą co miesiąc dzielone na koszty realizacji zadań przez poszczególne komórki merytoryczne oraz koszty działalności komórek funkcjonalnych do „rozkluczenia”;

4) „rozkluczeniu” na koszty zadań komórek pionu merytorycznego podlegać będą koszty, o których mowa w pkt. 3, oraz operacyjne koszty pozaosobowe, niekwalifikujące się do odniesienia na konta zespołu 5 na warunkach, o których mowa w pkt. 1); „rozkluczenie” następować będzie na podstawie sumy kosztów przypisanych do poszczególnych komórek merytorycznych według postępowania opisanego w pkt. 1) i 3).

3. Ilekroć w niniejszym zarządzeniu jest mowa o kosztach realizacji zadań przez jednostkę jako o podstawie ustalania wynagrodzenia przysługującego jednostce, należy przez to rozumieć koszty ustalana według rachunku kosztów, opisanego w ust. 2.

§ 19

1. Podstawą gospodarki finansowej jednostki w danym roku będzie jej plan finansowo- gospodarczy, zatwierdzany przez Radę jednostki.

2. Plan, o którym mowa w ust. 1, będzie składał się z następujących części składowych:

1) plan finansowo-rzeczowy wydatków w zakresie nabywania aktywów trwałych oraz działań doskonalących systemy funkcjonalne jednostki;

2) stan środków pieniężnych zabezpieczających możliwość zwrotu przez jednostkę środków pieniężnych nieprawidłowo pobranych lub wydatkowanych przez beneficjentów Priorytetu V Sektorowego Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko oraz beneficjentów instrumentu Life+;

3) analityczna specyfikacja zadań merytorycznych do wykonania według komórek organizacyjnych pionu merytorycznego;

4) plan czasu pracy pracowników z podziałem na czas, przewidywany na realizację zadań merytorycznych i zadania komórek funkcjonalnych sensu stricte;

5) plan zatrudnienia i wynagrodzeń pracowników oraz zobowiązań wobec urzędu skarbowego i ZUS z tytułu wynagrodzeń;

6) plan amortyzacji, zużycia materiałów, zapotrzebowania na usługi obce;

7) plan przychodów oraz kosztów operacyjnych według komórek merytorycznych;

8) plan pozostałych przychodów i kosztów operacyjnych oraz przychodów i kosztów finansowych;

9) plan obciążeń z tytułu podatku dochodowego od osób prawnych (kalkulowany bez uwzględniania efektu wspólnego rozliczania się LP z tego tytułu) oraz plan obciążeń z tytułu podatku VAT oraz innych podatków i danin publicznych;

10) spodziewany wynik finansowy jednostki brutto;

11) plan podziału wyniku finansowego jednostki;

12) plan gospodarowania uprawnieniami do emisji do powietrza gazów cieplarnianych oraz gospodarowania efektami pochłaniania dwutlenku węgla przez lasy – z podziałem na:

a) plan gospodarowania uprawnieniami i efektami związanymi z lasami, wchodzącymi w skład PGL LP,

b) plan gospodarowania uprawnieniami i efektami związanymi z lasami, wchodzącymi w skład innych gospodarstw leśnych;

13) roczny plan płynności finansowej jednostki.

3. Szczegółowa procedura sporządzania planu finansowo-gospodarczego jednostki zostanie ustalona w odrębnym zarządzeniu dyrektora generalnego Lasów Państwowych, dotyczącym planowania finansowo-gospodarczego w Lasach Państwowych.

§ 20

1. W wykonaniu zadań sekcji akumulacji węgla – dyrektor jednostki będzie miał uprawnienie do gospodarowania w imieniu dyrektora generalnego Lasów Państwowych środkami funduszu leśnego, pochodzącymi ze zbywania:

1) uprawnień do emisji dwutlenku węgla do powietrza, otrzymywanymi w zamian za udokumentowane co do ilości i wartości dodatkowe efekty akumulacji dwutlenku węgla przez lasy pozostające we władaniu Lasów Państwowych;

2) dodatkowych efektów akumulacji dwutlenku węgla przez lasy, niezamienione na uprawnienia do emisji dwutlenku węgla do powietrza.

