Decyzja nr 73/2006

02.04.2012
Na podstawie § 6 Statutu Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe (przypis 2), w wykonaniu uprawnienia dyrektora generalnego Lasów Państwowych, określonego w art. 33, ust.3, pkt 2 ustawy
z 28 września 1991 r. o lasach (przypis 3), a także w wykonaniu zapowiedzi, ujętych w zarządzeniu nr 40 dyrektora generalnego Lasów Państwowych z 31 sierpnia 2006 r. w sprawie ustalenia obszaru
zadaniowego, organizacji i kompetencji oraz działań zmierzających do utworzenia Ogólnokrajowej Jednostki Akwizycyjno-Wdrożeniowej działającej w formie organizacyjno-prawnej innej jednostki
organizacyjnej, o której mowa w art. 32, ust. 2, pkt 4 ustawy z 28 września 1991 r. o lasach (znak: OR-13-2/06) postanawiam, co następuje.

§ 1

1. Z dniem 1 listopada 2006 r. tworzę Centrum Koordynacji Projektów Środowiskowych, będące inną jednostką organizacyjną, o której mowa w art. 32, ust. 2, pkt 4 ustawy z 28 września 1991 r. o lasach, zwaną dalej centrum.

2. Ustalam, że siedzibą centrum jest miasto stołeczne Warszawa.

3. Ustalam, że zasięgiem działania centrum jest terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Struktura organizacyjna

§ 2

1. Centrum, z zastrzeżeniem ust. 2−3, nadaję następującą strukturę organizacyjną: (patrz załącznik nr 1)

2. Dyrektorowi centrum nadaję uprawnienie do tworzenia, w trybie bieżącego kierowania centrum, zespołów zadaniowych, składających się z podległych pracowników lub osób spoza centrum.

3. Dyrektorowi centrum nadaję uprawnienie do przydzielania, w trybie bieżącego kierowania centrum, podległych mu pracowników do wymagających tego komórek organizacyjnych centrum – niezależnie od komórek, do których pracownicy ci są przypisani w świetle umowy o pracę.

Zadania do realizacji przez centrum

§ 3

1. Ustalam następujący zakres zadań do wykonywania przez Centrum: (patrz załącznik nr 2)

2. W rozumieniu klasyfikacji działalności Lasów Państwowych (przypis 5)

– działalność, którą prowadzi centrum, zaliczać należy do działalności usługowej:

1) dodatkowej w ramach gospodarki leśnej, na rzecz zadań przypadających:

a) Państwowemu Gospodarstwu Leśnemu Lasy Państwowe jako zamawiającemu w rozumieniu prawa zamówień publicznych (zadania sekcji zamówień publicznych);

b) dyrektorowi generalnemu Lasów Państwowych w zakresie przedsięwzięć, o których mowa w art. 33, ust. 3, pkt 3) i 8) ustawy o lasach (przypis 6), finansowanych (lub współfinansowanych) ze środków zewnętrznych, innych niż pochodzące z Unii Europejskiej (zadania sekcji budżetów zewnętrznych);

c) dyrektorowi generalnemu Lasów Państwowych w związku z występowaniem Lasów Państwowych w roli prowadzącego gospodarstwo leśne, realizujące program działań ukierunkowanych na zwiększone pochłanianie dwutlenku węgla przez lasy (przypis 7) (zadania sekcji akumulacji węgla);

d) dyrektorowi generalnemu Lasów Państwowych w zakresie zarządzania funduszem leśnym – w części dotyczącej wydatkowania przypadających Lasom Państwowym środków pieniężnych, pochodzących z:

− aukcji na uprawnienia do emisji (przypis 8),

− zbywania jednostek pochłaniania (przypis 9) (zadanie sekcji akumulacji węgla);

2) poza gospodarką leśną:

a) na rzecz zadań administracji rządowej, zlecanych do realizacji Państwowemu Gospodarstwu Leśnemu Lasy Państwowe w zakresie wdrażania Priorytetu V Sektorowego Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko (zadania sekcji wdrażania Priorytetu V);

b) na rzecz zadań administracji rządowej, w zakresie wypełniania jej zobowiązań sprawozdawczych na rzecz Krajowego Centrum Inwentaryzacji Emisji (zadania sekcji akumulacji węgla);

c) na rzecz zadań administracji rządowej, w zakresie:

− prowadzenia aukcji na uprawnienie do emisji;

− systemu zarządzania jednostkami pochłaniania, z zastrzeżeniem ust. 3,

d) na rzecz zadań, zlecanych przez Komisję Europejską w odniesieniu do obsługi instrumentu Life+ (zadania sekcji Life+),

e) na rzecz partnerów Lasów Państwowych w zakresie pomocy udzielanej im na warunkach rynkowych,
w konstruowaniu przez nich programów rozwojowych, w tym z udziałem środków budżetu Unii Europejskiej (stanowisko pomocy partnerskiej).

