Las w muzyce i leśnik na srebrnym ekranie

Co czeka nas na kartach książek, których bohaterami są leśnik i las? Odpowiedź zyskamy po przeczytaniu dwóch pozycji wydanych przez Ośrodek Kultury Leśnej w Gołuchowie.
09.12.2015 | Alicja Antonowicz, Ośrodek Kultury Leśnej w Gołuchowie

Co czeka nas na kartach książek, których bohaterami są leśnik i las? Odpowiedź zyskamy po przeczytaniu dwóch pozycji wydanych przez Ośrodek Kultury Leśnej w Gołuchowie.

„Las i myślistwo w muzyce polskiej” oraz „Leśnicy w rolach głównych” jeszcze pachną farbą drukarską. Odmienne w swoim charakterze podejmują temat inspiracji lasem i leśnictwem obecnej wśród twórców muzycznych i filmowych.

Pierwszą z nich napisał Krzysztof Kadlec, wiceprezes Klubu Sygnalistów Myśliwskich Polskiego Związku Łowieckiego, prezes Oddziału Poznańskiego Klubu Kolekcjonera i Kultury Łowieckiej. Jego książka to szerokie spektrum wiedzy dotyczącej bogatego polskiego dorobku muzycznego związanego z lasem i łowiectwem. Ów dorobek to nie tylko utwory zawodowych kompozytorów dawnych i współczesnych, ale w dużej mierze wytwór wrażliwych na muzykę leśników i myśliwych, którzy w ten sposób wyrażają swoje przeżycia, uczucia i emocje – pisze Krzysztof Kadlec.

Publikacja zawiera liczne zapisy nutowe, bogatą ikonografię oraz opowieści autora tworzące rys historyczny od czasów Jana Ostroroga (XVI w.) po dzień dzisiejszy.
Całość została podzielona na 13 rozdziałów i zilustrowana 396 rycinami. Na kartach książki odkryjemy urodę lasu w utworach chóralnych, pieśniach ze starych śpiewników, kolędach i pastorałkach. Znajdziemy liczne utwory literackie, wśród nich wiersze polskich poetów nasycone środkami dźwiękonaśladowczymi, które doczekały się opracowań muzycznych.

Fragment rękopisu Symfonii Białowieskiej prof. Feliksa Nowowiejskiego oraz wątki myśliwskie w operach, m.in. Stanisława Moniuszki dowodzą, że dla okazałego grona polskich kompozytorów las był inspiracją do powstawania dzieł, które stały się ważną częścią narodowego dziedzictwa.

Druga z publikacji zatytułowana „Leśnicy w rolach głównych” ukazuje obraz leśnika w polskiej kinematografii po 1945 roku. Jarosław Krawczyk (autor książki), uprawiający od dawna ten zawód, poddaje obraz ludzi lasu, który wyłania się z filmów, krytyce wnikliwej i rzetelnej. (…) Z opisanych filmowych fabuł złożyła się historia naszego kraju od wojny po końcówkę lat osiemdziesiątych, gdyż potem leśnicy pokazywani byli wyłącznie na dalszym planie – czytamy w przedmowie napisanej przez Małgorzatę Niezabitowską, dziennikarkę, rzeczniczkę rządu Tadeusza Mazowieckiego, wnuczkę leśnika, scenarzystkę dwóch odcinków serialu „Punkt widzenia”.

Wyłaniająca się z ekranu postać, będąca efektem wizji artystycznej reżysera i producenta oraz pracy ekipy filmowej z aktorem odtwarzającym rolę na czele, była przez lata obarczana stereotypami. Z wizerunkiem leśnika nie zawsze bliskim prawdzie, utrwalającym się w świadomości społecznej, trudno się zgodzić. Jarosław Krawczyk, rzecznik prasowy Regionalnej Dyrekcji Lasów Państwowych w Białymstoku, odszukał i opisał filmy fabularne, w których scenarzyści przewidzieli role leśników, umieszczając ich na pierwszym i drugim planie lub też w epizodach. Zgłębiając temat, przeprowadził rozmowy z reżyserami i aktorami.

Znajdziemy je na kartach książki, tuż obok filmowych kadrów i metryk. Publikacja została wydana z płytą DVD zawierającą produkcje: „Obcy w lesie" (1971 r.), „Azyl" (1978 r.), „Tate" (1986 r.) oraz „Punkt widzenia", odc. 6 i 7 (1980 r.).

Książki, które polecamy nie tylko melomanom i wielbicielom dziesiątej muzy, można zakupić w Ośrodku Kultury Leśnej w Gołuchowie. Pełna oferta wydawnicza OKL-u, wśród niej inne tegoroczne publikacje („Ars silvestris. Ogólnopolski Przegląd Twórczości Amatorskiej Leśników w Gołuchowie w latach 1988–2012 oraz 14. tom „Studiów i Materiałów Ośrodka Kultury Leśnej”) znajduje się na stronie www.okl.lasy.gov.pl.

Wszystkie książki wydane nakładem Ośrodka Kultury Leśnej są dostępne również w jego bibliotece, której zbiory liczą 7 tys. woluminów związanych głównie z leśnictwem i przyrodą Polski.