2. Gospodarowanie, o którym mowa w ust. 1, będzie obejmowało:

1) przyjmowanie do ewidencji ilościowo-wartościowej (na podstawie raportów generowanych przez System Informatyczny Lasów Państwowych) efektów dodatkowej akumulacji dwutlenku węgla przez lasy we władaniu Lasów Państwowych, z zastrzeżeniem dokonywania wyceny wartości godziwej tych efektów według ceny sprzedaży uprawnień do emisji, występujących na rynkach europejskich i utrwalania wyników tej wyceny na odpowiednim koncie zespołu 6;

2) przyjmowanie do ewidencji ilościowo-wartościowej instrumentów kapitałowych w postaci uprawnień do emisji dwutlenku węgla do powietrza, przyznawanych Lasom Państwowym przez krajowego administratora Systemu Handlu Uprawnieniami do Emisji na podstawie udokumentowanych efektów dodatkowej akumulacji, o której mowa w pkt. 1 – z równoczesnym zmniejszaniem w/w stanu konta zespołu 6;

3) wybór istniejącej (krajowej lub zagranicznej) aukcji internetowej, nadającej się do zbywania instrumentów, o których mowa w pkt. 2;

4) spisywanie w imieniu dyrektora generalnego Lasów Państwowych umów między instytucją prowadzącą aukcję, o której mowa w pkt. 3), a Lasami Państwowymi na przekazanie części w/w instrumentów do sprzedaży za pośrednictwem tej aukcji;

5) przekazywanie części w/w instrumentów do sprzedaży na aukcji, prowadzonej bezpośrednio przez Lasy Państwowe;

6) przekazywanie efektów dodatkowej akumulacji, o której mowa w pkt. 1 (niezamienionych na w/w instrumenty kapitałowe) do sprzedaży na aukcji, o której mowa w pkt. 5);

7) gospodarowanie należnościami z tytułu sprzedaży, o której mowa w pkt. 4, 5 i 6, w tym:

a) pozyskiwanie środków pieniężnych, należnych za sprzedane w/w uprawnienia do emisji lub efekty dodatkowej akumulacji dwutlenku węgla,

b) przekazywanie środków pieniężnych na fundusz leśny);

8) dochodzenie należności w trybie postępowania sądowo-egzekucyjnego.

System zabezpieczenia dobrego wykorzystania środków pomocowych, przepływających przez jednostkę

§ 21

1. W celu zabezpieczenia możliwości zwrotu przez jednostkę środków pomocowych (w tym związanych z instrumentem Life+) wadliwie przyznanych beneficjentom lub nieprawidłowo przez nich wydatkowanych – jednostka będzie obowiązana do stałego utrzymywania na swoim rachunku bankowym kwoty środków pieniężnych, o której mowa w § 5, pkt. 4.

2. Oświadczenie o zgodzie na zajęcie w/w środków będzie stanowić jedyne rozwiązanie, do stosowania którego w decyzji, o której mowa w § 23, dyrektor jednostki zostanie upoważniony w wykonywaniu obowiązku zabezpieczania w umowie z jednostką zarządzającą, pośredniczącą lub Komisją Europejską prawidłowego wykorzystywania środków pomocowych, które przepływać będą przez jednostkę.

3. W decyzji, o której mowa w § 23, dyrektor jednostki zostanie zobowiązany do umieszczania w umowie − spisywanej z beneficjentami − klauzuli ustalającej formę zabezpieczenia właściwego wykorzystania środków pomocowych, wiążącą tych beneficjentów (zajęcie rachunku beneficjenta, gwarancja bankowa udzielona beneficjentowi, inne instrumenty prawno-ekonomiczne);

4. W miarę potrzeby odtworzenia stanu środków, o którym mowa w ust. 1, dyrektor jednostki będzie obowiązany przeznaczać na to całość lub część zysku netto z działalności;

5. Jeżeli wypełnienie obowiązku wynikającego z oświadczenia, o którym mowa w ust. 2, stworzy trwałe zagrożenie dla płynności finansowej jednostki, skutkujące brakiem możliwości realizowania zadań w zakresie gospodarki leśnej – dyrektor generalny Lasów Państwowych będzie obowiązany z mocy decyzji, o której mowa w § 23, do przekazania na jej konto odpowiedniej ilości środków pieniężnych, mających swoje pokrycie w funduszu leśnym (stosownie do normy art. 58, ust. pkt. 6 ustawy z 28 września 1991 r. o lasach). Środki funduszu leśnego będą przekazywane w formie dotacji lub w formie środków stawianych do przejściowej dyspozycji.