3. W ujęciu analitycznym zadania sekcji akumulacji węgla obejmują:

1) przygotowywanie ogłoszeń do zamieszczenia na stronie Biuletynu Informacji Publicznej o terminach aukcji na uprawnienia do emisji oraz doprowadzanie do zamieszczenia tych ogłoszeń na stronie Biuletynu Informacji Publicznej;

2) przygotowywanie projektu decyzji o cenie wyjściowej uprawnień do emisji, zbywanej na aukcji;

3) prowadzenie aukcji na uprawnienia do emisji;

4) wykonywanie czynności, mających na celu wybór projektów do realizacji ze środków funduszu leśnego, pochodzących z aukcji na uprawnienia do emisji;

5) podpisywanie umów z wykonawcami projektów, o których mowa w pkt. 4);

6) przygotowywanie projektu informacji z przebiegu aukcji oraz wydatkowania środków, będących wpływami z aukcji;

7) przygotowywanie projektów decyzji, zatwierdzających uczestnictwo określonych podmiotów w systemie zarządzania jednostkami pochłaniania;

8) projektowanie i wdrażanie, w formie elektronicznej bazy danych, rejestru beneficjentów systemu zarządzania jednostkami pochłaniania;

9) prowadzenie rejestru, o którym mowa w pkt. 8;

10) założenie i utrzymanie centralnej elektronicznej bazy danych o cechach, składających się na charakterystykę taksacyjną lasów, wchodzących w skład: nadleśnictw, gospodarstw leśnych, grup gospodarstw leśnych oraz pozostałych gospodarstw leśnych, a także składających się na charakterystykę gruntów wylesionych – niezbędnej do generowania:

a) projektu planu rozdziału jednostek pochłaniania,

b) sprawozdań Lasów Państwowych z pochłaniania dwutlenku węgla przez lasy,

c) raportu końcowego z pochłaniania dwutlenku węgla przez lasy;

11) analizowanie oraz wydawanie opinii w sprawie wniosków kierowanych do dyrektora generalnego Lasów Państwowych o przeznaczenie środków funduszu leśnego, o których mowa w art. 58, ust. 3 ustawy z 28 września 1991 r. o lasach, na zorganizowanie, założenie i prowadzenie bazy danych, o której mowa w ust. 10, albo na pokrycie kosztów stworzenia własnej bazy danych przez wnioskodawcę; przygotowywanie projektów decyzji dyrektora generalnego Lasów Państwowych ww. sprawach;

12) doprowadzanie do opracowania i zamieszczenia na stronie Biuletynu Informacji Publicznej aplikacji informatycznej, adresowanej do pozostałych gospodarstw leśnych;

13) gromadzenie, przetwarzanie oraz kolportaż informacji pochodzących ze stałych powierzchni prognostycznych, ukierunkowanych na doskonalenie systemu zarządzania jednostkami pochłaniania;

14) sporządzanie prognozy udziału lasów w pochłanianiu;

15) sporządzanie projektu planu rozdziału jednostek pochłaniania;

16) sporządzanie sprawozdania z udziału Lasów Państwowych w pochłanianiu w poszczególnych latach okresu rozliczeniowego;

17) przygotowywanie oceny sprawozdań z udziału lasów w pochłanianiu dwutlenku węgla w poszczególnych latach okresu rozliczeniowego;

18) prowadzenie kont beneficjentów systemu zarządzania jednostkami pochłaniania;

19) dyrektor generalny Lasów Państwowych, na podstawie decyzji ministra właściwego do spraw środowiska zezwalających na zbywanie jednostek pochłaniania za poszczególne lata okresu rozliczeniowego, zamieszcza w Biuletynie Informacji Publicznej zawiadomienie o terminie ogłoszenia oferty zbycia jednostek pochłaniania i warunkach prowadzenia tego zbycia;

20) wykonywanie czynności faktycznych o charakterze pomocniczym, związanych z ze zbywaniem jednostek pochłaniania, w tym jednostek pochłaniania tworzących rezerwę;

21) wykonywanie czynności faktycznych o charakterze pomocniczym, związanych z podziałem środków pieniężnych, pochodzących ze zbywania jednostek pochłaniania;

22) sporządzanie projektu raportu końcowego z pochłaniania dwutlenku węgla przez lasy w okresie rozliczeniowym;

23) sporządzanie projektu sprawozdania finansowo-rzeczowego z wykorzystania środków ze zbycia jednostek pochłaniania w okresie rozliczeniowym.

4. Szczegółowy zakres zadań centrum powinien zostać ujęty w jego regulaminie organizacyjnym.

5. Szczegółowy zakres zadań do wykonania przez centrum w wymiarze ilościowym oraz wartościowym jest corocznie ujmowany w jego planie finansowo-gospodarczym.

