Zerwij odblask, świeć blaskiem

Od 2 do 6 grudnia można zerwać odblask z miejskiej choinki w ramach akcji „Świeć blaskiem z odblaskiem”. W wielu miejscach stolicy stanęły świąteczne drzewka, udekorowane odblaskowymi paskami, brelokami i zawieszkami. To już czwarty rok akcji Straży Miejskiej i Regionalnej Dyrekcji Lasów Państwowych w Warszawie.
02.12.2019 | Maciej Pawłowski, rzecznik prasowy RDLP w Warszawie

Od 2 do 6 grudnia można zerwać odblask z miejskiej choinki w ramach akcji „Świeć blaskiem z odblaskiem”. W wielu miejscach stolicy stanęły świąteczne drzewka, udekorowane odblaskowymi paskami, brelokami i zawieszkami. To już czwarty rok akcji Straży Miejskiej i Regionalnej Dyrekcji Lasów Państwowych w Warszawie.

Pierwsza z „odblaskowych” choinek stanęła przed centralą stołecznej Straży Miejskiej przy ulicy Młynarskiej 43/45. Udekorowane drzewka wystawią też wszystkie urzędy dzielnic oraz liczne instytucje, które zaangażowały się w akcję. Naturalne choinki świerkowe przekazała Regionalna Dyrekcja Lasów Państwowych w Warszawie.

Strażnicy miejscy i leśnicy ustawią w tym roku łącznie ponad 30 choinek. Po zakończeniu akcji drzewka trafią do domów dziecka, placówek pomocowych i osób potrzebujących.

Akcja „Świeć blaskiem z odblaskiem” ma charakter informacyjno-profilaktyczny. Jej celem jest zmniejszenie liczby wypadków z udziałem pieszych, poprzez uświadamianie i zapobieganie problemowi ich słabej widoczności. Pieszy jest najmniej chronionym uczestnikiem ruchu drogowego. Często udział w wypadku kończy się dla niego tragicznie.

Sytuację znacznie poprawia stosowanie znanej zasady: „patrz i daj się zobaczyć”. Po zmroku, nieposiadająca elementów odblaskowych osoba jest widoczna z 20-30 metrów. Zastosowanie odblasków zwiększa ten dystans ponad pięciokrotnie: do 130-150 metrów. Taka odległość często wystarczy, by kierowca zdążył zareagować.

Organizatorami przedsięwzięcia są warszawska Straż Miejska oraz Regionalna Dyrekcja Lasów Państwowych w Warszawie.

Tegoroczna akcja wpisuje się w prowadzoną przez Lasy Państwowe kampanię „Dla lasu, dla ludzi”, której jednym z filarów jest społeczna funkcja lasów. Rekreacja i wypoczynek w lasach to coraz popularniejsza forma spędzania wolnego czasu, dlatego szczególnie zależy nam na bezpieczeństwie osób odwiedzających lasy.

Patron medialny projektu – Radio Wawa prowadzi intensywną kampanię informacyjną. Swoje nośniki reklamowe udostępniły też stołeczne spółki transportu zbiorowego: Miejskie Zakłady Autobusowe (operator HALO Warszawo!) i Tramwaje Warszawskie.

Pełną listę partnerów akcji uzupełniają urzędy dzielnic, stołeczne Biuro Edukacji, Automobilklub Polski, Miejskie Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji, Regionalne Centrum Krwiodawstwa i Krwiolecznictwa, Teatr Kamienica, Poland Bike, Grupa DEKRA, od lat działająca na rzecz bezpieczeństwa ruchu drogowego, i Fundacja Jednym Śladem.