Regulacje końcowe

§ 22

Projekt planu kont, o którym mowa w niniejszym zarządzeniu, wraz z projektem komentarza zawierającego w szczególności charakterystykę tzw. polityki finansowej, do stosowania której obowiązana będzie jednostka, opracuje pełnomocnik w ścisłej współpracy z główną księgową Lasów Państwowych. Projekt ten – po zaopiniowaniu przez Radę jednostki – stanie się planem kont jednostki, zamieszczonym jako załącznik do decyzji, o której mowa § 23.

§ 23

1. Jednostka rozpocznie działalność w dniu podpisania przez dyrektora generalnego Lasów Państwowych decyzji o jej utworzeniu.

2. W decyzji, o której mowa w ust. 1, zostaną zawarte wszystkie zapowiedzi zawarte w niniejszym zarządzeniu.

§ 24

Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.

Przypisy


1 Art. 32, ust. 2, pkt 4 ustawy z 28 września 1991 r. o lasach (t.j. Dz. U. 05.45.435; Dz.U.05.157.1315; Dz. U. 05.167.1399; Dz.U.05.175.1460; Dz. U.)5.175. 1462) stanowi, że w „skład Lasów Państwowych wchodzą (….) inne jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej”

2 Statut Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe został nadany zarządzeniem nr 50 ministra ochrony środowiska, zasobów naturalnych i leśnictwa z 18 maja 1994 r. § 6 Statutu Lasów Państwowych stanowi, że w wykonaniu zadań określonych przez ustawę (o lasach) oraz przez przepisy wykonawcze do ustawy, a także innych przepisów prawnych dyrektor generalny LP wydaje zarządzenia i decyzje obowiązujące w Lasach Państwowych

3 Art. 33, ust. 3, pkt 2 ustawy z 28 września 1991 r. o lasach stanowi, że „Dyrektor generalny (…) tworzy, łączy, dzieli i likwiduje jednostki organizacyjne o zasięgu krajowym, o których mowa w art. 32, ust. 2, pkt 4” ustawy o lasach

4 Ustawa z 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień publicznych, (Dz. U. z 2004 r., nr 19, poz. 177, nr 96, poz. 959, nr 116, poz. 1207, nr 145, poz. 1537, nr 273, poz. 2703, z 2005 r. nr 163, poz. 1362, nr 184, poz. 1539, z 2006 r. nr 79, poz. 551)

5 Mowa o tym będzie w zarządzeniu dyrektora generalnego Lasów Państwowych w sprawie ustalenia szczegółowej klasyfikacji działalności Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe

6 Art. 33, ust. 3 ustawy o lasach stanowi m.in., że dyrektor generalny Lasów Państwowych „inicjuje, organizuje oraz koordynuje przedsięwzięcia na rzecz ochrony lasów” (pkt. 3) oraz „organizuje wspólne przedsięwzięcia jednostek organizacyjnych Lasów Państwowych na rzecz racjonalnej gospodarki leśnej i rozwoju leśnictwa” (pkt. 8)

7 W projektowanej ustawie - dla Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe jako prowadzącego gospodarstwo leśne przewiduje w szczególności następujące zadania: a) przygotowanie i doprowadzanie do wprowadzenia w życie programu zwiększenia akumulacji dwutlenku węgla przez lasy zarządzane przez Państwowe Gospodarstwo Leśne Lasy Państwowe, b) sporządzanie okresowej prognozy udziału Lasów Państwowych w pochłanianiu dwutlenku węgla, c) monitorowanie i dokumentowanie rzeczywistego udziału Lasów Państwowych w pochłanianiu dwutlenku węgla, d) przekazywanie krajowemu administratorowi informacji niezbędnych do opracowania krajowego planu rozdziału uprawnień do emisji, e) prowadzenie informatycznej bazy danych o cechach składających się na charakterystykę taksacyjną lasu i charakterystykę gruntów wylesionych, pozwalającej na sporządzanie na nośnikach numerycznych i przesyłanie określonych danych do krajowego administratora, f) przekazywanie krajowemu administratorowi informacji zbieranych na stałych obiektach prognostycznych, służących doskonaleniu procedury sporządzania projektu planu krajowego rozdziału uprawnień do emisji , g) sporządzanie i przekazywanie do krajowego administratora sprawozdań rocznych z udziału lasów zarządzanych przez Państwowe Gospodarstwo Leśne Lasy Państwowe w pochłanianiu dwutlenku węgla, h) sporządzenie i przekazanie do krajowego administratora raportu końcowego z udziału lasów zarządzanych przez Państwowe Gospodarstwo Leśne Lasy Państwowe w pochłanianiu dwutlenku węgla