Umocowanie do działania i reguły działania rady centrum i dyrektora centrum

§ 4

1. Kierując się normą § 28, ust. 3 Statutu Lasów Państwowych (przypis 10) – dyrektora centrum podporządkowuję radzie centrum.

2. Zobowiązuję dyrektora centrum do zatrudnienia w charakterze członków rady centrum następujące osoby:

1) Czesława Śleziaka,

2) przedstawiciela organizacji pozarządowej,

3) przedstawiciela organizacji pozarządowej,

4) przedstawiciela Ministerstwa Finansów,

5) przedstawiciela Ministerstwa Środowiska.

3. Zobowiązuję dyrektora centrum do przedstawienia zamiaru zatrudnienia osób, o których mowa w ust. 2, w charakterze członków rady centrum, ministrowi środowiska oraz poinformowania odpowiednich organów Komisji Europejskiej.

4. Sposób zatrudnienia członków rady centrum, o których mowa w ust. 2, pozostawia się uzgodnieniom operacyjnym dyrektora centrum z kandydatami.

§ 5

Na mocy niniejszej decyzji na radę centrum przenoszę następujące uprawnienia władztwa służbowego nad dyrektorem centrum:

1) zatwierdzanie procedur (w tym kryteriów oraz wag) oraz innych reguł postępowania w ramach wdrażania Priorytetu V Sektorowego Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko oraz zarządzania instrumentem Life+;

2) zatwierdzanie regulaminu organizacyjnego i regulaminu pracy centrum oraz przydziału mienia i uprawnień niemajątkowych do struktur wewnętrznych centrum;

3) ustalanie kwoty wolnych środków pieniężnych do utrzymywania na rachunku bankowym centrum jako zabezpieczenie zwrotu kwot pieniężnych nieprawidłowo przyznanych lub wydatkowanych przez beneficjentów Priorytetu V Sektorowego Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowis- ko, instrumentu Life+ , środków pochodzących z aukcyjnej sprzedaży uprawnień do emisji oraz środków ze sprzedaży jednostek pochłaniania;

4) zatwierdzanie wysokości prowizji od wynagrodzeń pobieranych przez centrum, gdy podstawą wynagrodzeń jest koszt realizacji zadań;

5) opiniowanie planu kont i reguł rachunkowości, prowadzonej przez centrum;

6) zatwierdzanie regulaminu audytu wewnętrznego;

7) zatwierdzanie rocznego planu finansowo-gospodarczego centrum;

8) zarządzanie działań kontrolnych w centrum z wykorzystaniem stanowiska audytora oraz Inspekcji Lasów Państwowych;

9) zatwierdzanie wyników kontroli, o których mowa w pkt. 8);

10) wydawanie decyzji (zarządzeń) pokontrolnych;

11) wybór biegłego rewidenta;

12) zatwierdzanie sprawozdania finansowego centrum;

13) przyjmowanie (kwitowanie) sprawozdań, raportów oraz wszelkiej podobnej dokumentacji post factum, do sporządzania której obowiązane będzie centrum;

14) inne uprawnienia, które – w razie takiej potrzeby − zostaną utrwalone w odrębnych decyzjach dyrektora generalnego Lasów Państwowych.

§ 6

1. Oświadczenia woli rady centrum zapadają w drodze consensusu lub głosowania w przypadku braku consensusu.

2. Rada centrum swoje posiedzenia może odbywać korespondencyjnie, z wykorzystaniem systemu komunikacji internetowej.

3. Rada centrum działa na podstawie regulaminu rady centrum, stanowiącego załącznik nr 1 do niniejszej decyzji.

§ 7

1. Stosunek pracy z dyrektorem centrum nawiązuje się z wykorzystaniem instytucji powołania.

2. Przy nawiązywaniu stosunku pracy, o którym mowa w ust. 1, reprezentantem centrum jako pracodawcy jest dyrektor generalny Lasów Państwowych.

§ 8

1. Dyrektor centrum jako organ kierowniczy centrum, przez który będzie prowadzić swoją działalność, z mocy niniejszej decyzji jest uprawniony do władania majątkiem Skarbu Państwa,
wyszczególnionym w § 14, z zastrzeżeniem ust. 2.

2. Wykonywanie władania, o którym mowa w ust. 1, dyrektor centrum może prowadzić w ramach uprawnień majątkowych, o których mowa w § 15.

§ 9

Z mocy niniejszej decyzji dyrektor centrum zostaje umocowany do posługiwania się w realizacji zadań centrum jego zdolnością do:

1) czynności cywilnoprawnych;

2) czynności pracowniczo-prawnych (przy zatrudnianiu pracowników centrum);

3) władztwa służbowego w stosunku do pracowników centrum;

4) czynności procesowych przed sądami w ochronie interesów Skarbu Państwa, do reprezentowania których centrum zostało utworzone.

