Nauczyciele uczyli się od leśników

O pracy leśników najlepiej uczyć w lesie. Z tego założenia wyszli organizatorzy warsztatów dla nauczycieli, podczas których w praktyce pokazali, co robią leśnicy, aby zachować piękne lasy.
05.11.2018 | ANNA STERNIK, RDLP W LUBLINIE

O pracy leśników najlepiej uczyć w lesie. Z tego założenia wyszli organizatorzy warsztatów dla nauczycieli, podczas których w praktyce pokazali, co robią leśnicy, aby zachować piękne lasy.

W pierwszej edycji warsztatów wzięli udział pedagodzy z lubelskich i okolicznych szkół. Leśnicy prowadzili zajęcia dla 25 nauczycieli z przedszkoli, podstawówek, a nawet ze szkół średnich.

Nauczycielom możliwość dowiedzenia się, na czym polega praca leśników dały warsztaty pod nazwą „Jeden dzień pracy leśnika”. Inicjatorem wydarzenia było Stowarzyszenie „Leśnicy dla Polski” w ramach projektu „Aktywnie w lesie i o lesie – edukacja społeczna na rzecz zrównoważonego rozwoju” (jest on realizowany w ramach Programu Operacyjnego Fundusz Inicjatyw Obywatelskich na lata 2014-2020).

Jednym z głównych założeń przedsięwzięcia jest promocja działań na rzecz zrównoważonego rozwoju i dbałości o stan środowiska naturalnego, w którą znakomicie wpisywała się inicjatywa leśników.

Na początku to nauczyciele musieli usiąść w szkolnych ławach, aby wysłuchać wykładu o Lasach Państwowych, źródeł finansowania oraz ogólnych celów stawianych przed Lasami. Słuchacze zapoznali się m.in. z najważniejszymi założeniami programu zwiększania powierzchni lasów w Polsce oraz zasadami zrównoważonej gospodarki leśnej, będącej gwarancją trwałości lasów.

Po teorii przyszedł czas na las. A w lesie? Ciekawe, niebanalne aktywności, związane z codzienną pracą leśników, przygotowane wspólnie z pracownikami Nadleśnictwa Świdnik. Uczestnicy warsztatów musieli samodzielnie wykonać zadania, z jakimi mierzą się na co dzień leśnicy.

Nauczyciele odwiedzili szkółkę leśną, dowiedzieli się jak wyznaczać powierzchnie manipulacyjną, na której wykonuje się określone czynności gospodarcze, wyjaśniano im również, na czym polegają szacunki brakarskie, pokazano pomiar wysokości drzewa. Musieli także poradzić sobie z łamigłówkami matematycznymi podczas obliczania masy drewna stosowego i wielkowymiarowego.

Nauczyciele zakładali partie kontrolne w celu jesiennego poszukiwania szkodników oraz składali pułapki feromonowe. Nie mogło także zabraknąć omówionego na przykładach tematu zakładania upraw i faz rozwojowych drzewostanu. Zwieńczeniem zmagań było sadzenie drzew, ponieważ jesień jest doskonałym okresem dla odnowień.

- Był to dla nas przyspieszony kurs praktyczny, który pozwolił zrozumieć i docenić ogrom pracy leśników oraz ich wielką dbałość o przyszłe pokolenia lasu - powiedział jeden z uczestników. 

- Zaprezentowany przekrój zadań uświadomił nam, jak wieloaspektowa jest praca leśnika i z jak dużą liczbą zadań muszą się na co dzień mierzyć. Zrozumieliśmy też, że troska o las zaczyna się od szyszki wiszącej na świerku – to tylko niektóre z komentarzy uczestników inicjatywy, w którą zaangażowali się pracownicy RDLP w Lublinie.