8 W projektowanych przepisach przewiduje się, że środki ze zbywania uprawnień do emisji będą zasilać fundusz leśny; zakres uprawnień, jakie przypadać będą dyrektorowi jednostki, obejmie: wybór zewnętrznej aukcji internetowej uprawnieniami do emisji, prowadzenie własnej aukcji internetowej uprawnieniami do emisji, zawieranie umów kupna–sprzedaży uprawnień ze wskazaniem rachunku funduszu leśnego jako przyjmującego wpłaty, prowadzenie monitorowania wpłat, dochodzenie należności w trybie zwykłego zarządu lub poza zwykłym zarządem (należności trudne)

9 Handel uprawnieniami do emisji jest tylko jedną z możliwych dróg pozyskiwania środków na fundusz leśny z tytułu pochłaniania dwutlenku węgla przez lasy; jest prawdopodobne, że w przyszłości otworzy się przed Lasami Państwowymi prawna możliwość sprzedaży (w imieniu Skarbu Państwa) efektów pochłaniania dwutlenku węgla przez lasy (w części, w której efekty nie będą zamieniane na uprawnienia do emisji) na rzecz innych stron Protokołu z Kioto; inną rysującą się możliwością prawną jest uzyskiwanie dochodów przez fundusz leśny w ramach tzw. wspólnych przedsięwzięć

10 W § 28, ust. 3 Statutu Lasów Państwowych określono, że „Kierownik zakładu w zakresie swojego działania odpowiada przed organem, któremu został podporządkowany”

11 Powołany przepis stanowi, że w „planie finansowo-gospodarczym Lasów Państwowych zapewnia się środki na tworzenie, łączenie, dzielenie i likwidację nadleśnictw oraz zakładów”

12 chodzi o zarządzenie nr 85 dyrektora generalnego Lasów Państwowych z 26 października 1990 r. w sprawie szczegółowego sposobu postępowania przy przekazywaniu pomiędzy jednostkami organizacyjnymi Lasów Państwowych mienia i przedmiotów mienia znajdującego się w zarządzie PGL LP (G-2111-05p.342)

13 naturalną funkcją (działaniem, oddziaływaniem) lasów jest pochłanianie dwutlenku węgla z powietrza (głównie w ramach procesu fotosyntezy); proces ten – zgodnie z ustaleniami protokołu z Kioto – można wzmagać świadomą działalnością człowieka poprzez: a) zmniejszanie tempa przeznaczania lasów na cele nieleśne, b) przeznaczania powierzchni ziemskiej na nowe założenia leśne (przeznaczanie gruntów do zalesienia), a także poprzez c) podejmowanie określonych działań w lasach istniejących; w dobie globalnych zmian klimatu efekt pochłaniania dwutlenku węgla przez lasy jest korzyścią pobieraną przez ogół społeczeństwa, albowiem przyczynia się do łagodzenia procesu (a przynajmniej niepogłębiania) ocieplania się atmosfery ziemskiej; omawiany efekt wyczerpuje wszelkie znamiona pożytku (dobra), wytwarzanego przez lasy i pobieranego przez ogół społeczności międzynarodowej; jeśli omawiany efekt jest rezultatem świadomych działań człowieka – może być uznany za usługę wytworzoną przez prowadzących gospodarkę leśną; przewiduje się, że prawo do władania tymi usługami przypadać będzie jednostce; wartość usługi łagodzenia efektu cieplarnianego będzie corocznie wyceniana według wartości godziwej, o której mowa w ustawie o rachunkowości; wynagrodzeniem za omawianą usługę będą instrumenty kapitałowe, przekazane Lasom Państwowym jako uprawnienia do emisji do powietrza gazów cieplarnianych (w rozumieniu ustawy o handlu uprawnieniami do emisji gazów, ustawy o handlu uprawnieniami do emisji do powietrza gazów cieplarnianych i innych substancji); omawiane efekty będą mogły być również zbywane bezpośrednio – jeśli taka możliwość pojawi się w następstwie stanowienia prawa krajowego (wynagrodzenie za pochłanianie dwutlenku węgla w ramach wspólnych przedsięwzięć; zakup bezpośredni jednostek pochłaniania dwutlenku węgla)

DYREKTOR GENERALNY

LASÓW PAŃSTWOWYCH

mgr inż. Andrzej Matysiak