§ 10

1. Zobowiązuję dyrektora centrum do dokonania i utrwalenia w formie pisemnej podziału kompetencji w obrębie centrum.

2. Przez podział kompetencji, o których mowa w ust. 1, należy rozumieć:

1) przypisanie zadań poszczególnym strukturom wewnętrznym centrum;

2) przydzielenie do struktur wewnętrznych centrum składników majątkowych, będących we władaniu centrum;

3) umocowanie kierujących strukturami wewnętrznymi centrum do posługiwania się uprawnieniami majątkowymi oraz zdolnością do czynności prawnych, przysługującą centrum;

4) ustalenie zakresu odpowiedzialności, ciążącej na kierującymi strukturami wewnętrznymi centrum.

§ 11

1. Wszelkie oświadczenia woli rady centrum powinny być przekazywane dyrektorowi generalnemu Lasów Państwowych do wiadomości;

2. Dyrektor generalny Lasów Państwowych w razie powzięcia przekonania, iż oświadczenie woli rady centrum może być niezgodne z interesem Skarbu Państwa, do reprezentowania którego centrum zostało utworzone, jest obowiązany do skierowania tego oświadczenia na ręce ministra środowiska z prośbą o zbadanie tego oświadczenia w trybie ustawowego nadzoru, sprawowanego przez ministra środowiska nad Państwowym Gospodarstwem Leśnym Lasy Państwowe.

3. Decyzja nadzorcza ministra środowiska, o której mowa w ust. 2, ma dla centrum moc wiążącą.

Plan finansowy dochodzenia centrum do osiągnięcia zdolności do działania

§ 12

1. Centrum zdolność do działania osiągnie do końca 2006 r.

2. Przez zdolność do działania, o której mowa w ust. 1, należy rozumieć stan prawny i faktyczny, obejmujący:

1) uzyskanie przez centrum zaświadczenia o wpisie do rejestru podmiotów gospodarki narodowej REGON;

2) nadanie centrum numeru identyfikacji podatkowej NIP;

3) podpisanie przez centrum, z zachowaniem przepisów właściwych w sprawie zamówień publicznych, umowy rachunku bankowego oraz doprowadzenie do otwarcia tego rachunku;

4) doprowadzenie do powstania rady centrum;

5) doprowadzenie do przyjęcia planu kont centrum i reguł jego rachunkowości;

6) doprowadzenie do zatwierdzenia zasad wynagradzania pracowników centrum, w tym kwitujących umowy o pracę, podpisane z członkami rady centrum;

7) zatwierdzenie regulaminu organizacyjnego oraz regulaminu pracy centrum;

8) opracowanie prowizorium planu finansowo-gospodarczego centrum na rok 2007.

§ 13

1. W celu zabezpieczenia środków finansowych na osiągnięcie przez centrum zdolności, o której mowa w § 12 – na podstawie § 6, ust. 4 rozporządzenia Rady Ministrów z 6 grudnia 1994 r.
w sprawie szczegółowych zasad gospodarki finansowej w Państwowym Gospodarstwie Leśnym Lasy Państwowe (Dz. U. 94.134.692) (przypis 11) − ustalam dla centrum, w ciężar ogólnej rezerwy funduszu leśnego, następujący plan wydatków.

Plan kosztów bieżących i nakładów inwestycyjnych centrum do końca roku 2006:

a) wynagrodzenia z wszelkimi pochodnymi dla rady centrum oraz dyrektora centrum – 100 000 zł,

b) czynsz najmu pomieszczeń biurowych centrum – 15 000 zł,

c) wynagrodzenie usług obcych – 45 000 zł,

d) delegacje i szkolenia – 10 000 zł,

e) zakup wyposażenia biura – 30 000 zł,

f) zakup środków trwałych – 100 000 zł.

2. Do końca 2006 roku dyrektor centrum przejmie na stan ewidencyjny centrum środki trwałe i wyposażenie od innych jednostek organizacyjnych Lasów Państwowych w trybie regulacji, zawartych w odrębnym zarządzeniu dyrektora generalnego Lasów Państwowych (przypis 12), jeśli okaże się to uzasadnione i możliwe.

System finansowy centrum

§ 14

1. Centrum w realizacji swojej działalności ma uprawnienie do korzystania z następujących aktywów: (patrz załącznik nr 3)

2. Centrum przysługuje również prawo do władania, w ujęciu pozabilansowym, należącymi do Skarbu Państwa składnikami majątkowymi w postaci uprawnień do emisji, przeznaczonymi do zbycia
w systemie aukcyjnym, oraz w postaci jednostek pochłaniania, związanymi z efektami pochłaniania przez lasy dwutlenku węgla z atmosfery w wyniku zalesiania gruntów, ich wylesiania oraz określonych działań w zakresie gospodarki leśnej.

3. Wszystkie składniki majątkowe, o których mowa w ust. 1 i 2, należy traktować jako:

1) należące do Skarbu Państwa pod prawnym tytułem:

a) własności;

b) najmu, dzierżawy, użytkowania bądź innym tytułem posiadania zależnego przez Skarb Państwa;

2) nabyte (wytworzone, przejęte) przez centrum w zarząd Dyrekcji Generalnej Lasów Państwowych do korzystania, używania i ewidencji (w tym ewidencji księgowej, z zastrzeżeniem art. 3, ust. 4 ustawy o rachunkowości) przez centrum w sposób i zakresie niezbędnym do realizacji jego zadań.

§ 15

1. W realizacji swoich zadań centrum przysługują następujące uprawnienia majątkowe:

1) prawo do nabywania składników majątkowych poprzez:

a) wytwarzanie we własnym zakresie,

b) przejmowanie od innych jednostek organizacyjnych Lasów Państwowych,

c) zakup,

d) nabycie w drodze darowizny,

e) nabycie w posiadanie zależne od podmiotów spoza Lasów Państwowych;

2) prawo do korzystania ze składników majątkowych nabytych przez centrum do prowadzenia przypisanej mu działalności, w szczególności prawo do:

a) zaciągania uprawnionych zobowiązań,

b) uzyskania uprawnionych przychodów i zysków nadzwyczajnych,

c) ponoszenia uprawnionych kosztów i strat nadzwyczajnych,

d) ponoszenia uprawnionych, tzw. pozostałych kosztów i przychodów operacyjnych, o których mowa w ustawie o rachunkowości, oraz kosztów i przychodów finansowych,

e) prowadzenia uprawnionych rozrachunków i rozliczeń (w tym rozrachunków i rozliczeń o charakterze publicznoprawnym oraz wewnątrzinstytucjonalnym),

3) prawo do przesuwania zbędnych składników majątkowych w trybie zarządzenia dyrektora generalnego Lasów Państwowych, o którym mowa w § 13, ust. 2.

2. Centrum nie ma bezpośrednich uprawnień do rozporządzania składnikami majątkowymi poza ramami zwykłego użytkowania. W szczególności nie ma uprawnień do sprzedaży aktywów trwałych, a także wynajmowania, wydzierżawiania oraz obciążania ograniczonymi prawami rzeczowymi tych aktywów bez zgody dyrektora generalnego Lasów Państwowych.

3. Rozporządzanie uprawnieniami do emisji oraz jednostkami pochłaniania, o których mowa w § 14, ust 2, oraz środkami finansowymi pochodzącymi z tego rozporządzania, następuje na zasadach i w sposób określony przepisami prawa.

§ 16

1. Centrum jest uprawnione do osiągania z działalności operacyjnej następujących przychodów, będących wynagrodzeniem centrum za czynności związane z:

1) prowadzeniem procesu zamówieniowego, gdy zamawiającym będzie Państwowe Gospodarstwo Leśne Lasy Państwowe;

2) realizacją zadań sekcji budżetów zewnętrznych;

3) całokształtem zadań, związanych z:

a) prowadzeniem aukcji na uprawnienia do emisji,

b) wykorzystaniem środków pochodzących z aukcji na uprawnienia do emisji,

c) wykonywaniem czynności w ramach systemu zarządzania jednostkami pochłaniania;

4) pomocą, udzielaną ministrowi środowiska w zakresie corocznego przygotowywania danych do szacowania i raportowania emisji gazów cieplarnianych i pochłaniania CO2 w ramach działania w sektorze 5 (zmiany użytkowania ziemi i leśnictwo) − w związku z wypełnianiem przez Polskę zobowiązań wynikających z Ramowej Konwencji Narodów Zjednoczonych w sprawie Zmian Klimatu, a także wynikających z Protokołu z Kioto;

5) czynnościami wykonywanymi w ramach wdrażania Priorytetu V Sektorowego Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko;

6) środków przekazywanych przez Komisję Europejską na prowadzenie sekcji zarządzania Life+;

7) pomocą udzielaną partnerom Lasów Państwowych w konstruowaniu przez nich programów rozwojowych;

8) tzw. pozostałymi przychodami operacyjnymi, których lista oraz sposób uzyskiwania powinny zostać szczegółowo opisane w planie kont centrum.

2. Podstawą wynagrodzeń, o których mowa w ust. 1, pkt.: 1, 2, 3 oraz 5, powinno być porozumienie, spisywane między dyrektorem generalnym Lasów Państwowych i dyrektorem centrum, z tym że:

a) wynagrodzenia te mają być kalkulowane na podstawie przewidywanych kosztów wykonania poszczególnych zadań, powiększonych o prowizję;

b) po stronie Dyrekcji Generalnej Lasów Państwowych wynagrodzenia te stanowią:

− ciężar kosztów funkcjonowania Dyrekcji Generalnej Lasów Państwowych ( ust. 1, pkt 1),

− ciężar funduszu leśnego (ust.1, pkt 2),

− środki, uzyskiwane przez Lasy Państwowe na podstawie art. 54 ustawy z 28 września o lasach, na prowadzenie zadań zlecanych Lasom Państwowym przez administrację rządową (ust.1, pkt 3 oraz ust. 1, pkt 5).

3. Podstawą wynagrodzenia, o którym mowa w ust. 1, pkt 4, powinna być umowa spisywana między dyrektorem centrum i krajowym administratorem Systemu Uprawnień do Emisji.

4. Podstawą wynagrodzenia, o którym mowa w ust. 1, pkt 6, powinna być umowa spisywana między dyrektorem centrum i Komisją Europejską.

5. Podstawą wynagrodzeń, o których mowa w ust. 1, pkt 7, powinny być umowy spisywane między dyrektorem centrum i partnerami Lasów Państwowych.

§ 17

1. Ustalanie wynagrodzenia dyrektora centrum jest właściwością dyrektora generalnego Lasów Państwowych, działającego na podstawie przepisów właściwych w sprawie wynagradzania pracowników Służby Leśnej.

2. Wynagradzanie pozostałych pracowników centrum następuje według zasad zawartych w Ponadzakładowym Układzie Zbiorowym Pracy, obowiązującym w Państwowym Gospodarstwie Leśnym Lasy Państwowe.

§ 18

1. Koszty działalności operacyjnej centrum powinny być ewidencjonowane w układzie rodzajowym.

2. Koszty, o których mowa w ust. 1, mają być przenoszone na konta zespołu 5. działalności operacyjnej centrum, z zachowaniem następujących reguł:

1) w każdym przypadku, w którym treść dokumentu poniesionych kosztów pozaosobowych na to pozwala, koszty te z kont zespołu czwartego mają być odnoszone bezpośrednio w koszty zadań, realizowanych odpowiednio przez sekcje: zamówień publicznych, wdrażania Priorytetu V, zarządzania Life+, budżetów zewnętrznych, akumulacji węgla lub stanowisko pomocy partnerskiej; zasada, o której mowa w zdaniu poprzedzającym, dotyczy w szczególności kosztów amortyzacyjnych (kosztów podobnych) w odniesieniu do składników majątkowych we władaniu centrum bezpośrednio przypisanych do poszczególnych komórek organizacyjnych pionu merytorycznego centrum;

2) wszyscy pracownicy centrum są obowiązani do prowadzenia miesięcznej ewidencji czasu pracy, w którym odzwierciedlają czas pracy, przeznaczony na rzecz zadań:

a) przypisanych do komórek organizacyjnych, o których mowa w pkt. 1),

b) realizowanych przez komórki funkcjonalne (tj. stanowisko ds. księgowości, dział planowania i analiz, dział ds. logistyki oraz stanowisko ds. audytu) – jeżeli czas pracy pracowników kwalifikuje się do uznania za czas służący realizacji zadań komórek pionu funkcjonalnego sensu stricte;

3) na podstawie ewidencji czasu pracy, o której mowa w pkt. 2) – koszty osobowe pracowników centrum (wynagrodzenie ze wszelkimi pochodnymi) co miesiąc będą dzielone na koszty realizacji zadań przez poszczególne komórki merytoryczne oraz koszty działalności komórek funkcjonalnych do „rozkluczenia”;

4) „rozkluczeniu” na koszty zadań komórek pionu merytorycznego podlegają koszty, o których mowa w pkt. 3), oraz operacyjne koszty pozaosobowe, niekwalifikujące się do odniesienia na konta zespołu 5. na warunkach, o których mowa w pkt. 1); „rozkluczenie” następuje na podstawie sumy kosztów przypisanych do poszczególnych komórek merytorycznych według postępowania opisanego w pkt. 1) i 3).

3. Ilekroć w niniejszej decyzji jest mowa o kosztach realizacji zadań przez centrum jako o podstawie ustalania wynagrodzenia przysługującego centrum – należy przez to rozumieć koszty ustalone według rachunku kosztów, opisanego w ust. 2.

§ 19

1. Podstawą gospodarki finansowej centrum w danym roku jest jego plan finansowo-gospodarczy, zatwierdzany przez radę centrum.

2. Plan, o którym mowa w ust. 1, powinien składać się z następujących części składowych:

1) planu finansowo-rzeczowego wydatków w zakresie nabywania aktywów trwałych oraz działań doskonalących systemy funkcjonalne centrum;

2) stanu środków pieniężnych zabezpieczających możliwość zwrotu przez centrum środków pieniężnych nieprawidłowo pobranych lub wydatkowanych przez beneficjentów Priorytetu V Sektorowego Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, beneficjentów instrumentu Life+, a także beneficjentów środków pochodzących z aukcji uprawnieniami do emisji oraz beneficjentów środków pochodzących ze zbywania jednostek pochłaniania;

3) analitycznej specyfikacji zadań merytorycznych do wykonania według komórek organizacyjnych pionu merytorycznego;

4) planu czasu pracy pracowników, z podziałem na czas przewidywany na realizację zadań merytorycznych i zadania komórek funkcjonalnych sensu stricte;

5) planu zatrudnienia i wynagrodzeń pracowników oraz zobowiązań wobec urzędu skarbowego i ZUS z tytułu wynagrodzeń;

6) planu amortyzacji, zużycia materiałów, zapotrzebowania na usługi obce;

7) planu przychodów oraz kosztów operacyjnych według komórek merytorycznych;

8) planu pozostałych przychodów i kosztów operacyjnych oraz przychodów i kosztów finansowych;

9) planu obciążeń z tytułu podatku dochodowego od osób prawnych (kalkulowany bez uwzględniania efektu wspólnego rozliczania się LP z tego tytułu) oraz plan obciążeń z tytułu podatku VAT oraz innych podatków i danin publicznych;

10) spodziewanego wyniku finansowego centrum brutto;

11) planu podziału wyniku finansowego centrum;

12) planu gospodarowania uprawnieniami do emisji do powietrza gazów cieplarnianych oraz gospodarowania jednostkami pochłaniania.

13) rocznego planu płynności finansowej centrum.

3. Szczegółowa procedura sporządzania planu finansowo-gospodarczego centrum zostanie ustalona w odrębnym zarządzeniu dyrektora generalnego Lasów Państwowych, dotyczącym planowania finansowo-gospodarczego w Lasach Państwowych.

§ 20

W wykonaniu zadań sekcji akumulacji węgla dyrektor centrum działa jako jednostka wspomagająca dyrektora generalnego Lasów Państwowych w wykonaniu nałożonych na niego zadań w zakresie prowadzenia aukcji na uprawnienia do emisji i wykorzystania środków z tej aukcji oraz w zakresie zarządzania jednostkami pochłaniania.

System zabezpieczenia dobrego wykorzystania środków pomocowych przepływających przez centrum

§ 21

1. W celu zabezpieczenia możliwości zwrotu przez centrum środków pomocowych (w tym związanych z instrumentem Life+), wadliwie przyznanych beneficjentom lub nieprawidłowo przez nich wydatkowanych – centrum będzie obowiązane do stałego utrzymywania na swoim rachunku bankowym kwoty środków pieniężnych, o której mowa w § 5, pkt 4.

2. Oświadczenie o zgodzie na zajęcie ww. środków będzie stanowić jedyne rozwiązanie, do stosowania którego dyrektor centrum jest upoważniony w wykonywaniu obowiązku zabezpieczania prawidłowego wykorzystywania środków pomocowych, które przepływać będą przez centrum lub środków ze sprzedaży uprawnień do emisji oraz ze sprzedaży jednostek pochłaniania.

3. Na mocy niniejszej decyzji dyrektora centrum zobowiązuje się − w każdym przypadku, w którym jest to możliwe − do umieszczania w umowie, spisywanej z beneficjentami, klauzuli, ustalającej formę zabezpieczenia właściwego wykorzystania środków pomocowych, wiążącą tych beneficjentów (zajęcie rachunku beneficjenta, gwarancja bankowa udzielona beneficjentowi, inne instrumenty prawno-ekonomiczne);

4. W miarę potrzeby odtworzenia stanu środków, o którym mowa w ust 1, dyrektor centrum jest obowiązany przeznaczać na to całość lub część zysku netto z działalności;

5. Jeżeli wypełnienie obowiązku, wynikającego z oświadczenia, o którym mowa w ust. 2, stworzy trwałe zagrożenie dla płynności finansowej centrum, skutkujące brakiem możliwości realizowania zadań na rzecz gospodarki leśnej (§ 3, ust. 2, pkt 1) – dyrektor generalny Lasów Państwowych będzie obowiązany do przekazania na jego konto odpowiedniej ilości środków pieniężnych, mających swoje pokrycie w funduszu leśnym (stosownie do normy art. 58, ust. 2, pkt 6 ustawy z 28 września 1991 roku o lasach). Środki funduszu leśnego będą przekazywane w formie dotacji lub w formie środków stawianych do przejściowej dyspozycji.

Regulacje końcowe

§ 22

Projekt planu kont, o którym mowa w niniejszej decyzji, wraz z projektem komentarza zawierającego w szczególności charakterystykę tzw. polityki finansowej, do stosowania której obowiązane będzie centrum, opracuje dyrektor centrum w ścisłej współpracy z główną księgową Lasów Państwowych.

§ 23

Jeżeli wynikać to będzie z ostatecznych efektów procesu legislacyjnego, dotyczącego w szczególności:

1) Sektorowego Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko,

2) wykorzystania uprawnień do emisji oraz zarządzania jednostkami pochłaniania,

3) rozwoju regionalnego,

4) sfery finansów publicznych

− niniejsza decyzja bez zbędnej zwłoki zostanie objęta niezbędnymi zmianami.

§ 24

Decyzja wchodzi w życie z dniem podpisania.

DYREKTOR GENERALNY

LASÓW PAŃSTWOWYCH

mgr inż. Andrzej Matysiak


Przypisy

1 Art. 32, ust. 2, pkt. 4 ustawy z 28 września 1991 r. o lasach (tj. Dz. U. 05.45.435; Dz. U. 05.157.1315; Dz. U. 05.167.1399; Dz. U. 05.175.1460; Dz. U. 05.175. 1462) stanowi, że w „skład Lasów Państwowych wchodzą (….) inne jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej”.

2 Statut Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe został nadany zarządzeniem nr 50 ministra ochrony środowiska, zasobów naturalnych i leśnictwa z 18 maja 1994 r. § 6 Statutu Lasów Państwowych stanowi, ze w wykonaniu zadań określonych przez ustawę (o lasach) oraz przez przepisy wykonawcze do ustawy, a także innych przepisów prawnych, dyrektor generalny LP wydaje zarządzenia i decyzje obowiązujące w Lasach Państwowych.

3 Art. 33, ust. 3, pkt 2 ustawy z 28 września 1991 r. o lasach stanowi, że „Dyrektor generalny (…) tworzy, łączy, dzieli i likwiduje jednostki organizacyjne o zasięgu krajowym, o których mowa w art. 32, ust. 2, pkt 4.” ustawy o lasach.

4 Ustawa z 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień publicznych, Dz. U. z 2004 r. nr 19, poz. 177, nr 96, poz. 959, nr 116, poz. 1207, nr 145, poz. 1537, nr 273, poz. 2703, z 2005 r. nr 163, poz. 1362, nr 184, poz. 1539, z 2006 r. nr 79, poz. 551).

5 Mowa o zarządzeniu dyrektora generalnego Lasów Państwowych w sprawie ustalenia szczegółowej klasyfikacji działalności Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe.

6 Art. 33, ust. 3 ustawy o lasach stanowi m.in., że dyrektor generalny Lasów Państwowych „inicjuje, organizuje oraz koordynuje przedsięwzięcia na rzecz ochrony lasów, racjonalnej gospodarki leśnej i rozwoju leśnictwa” (pkt 3) oraz „organizuje wspólne przedsięwzięcia jednostek organizacyjnych Lasów Państwowych” (pkt 8).

7 Zadania Lasów Państwowych jako prowadzącego gospodarstwo leśne obejmują w szczególności: a) przygotowanie i doprowadzanie do wprowadzenia w życie programu zwiększenia pochłaniania dwutlenku węgla przez lasy zarządzane przez Państwowe Gospodarstwo Leśne Lasy Państwowe, b) sporządzanie okresowej prognozy udziału Lasów Państwowych w pochłanianiu dwutlenku węgla, c) dokumentowanie rzeczywistego udziału Lasów Państwowych w pochłanianiu dwutlenku węgla, d) prowadzenie informatycznej bazy danych o cechach, składających się na charakterystykę taksacyjną lasu i charakterystykę gruntów wylesionych, pozwalającej na sporządzanie na nośnikach numerycznych i przesyłanie określonych danych do krajowego administratora, f) prowadzenie stałych obiektów prognostycznych.

8 Część przychodów ze sprzedaży na aukcji przez Lasy Państwowe uprawnień do emisji będzie mogła przypadać jednostkom organizacyjnym Lasów Państwowych jako beneficjentom; środki te – zgodnie z Protokołem z Kioto – muszą być przeznaczane na określone cele, w tym na cele związane z gospodarką leśną; zarządzanie przez dyrektora generalnego Lasów Państwowych środkami funduszu leśnego stanowi przejaw gospodarki leśnej.

9 Część przychodów ze sprzedaży jednostek pochłaniania będzie przypadać jednostkom organizacyjnym Lasów Państwowych jako beneficjentom.


10 W § 28, ust. 3 Statutu Lasów Państwowych określono, że „Kierownik zakładu w zakresie swojego działania odpowiada przed organem, któremu został podporządkowany”.

11 Powołany przepis stanowi, że w „planie finansowo-gospodarczym Lasów Państwowych zapewnia się środki na tworzenie, łączenie, dzielenie i likwidację nadleśnictw oraz zakładów”.

12 Chodzi o zarządzenie nr 85 dyrektora generalnego Lasów Państwowych z 26 października 1999 r. w sprawie szczegółowego postępowania przy przekazywaniu pomiędzy jednostkami organizacyjnymi Lasów Państwowych mienia i przedmiotów mienia, znajdującego się w zarządzie Państwowego
Gospodarstwa Leśnego (znak: G-2111-05 p. 342).